Wakacje są już na finiszu. 80 proc. turystów z Europy Środkowo-Wschodniej deklarowało chęć płacenia podczas swoich zagranicznych podróży kartą, smartfonem lub smartwatchem – wynika z badania Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2024.
– Polacy nie odbiegają od regionalnej średniej, a tę metodę płacenia cenią w szczególności za wygodę (70 proc.), szybkość (56 proc.) i bezpieczeństwo rozumiane jako brak ryzyka utraty gotówki (51 proc.) – komentuje Adrian Kurowski, dyrektor generalny firmy Visa w Polsce.
Przecieramy szlaki
Popularność płatności cyfrowych systematycznie rośnie i symbolicznie pokazuje, jak duży wpływ na gospodarkę mają nowe technologie. Rozwiązania cyfrowe podczas finalizacji zakupu integrują identyfikację płatnika i uwierzytelnienie płatności. Umożliwiają nawet płatność za pomocą jednego kliknięcia.
Polska należy do liderów nowoczesnych form płatności cyfrowych. Jako jeden z pierwszych krajów wprowadziła na szeroką skalę płatności zbliżeniowe, system płatności natychmiastowych, była też liderem we wprowadzaniu tzw. transakcji account-to-account. Rozwój e-płatności będzie postępował. Ponad połowa ekspertów badanych przez Fundację Polska Bezgotówkowa uważa, że sztuczna inteligencja, nowoczesne metody przetwarzania danych i postęp w infrastrukturze płatniczej to najważniejsze trendy kształtujące rynek.
– Polska jest dobrym miejscem dla tworzenia i testowania przełomowych rozwiązań w płatnościach m.in. ze względu na otwartość polskich konsumentów na innowacje oraz szybkość adopcji nowych technologii. Jako jeden z pierwszych krajów wprowadziliśmy na szeroką skalę płatności zbliżeniowe – podkreśla Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe. Dodaje, że jednym z kolejnych milowych kroków jest pilotaż płatności biometrycznych opartych na fuzji biometrii tęczówki oka i twarzy. W ramach projektu realizowanego przez Mastercard we współpracy z firmą Empik i fintechem PayEye, od połowy czerwca 2024 r. w pięciu placówkach Empiku można przetestować płacenie za zakupy spojrzeniem.