Ponad jedna piąta pracowników sektora nowoczesnych usług dla biznesu, który w Polsce zatrudnia już ponad 310 tys. osób, zajmuje się obsługą procesów finansowo-księgowych. Pod względem wielkości zatrudnienia (ponad 67 tys. osób) była to druga po IT kategoria w tym sektorze – wynika z danych Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL).
Do tej kategorii można by również zaliczyć część z 6 proc. grupy specjalistów odpowiedzialnych za procesy kadrowo-płacowe, w tym rozliczanie wynagrodzeń w firmach. W rezultacie ok. 70–80 tys. pracowników zatrudnionych w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu zajmuje się procesami księgowo-podatkowymi, i to często zlecanymi z zagranicy. Wielu z nich pracuje w centrach usług wspólnych (SSC) otwieranych w Polsce przez globalne korporacje do obsługi ich spółek córek z różnych części świata, ale znaczący udział w zatrudnieniu mają też centra outsourcingu (BPO) nastawione na zewnętrznych klientów.
Europejski lider
– Sektor nowoczesnych usług dla biznesu, zarówno tych wewnętrznych (SSC), jak i działających dla klienta zewnętrznego (BPO) ma się w Polsce od kilku lat naprawdę świetnie, a nasz kraj bez wątpienia jest największą lokalizacją w Europie, jeśli chodzi o outsourcing usług finansowo-księgowych – podkreśla Paweł Panczyj, dyrektor ds. Strategii i Rozwoju ABSL. Jak przypomina, 63 proc. centrów deklaruje, że ma F&A (Finance & Accounting, czyli finanse i księgowość) w zakresie swoich usług, prawie zaś jedna piąta firm z tych centrów (ok. 83) jest na liście 500 „Forbes".
Janusz Górecki, doświadczony analityk tego sektora, zwraca uwagę, że finanse i księgowość stanowią najważniejszą kategorię procesów w strukturze zatrudnienia zarówno w centrach usług wspólnych (SSC), jak i w szczególności w centrach outsourcingu procesów biznesowych (BPO). Najczęściej spotykanymi kategoriami usług F&A w Polsce są: obsługa zobowiązań (Accounts Payable, AP), należności (Accounts Receivable, AR) oraz księgi głównej (General Ledger, GL).
Firmy, także te krajowe, stosują tu zwykle anglojęzyczne nazwy, gdyż – jak przypomina Janusz Górecki – w zasadzie od początku rozwoju sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce F&A są najpopularniejszą (obok usług IT) kategorią procesów obsługiwanych w językach obcych.