Niemcy: maszyniści i dyrekcja kolei porozumieli się - koniec strajku

Dyrekcja niemieckich kolei Deutsche Bahn (DB) i związek zawodowy maszynistów GDL postanowiły w czwartek zakończyć strajk na kolei i podjąć na nowo zerwane negocjacje. Strajk zakończy się o godz. 19 - podały.

Publikacja: 21.05.2015 09:44

Niemcy: maszyniści i dyrekcja kolei porozumieli się - koniec strajku

Foto: Bloomberg

PAP

Rozmowy w sprawie nowej umowy zbiorowej rozpoczną się 27 maja i mają potrwać trzy tygodnie. W tym czasie strajki są zakazane. Rolę mediatorów przejmą dwaj politycy: w imieniu DB będzie występował były premier Brandenburgii Matthias Platzeck (SPD), a w imieniu GDL - premier Turyngii Bodo Ramelow (Lewica).

Bezterminowy strajk trwał od wtorku i był dziewiątą akcją protestacyjną maszynistów od września zeszłego roku, gdy zaczęły się rozmowy o umowie zbiorowej.

Związek GDL domaga się m.in. podwyżki płac o 5 proc. i skrócenia tygodniowego czasu pracy o godzinę. Powodem konfliktu są jednak nie tylko kwestie płacowe, lecz także rywalizacja pomiędzy GDL a znacznie większym związkiem zawodowym w branży kolejowej EVG. GDL chce reprezentować wobec DB nie tylko maszynistów, ale i inne grupy zawodowe zatrudnione na kolei, między innymi konduktorów, na co do tej pory nie zgadzała się dyrekcja Deutsche Bahn.

GDL twierdzi, że Deutsche Bahn zaakceptowała obecnie prawo związku do prowadzenia negocjacji w imieniu innych grup zawodowych na kolei.

Wcześniej GDL zarzucała dyrekcji DB, że przeciąga negocjacje, czekając na uchwalenie przez parlament nowej ustawy, która ograniczy prawa małych związków zawodowych. Umowa zbiorowa wynegocjowana z największym związkiem zawodowym w danym przedsiębiorstwie ma obowiązywać wszystkich pracowników. Parlament ma przyjąć ustawę w najbliższy piątek.

Nieprzejednana postawa maszynistów krytykowana była m. in. przez przewodniczącego centrali niemieckich związków zawodowych DGB Reinera Hoffmanna.

DB przewożą każdego dnia 5,5 mln pasażerów i 607 tys. ton ładunków w samej Republice Federalnej Niemiec; są jednak też ważną częścią połączeń między wschodem a zachodem i południem a północą Europy.

Niemiecka gospodarka szacuje straty w wyniku strajku na 100 mln euro dziennie. Ograniczenia w komunikacji kolejowej odczuwają szczególnie przemysł chemiczny, motoryzacyjny i producenci stali.

Rozmowy w sprawie nowej umowy zbiorowej rozpoczną się 27 maja i mają potrwać trzy tygodnie. W tym czasie strajki są zakazane. Rolę mediatorów przejmą dwaj politycy: w imieniu DB będzie występował były premier Brandenburgii Matthias Platzeck (SPD), a w imieniu GDL - premier Turyngii Bodo Ramelow (Lewica).

Bezterminowy strajk trwał od wtorku i był dziewiątą akcją protestacyjną maszynistów od września zeszłego roku, gdy zaczęły się rozmowy o umowie zbiorowej.

Biznes
NIK wykryła potężne nieprawidłowości w Poczcie Polskiej. Sprawa trafi do prokuratury i CBA
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Małe firmy w Polsce zmagają się z rosnącymi kosztami
Materiał Partnera
Kluczowe elementy przy tworzeniu ROP
Biznes
Nasze plany dotyczące 100 mln zł przychodów są realne
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Biznes
Kuba musi przywyknąć do ciemności
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje