Rozwój technologii zmienia potrzeby i preferencje Polaków

Chcemy, żeby płatności były bezpieczne, intuicyjne, szybkie i wygodne. Stają się takie dzięki nowatorskim rozwiązaniom.

Publikacja: 29.08.2024 21:48

Wakacje są już na finiszu. 80 proc. turystów z Europy Środkowo-Wschodniej deklarowało chęć płacenia podczas swoich zagranicznych podróży kartą, smartfonem lub smartwatchem – wynika z badania Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2024.

– Polacy nie odbiegają od regionalnej średniej, a tę metodę płacenia cenią w szczególności za wygodę (70 proc.), szybkość (56 proc.) i bezpieczeństwo rozumiane jako brak ryzyka utraty gotówki (51 proc.) – komentuje Adrian Kurowski, dyrektor generalny firmy Visa w Polsce.

Przecieramy szlaki

Popularność płatności cyfrowych systematycznie rośnie i symbolicznie pokazuje, jak duży wpływ na gospodarkę mają nowe technologie. Rozwiązania cyfrowe podczas finalizacji zakupu integrują identyfikację płatnika i uwierzytelnienie płatności. Umożliwiają nawet płatność za pomocą jednego kliknięcia.

Polska należy do liderów nowoczesnych form płatności cyfrowych. Jako jeden z pierwszych krajów wprowadziła na szeroką skalę płatności zbliżeniowe, system płatności natychmiastowych, była też liderem we wprowadzaniu tzw. transakcji account-to-account. Rozwój e-płatności będzie postępował. Ponad połowa ekspertów badanych przez Fundację Polska Bezgotówkowa uważa, że sztuczna inteligencja, nowoczesne metody przetwarzania danych i postęp w infrastrukturze płatniczej to najważniejsze trendy kształtujące rynek.

– Polska jest dobrym miejscem dla tworzenia i testowania przełomowych rozwiązań w płatnościach m.in. ze względu na otwartość polskich konsumentów na innowacje oraz szybkość adopcji nowych technologii. Jako jeden z pierwszych krajów wprowadziliśmy na szeroką skalę płatności zbliżeniowe – podkreśla Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe. Dodaje, że jednym z kolejnych milowych kroków jest pilotaż płatności biometrycznych opartych na fuzji biometrii tęczówki oka i twarzy. W ramach projektu realizowanego przez Mastercard we współpracy z firmą Empik i fintechem PayEye, od połowy czerwca 2024 r. w pięciu placówkach Empiku można przetestować płacenie za zakupy spojrzeniem.

Z badania Minds & Roses wynika, że już czterech na pięciu polskich respondentów korzysta lub korzystało z technologii biometrycznej (np. w smartfonie). Z kolei co trzeci chciałby posługiwać się biometrią.

W perspektywie najbliższych lat rozwiązaniami, które odegrają istotną rolę w obszarze płatności, są narzędzia oparte na generatywnej sztucznej inteligencji.

– Rankingi popularności biją także płatności mobilne. Coraz więcej osób będzie korzystać z technologii cyfrowych portfeli ze względu na wygodę, jaką daje połączenie kilku metod płatności w jednym bezpiecznym miejscu – mówi Życińska.

Z badania firmy McKinsey wynika, że już 15 proc. użytkowników portfeli cyfrowych regularnie wychodzi z domu bez fizycznego portfela, bo wystarcza im jego opcja cyfrowa. W 2023 r. 40 proc. konsumentów skorzystało z portfela mobilnego, aby dokonać jakiegokolwiek rodzaju płatności. To wzrost o 14 pkt proc. wobec 2020 r.

Bezpieczeństwo priorytetem

Przyszłość płatności należy do tych rozwiązań, które zaoferują wysoki poziom bezpieczeństwa oraz będą proste, wygodne i szybkie w obsłudze.

