Polskie fabryki aut zwalniają

Fabryki samochodów w Polsce nie mogą się rozpędzić. W styczniu produkcja wyniosła 47.164 samochody osobowe i dostawcze, o 866 sztuk mniej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. W dodatku w całości produkcji spadł udział samochodów osobowych: było to 85,8 proc., podczas gdy rok wcześniej 87 proc.

Publikacja: 10.02.2014 10:51

Polskie fabryki aut zwalniają

Foto: Fotorzepa, Tomasz Jodłowski TJ Tomasz Jodłowski

Według Instytutu Samar, liderem produkcji w Polsce pozostaje Fiat Auto Poland. Udział tego producenta w rynku wyniósł w styczniu 57,1 proc., o 0,9 pkt. proc. więcej niż przed rokiem. Na drugiej pozycji znajduje się Volkswagen Poznań z udziałem 27,8 proc. (wzrost o 0,15 pkt. proc.), a na trzeciej Opel Polska (z udziałem 15,1 proc. i spadkiem o 1 pkt. proc.).

- Znaczący wzrost produkcji mógłby nastąpić, gdyby któraś z istniejących fabryk rozpoczęła wytwarzanie nowego modelu auta, lub na terenie Polski powstałaby nowa fabryka – podkreśla Samar. Jedno i drugie jest prawdopodobne, ale żadne oficjalne decyzje jeszcze nie zapadły. Niewykluczone jest wprowadzenie do produkcji nowego modelu samochodu w tyskiej fabryce Fiata. Natomiast pewny jest tylko wzrost produkcji w gliwickiej fabryce Opla, gdzie od połowy przyszłego roku będzie powstawała piata generacja astry. – Spodziewamy się wtedy wzrostu zamówień o 30-40 proc. – powiedział „Rz" szef General Motors Manufacturing Poland, Andrzej Korpak. W tym roku wielkość produkcji gliwickich zakładów pozostanie prawdopodobnie na poziomie ubiegłorocznym.

W lutym ma natomiast zapaść formalna decyzja w sprawie budowy w Polsce drugiej fabryki Volkswagena: nowy zakład będzie produkował duży samochód dostawczy – Crafter. Ma być całkowicie nowa konstrukcja auta, które obecnie produkowane jest w kooperacji z Daimlerem. Obecny model wykorzystuje bowiem platformę z dostawczego auta Mercedesa – Sprintera. Ale umowa o współpracy kończy się w 2016 roku. Wtedy Volkswagen ma już mieć całkowicie własne auto, z nową platformą. Nieoficjalnie szacuje się, że roczna produkcja Craftera mogłaby sięgnąć 100 tys. sztuk.

 

Volkswagen zainwestuje w Polsce?

Według Instytutu Samar, liderem produkcji w Polsce pozostaje Fiat Auto Poland. Udział tego producenta w rynku wyniósł w styczniu 57,1 proc., o 0,9 pkt. proc. więcej niż przed rokiem. Na drugiej pozycji znajduje się Volkswagen Poznań z udziałem 27,8 proc. (wzrost o 0,15 pkt. proc.), a na trzeciej Opel Polska (z udziałem 15,1 proc. i spadkiem o 1 pkt. proc.).

- Znaczący wzrost produkcji mógłby nastąpić, gdyby któraś z istniejących fabryk rozpoczęła wytwarzanie nowego modelu auta, lub na terenie Polski powstałaby nowa fabryka – podkreśla Samar. Jedno i drugie jest prawdopodobne, ale żadne oficjalne decyzje jeszcze nie zapadły. Niewykluczone jest wprowadzenie do produkcji nowego modelu samochodu w tyskiej fabryce Fiata. Natomiast pewny jest tylko wzrost produkcji w gliwickiej fabryce Opla, gdzie od połowy przyszłego roku będzie powstawała piata generacja astry. – Spodziewamy się wtedy wzrostu zamówień o 30-40 proc. – powiedział „Rz" szef General Motors Manufacturing Poland, Andrzej Korpak. W tym roku wielkość produkcji gliwickich zakładów pozostanie prawdopodobnie na poziomie ubiegłorocznym.

Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Strategiczne Spotkania w Świecie Biznesu