Księgowi znad Wisły obsługują firmy niemal z całego świata

Polska stała się w ostatnich latach jednym z czołowych ośrodków sektora nowoczesnych usług dla biznesu i to nie tylko w skali Europy. Duży udział w rozwoju branży wycenianej na prawie 39 mld zł mają usługi finansowo-księgowe.

Publikacja: 15.04.2020 01:15

Księgowi znad Wisły obsługują firmy niemal z całego świata

Foto: Fotolia.com

Ponad jedna piąta pracowników sektora nowoczesnych usług dla biznesu, który w Polsce zatrudnia już ponad 310 tys. osób, zajmuje się obsługą procesów finansowo-księgowych. Pod względem wielkości zatrudnienia (ponad 67 tys. osób) była to druga po IT kategoria w tym sektorze – wynika z danych Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL).

Do tej kategorii można by również zaliczyć część z 6 proc. grupy specjalistów odpowiedzialnych za procesy kadrowo-płacowe, w tym rozliczanie wynagrodzeń w firmach. W rezultacie ok. 70–80 tys. pracowników zatrudnionych w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu zajmuje się procesami księgowo-podatkowymi, i to często zlecanymi z zagranicy. Wielu z nich pracuje w centrach usług wspólnych (SSC) otwieranych w Polsce przez globalne korporacje do obsługi ich spółek córek z różnych części świata, ale znaczący udział w zatrudnieniu mają też centra outsourcingu (BPO) nastawione na zewnętrznych klientów.

Europejski lider

– Sektor nowoczesnych usług dla biznesu, zarówno tych wewnętrznych (SSC), jak i działających dla klienta zewnętrznego (BPO) ma się w Polsce od kilku lat naprawdę świetnie, a nasz kraj bez wątpienia jest największą lokalizacją w Europie, jeśli chodzi o outsourcing usług finansowo-księgowych – podkreśla Paweł Panczyj, dyrektor ds. Strategii i Rozwoju ABSL. Jak przypomina, 63 proc. centrów deklaruje, że ma F&A (Finance & Accounting, czyli finanse i księgowość) w zakresie swoich usług, prawie zaś jedna piąta firm z tych centrów (ok. 83) jest na liście 500 „Forbes".

Janusz Górecki, doświadczony analityk tego sektora, zwraca uwagę, że finanse i księgowość stanowią najważniejszą kategorię procesów w strukturze zatrudnienia zarówno w centrach usług wspólnych (SSC), jak i w szczególności w centrach outsourcingu procesów biznesowych (BPO). Najczęściej spotykanymi kategoriami usług F&A w Polsce są: obsługa zobowiązań (Accounts Payable, AP), należności (Accounts Receivable, AR) oraz księgi głównej (General Ledger, GL).

Firmy, także te krajowe, stosują tu zwykle anglojęzyczne nazwy, gdyż – jak przypomina Janusz Górecki – w zasadzie od początku rozwoju sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce F&A są najpopularniejszą (obok usług IT) kategorią procesów obsługiwanych w językach obcych.

Nasze atuty

Chociaż większość miejsc pracy w usługach F&A zapewniają centra SSC, to świadczy je również duża grupa centrów BPO. Wśród tych drugich do największych graczy na polskim rynku należą: Capgemini, IBM, Infosys i Accenture.

Dyrektor ds. strategii i rozwoju ABSL zaznacza, że na ogromny udział Polski w światowym outsourcingu usług finansowo-księgowych duży wpływ ma charakter i wielkość naszego rynku pracy. W przypadku obsługi procesów F&A, które są jednymi z najpopularniejszych, kluczowym czynnikiem jest duża ilość wykształconych osób o tym profilu. – Warto podkreślić, że na tle Europy Polska wyróżnia się ilością i jakością uczelni wyższych, w tym ekonomicznych, dzięki czemu każdego roku przybywa nam utalentowanych pracowników – twierdzi Panczyj.

Nie bez znaczenia jest też dostępność pracowników ze znajomością różnych języków obcych, w tym absolwentów filologii. Dla wielu z nich praca w centrum usług biznesowych (poczynając od przysłowiowego „wklepywania faktur") była sposobem na zdobycie nowego zawodu. Zdaniem Pawła Panczyja międzynarodowe firmy, decydując się na inwestycje w Polsce, doceniają też dużą liczbę miast, w których mogą rozwijać biznes, wysoką etykę pracy Polaków, a także podobieństwa kulturowe przy jednoczesnej umiejętności działania w wielokulturowym środowisku biznesowym.

