Biuro Ochrony Finansów Konsumentów ustaliło, że co najmniej od 2015 do 2021 r. Citibank celowo odrzucał wnioski o przyznanie kart kredytowych osobom, które przez pracowników uznane zostały za Ormian. „Citibank traktowało Amerykanów pochodzenia ormiańskiego jak przestępców, którzy potencjalnie mogą dopuścić się oszustwa” – stwierdziła CFPB.
Według organu regulacyjnego Citibank zastosowało bardziej rygorystyczne kryteria w stosunku do wniosków złożonych przez Amerykanów pochodzenia ormiańskiego, włączając w to „bezpośrednie ich odrzucenie”, zablokowanie rachunków i żądanie dodatkowych informacji – pisze CNN. Następnie bank „ukrył” dyskryminację, podając konsumentom „fałszywe powody” odmowy kredytu - twierdzi CFPB.
Czytaj więcej
Amerykańska korporacja finansowa, obecna w Rosji od 30 lat, sprzeda swój rosyjski biznes detaliczny. Decyzja została ogłoszona tuż po nałożeniu przez USA nowych sankcjach na Rosję.
Aby ukarać Citibank za dyskryminację, CFPB nakazała bankowi zapłacić 25,9 mln dolarów grzywny a także zadośćuczynienia konsumentom. „Niestety, próbując udaremnić dobrze udokumentowaną ormiańską siatkę oszustów działającą w niektórych częściach Kalifornii, kilku pracowników podjęło niedopuszczalne działania” – powiedziała rzeczniczka Citibanku Karen Kearns w oświadczeniu dla CNN. „Chociaż priorytetem jest dla nas ochrona naszego banku i naszych klientów przed oszustwami, niedopuszczalne jest opieranie decyzji kredytowych na pochodzeniu narodowym” - dodała. Rzeczniczka zapewniła, że po wewnętrznym dochodzeniu bank podjął „odpowiednie kroki” wobec osób zaangażowanych w te działania i dołoży stań, aby zapobiec ponownie takiej sytuacji”. Serdecznie przepraszamy każdego wnioskodawcę, który został niesprawiedliwie oceniony przez niewielką liczbę pracowników, którzy obeszli nasze zasady protokoły wykrywania oszustw” – powiedziała CNN rzeczniczka Citibanku.