– Tak jak na przykład Click To Pay, czyli globalny i ustandaryzowany model płatności kartą w internecie, który sprawia, że proces płatności online odbywa się praktycznie jednym kliknięciem – mówi Życińska. Nie ma konieczności każdorazowego wpisywania numeru karty płatniczej i innych informacji podczas dokonywania płatności. Fundacja Polska Bezgotówkowa we współpracy z dwiema największymi organizacjami płatniczymi na świecie ( Mastercard i Visa) pracuje nad popularyzacją tego globalnego standardu płatniczego na polskim rynku.

Istotną zaletą płatności kartą w internecie jest chargeback. – Jeżeli użytkownicy karty Visa padną ofiarą oszustwa internetowego albo coś pójdzie nie tak z zakupem w sieci, Visa zapewnia możliwość odzyskania pieniędzy – mówi Kurowski. Dodaje, że procedura chargeback ma zastosowanie w sytuacji, gdy zamówiony towar, który opłacono kartą, jest niewłaściwy, niezgodny z opisem, dotrze uszkodzony lub na przykład jeśli lot zostanie odwołany z powodu likwidacji linii lotniczej. Wówczas można odzyskać pieniądze od nierzetelnego sprzedawcy za pośrednictwem banku, wydawcy karty.

Branża płatnicza mocno stawia na bezpieczeństwo całego ekosystemu. Wsparciem w walce z hakerami są wspomniane już narzędzia oparte na generatywnej sztucznej inteligencji. Pomagają lepiej wykrywać w czasie rzeczywistym ataki i zapobiegać im. To oznacza, że wydawcy kart są w stanie bardziej świadomie podejmować decyzje o zablokowaniu danej transakcji.

Firmy nie szczędzą pieniędzy na ochronę transakcji poprzez liczne warstwy zabezpieczeń. – W ciągu ostatnich pięciu lat zainwestowaliśmy ponad 10 mld dolarów w technologię, dzięki której możemy być o krok przed przestępcami. W zeszłym roku Visa pomogła zablokować transakcje oszukańcze o wartości 40 miliardów dolarów. To prawie dwukrotnie więcej niż w 2022 r. – wylicza Kurowski.

Sztuczna inteligencja jest przez ekspertów wymieniana jako najważniejsza technologia wpływająca na rynek płatności w najbliższych pięciu latach. Największy wpływ sztucznej inteligencji w systemie płatności może dotyczyć bezpieczeństwa. W badaniu Fundacji Polska Bezgotówkowa na ten aspekt wskazuje 78 proc. badanych. Kolejne dwa ważne obszary zastosowań AI to usprawnienie obsługi klienta i wsparcie handlu bezobsługowego.

Na kolejnych miejscach na liście technologii wpływających na rynek płatności znalazły się: chmura, biometria, systemy rozliczeniowe nowej generacji, interfejsy oprogramowania aplikacji i blockchain.

Na e-płatności warto spojrzeć szerzej. Otwierają one nowe możliwości dla całej gospodarki, w tym dla handlu stacjonarnego oraz internetowego, dla cyfrowych usług i zarządzania biznesem.

Wakacje są już na finiszu. 80 proc. turystów z Europy Środkowo-Wschodniej deklarowało chęć płacenia podczas swoich zagranicznych podróży kartą, smartfonem lub smartwatchem – wynika z badania Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2024.

– Polacy nie odbiegają od regionalnej średniej, a tę metodę płacenia cenią w szczególności za wygodę (70 proc.), szybkość (56 proc.) i bezpieczeństwo rozumiane jako brak ryzyka utraty gotówki (51 proc.) – komentuje Adrian Kurowski, dyrektor generalny firmy Visa w Polsce.

Pozostało 92% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Na tle kondycji finansowej całego sektora TSL branża logistyczna wypada nieźle
Analizy Rzeczpospolitej
Perspektywy branży mają być lepsze, choć problemów nie ubywa
Analizy Rzeczpospolitej
Koszty na ostatniej mili będą obniżać pojazdy elektryczne
Analizy Rzeczpospolitej
Łańcuchy dostaw zbyt podatne na przerwanie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Analizy Rzeczpospolitej
Online czy gotówką – zapłacić trzeba. Grunt, aby w terminie