Liczba sklepów internetowych zbliżyła się już do 66 tys. na koniec 2023 r. i w ostatnich latach mocno rośnie. Tylko w 2023 r. powstało ich niemal 8 tys. mimo spowolnienia w wydatkach konsumpcyjnych. Ten rok zapowiada się nawet lepszy: w 2024 r. powstało już niemal 5 tys. nowych e-sklepów – wynika z danych wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet Poland, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.
Stolica sektora
– Polski e-handel stanie się więc w najbliższych dniach europejską stolicą sektora, co powinno nas bardzo cieszyć, bo świadczy to o dojrzałości i wysokim rozwoju tego obszaru gospodarki – mówi Sebastian Błaszkiewicz, szef sprzedaży Unity Group. – Już zgodnie z danymi GUS kwiecień w e-commerce przyniósł ożywienie – sprzedaż internetowa wzrosła rok do roku o 14,2 proc., a udział tego kanału w całkowitej sprzedaży detalicznej zwiększył się do 8,8 proc. – dodaje. Także wskaźnik BaseLinker index wskazywał w tym miesiącu wzrost sprzedaży czołowych e-commerce’ów w Polsce o 17,2 proc. r./r. Dotyczy to zarówno liczby zamówień ze wzrostem o 15 proc. r./r., jak i średniej wartości zamówienia, która wzrosła już do 202,6 zł.
Rynek jest jednak mocno konkurencyjny, statystycznie już po pierwszym roku działalności znika 5 proc. podmiotów na tym bardzo konkurencyjnym rynku. Po 10 latach nadal działa już tylko 37 proc.
– Spośród wszystkich zarejestrowanych 8 tys. podmiotów w 2014 roku, do dnia dzisiejszego przetrwało i działa nie więcej niż 3 tys. To stanowi zaledwie 37 proc. wszystkich firm, które zaczynały swoją działalność przed dekadą – mówi Tomasz Starzyk, rzecznik firmy. – Statystycznie pierwszego roku działalności nie przetrwa 5 proc. spośród zarejestrowanych firm, dwóch lat od 14 do 15 proc. – dodaje. Uzupełnia, że po pięciu latach od zarejestrowania z rynku znika ponad 40 proc. sklepów internetowych, a po siedmiu – ponad połowa. Po upływie dekady na rynku pozostaje tylko 35 proc. firm.
Dla branży nie jest to zaskoczenie, a niski odsetek sklepów internetowych, które przetrwały dziesięć ostatnich lat, to przede wszystkim efekt dużej konkurencji na rynku e-commerce.