To w dużej mierze rozwój sektora nowoczesnych usług dla biznesu sprawił, że od kilku lat na liście deficytowych profesji publikowanej w ogólnopolskim raporcie Barometr Zawodów pracownicy ds. rachunkowości i księgowości i pracownicy ds. finansowo-księgowych ze znajomością języków obcych (tych ostatnich brakuje w dużych miastach, gdzie jest najwięcej inwestycji w centra SSC/BPO).

Efekt transformacji

Janusz Górecki zwraca uwagę, że obsługa procesów finansowo-księgowych przeszła w Polsce w ostatnich 20 latach diametralną transformację. Powtarzalne i czasochłonne zadania ( tzw. wklepywanie faktur) w dużym stopniu ustąpiły dzisiaj bardziej zaawansowanym formom obsługi strategicznych procesów biznesowych. Było to możliwe dzięki umiejętnej standaryzacji działań i wdrażaniu inteligentnej automatyzacji.

Wykorzystywanie nowoczesnych narzędzi i rozwiązań technologicznych pozwala też przekierować część pracowników do bardziej wiedzochłonnych zadań, co zwiększa konkurencyjność firm. Zdaniem Góreckiego, usługi finansowo-księgowe doskonale odzwierciedlają zmiany organizacyjno-technologiczne wpływające na rozwój całego sektora usług biznesowych w Polsce.

W rezultacie polskie centra SSC i BPO przejmują coraz bardziej zaawansowane usługi. – Bardzo często się zdarza, że to zespół z Polski zarządza europejskim, a niekiedy globalnymi procesami – zaznacza Paweł Panczyj.

Fachowa wiedza i język obcy

Pracownicy ds. rachunkowości i księgowości oraz samodzielni księgowi w tym roku po raz kolejny znaleźli się na liście 31 deficytowych w Polsce zawodów, dla których ofert pracy jest więcej niż kandydatów – wynika z Barometru Zawodów 2020. – Bez względu na sytuację gospodarczą czy kondycję finansową firmy praca ekspertów w dziedzinie księgowości jest niezbędna do funkcjonowania biznesu – podkreśla Karolina Lis, menedżer z firmy rekrutacyjnej Hays Poland. Autorzy BZ zwracają uwagę, że w przypadku pracowników ds. rachunkowości i księgowości głównym powodem ich deficytu jest brak znajomości języków obcych wśród kandydatów z wykształceniem kierunkowym. Tymczasem rozwój firm z zagranicznym kapitałem (w tym centrów usług biznesowych), jak również otwarcie się rodzimych firm na rynki zagraniczne powoduje, że zapotrzebowanie na pracowników znających język obcy będzie wzrastać. Dotyczy też to samodzielnych księgowych. Ekspertka Hays Poland potwierdza, że z uwagi na międzynarodowy charakter wielu spółek działających lub obsługiwanych w Polsce, jedną z pożądanych kompetencji księgowych jest bardzo dobra znajomość angielskiego oraz Międzynarodowych Standardów Raportowania. Pracodawcy nierzadko oczekują również znajomości konkretnego systemu księgowego klasy ERP – np. SAP, Oracle czy Navision. Z kolei w przypadku rekrutacji na stanowiska menedżerskie niezwykle istotne są tytuł Biegłego Rewidenta, ACCA lub CIMA.

Ponad jedna piąta pracowników sektora nowoczesnych usług dla biznesu, który w Polsce zatrudnia już ponad 310 tys. osób, zajmuje się obsługą procesów finansowo-księgowych. Pod względem wielkości zatrudnienia (ponad 67 tys. osób) była to druga po IT kategoria w tym sektorze – wynika z danych Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL).

Do tej kategorii można by również zaliczyć część z 6 proc. grupy specjalistów odpowiedzialnych za procesy kadrowo-płacowe, w tym rozliczanie wynagrodzeń w firmach. W rezultacie ok. 70–80 tys. pracowników zatrudnionych w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu zajmuje się procesami księgowo-podatkowymi, i to często zlecanymi z zagranicy. Wielu z nich pracuje w centrach usług wspólnych (SSC) otwieranych w Polsce przez globalne korporacje do obsługi ich spółek córek z różnych części świata, ale znaczący udział w zatrudnieniu mają też centra outsourcingu (BPO) nastawione na zewnętrznych klientów.

Pozostało 85% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Na tle kondycji finansowej całego sektora TSL branża logistyczna wypada nieźle
Analizy Rzeczpospolitej
Perspektywy branży mają być lepsze, choć problemów nie ubywa
Analizy Rzeczpospolitej
Koszty na ostatniej mili będą obniżać pojazdy elektryczne
Analizy Rzeczpospolitej
Łańcuchy dostaw zbyt podatne na przerwanie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Analizy Rzeczpospolitej
Online czy gotówką – zapłacić trzeba. Grunt, aby w terminie