– Dlatego, mimo że według deklaracji klienci chcieliby korzystać z produktów ekologicznych i firm dbających o sprawy środowiskowe i społeczne, już przy podejmowaniu decyzji, zwłaszcza w czasach wysokiej inflacji, stóp procentowych i wysokich cen paliw, można się spodziewać, że większość będzie kierowała się swoimi możliwościami finansowymi – podkreśla Oczyp.
Rośnie motywacja do cięcia wydatków
Z drugiej strony trudne czasy motywują do szukania oszczędności, co z kolei można połączyć z podejściem proekologicznym.
– Większość Polaków ma świadomość ekologicznych problemów, z którymi zmaga się nasza planeta, i – jak wynika ze zrealizowanych dla nas badań – najchętniej łączyliby dbałość o środowisko z oszczędnościami – komentuje Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor, prowadzącego rejestr dłużników konsumentów i firm. Dodaje, że w warunkach galopujących cen i skokowego wzrostu kosztów życia powodów do oszczędzania jest jeszcze więcej niż zwykle. Dlatego warto, przynajmniej tam, gdzie jest to możliwe, wiązać cięcia wydatków z zachowaniami korzystnymi dla środowiska. Samochód można zamienić na rower czy komunikację miejską. Ograniczając zakupy, unikać przede wszystkim produktów w plastikowych opakowaniach i korzystać z toreb wielokrotnego użytku. Dawać przedmiotom drugie życie – naprawiać je i przekazywać innym. A przede wszystkim nie marnować żywności, energii elektrycznej czy wody.
– Próba połączenia ograniczania wydatków i konsumpcjonizmu z podejściem proekologicznym to idealne rozwiązanie, które może pomóc lepiej znieść pogorszenie jakości życia – podkreśla Grzelczak. Dodaje, że nawet niewielkie zmiany w masowej skali dają zauważalne efekty i byłoby świetnie, gdyby media je pokazywały, mobilizując również pozytywnymi przykładami.
– A wiem, że rodacy sprawdzają się w czasach piętrzących się trudności. Przekonaliśmy się o tym w okresie pandemii, gdy wbrew obawom, że wiele kolejnych osób wpadnie w tarapaty finansowe, okazało się, że nie dość, że dłużników nie przybyło, to ponad 150 tys. osób, które już były w rejestrze, spłaciło zaległości warte ponad 3,5 mld zł – podsumowuje.
Nie ma jednego modelu
Proekologiczne działania idą w parze z oszczędnościami również w przypadku przedsiębiorstw. Mniejsze zużycie energii, wykorzystywanie źródeł odnawialnych, ograniczenie zużycia surowców i wody, zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych, cyfryzacja procesów biznesowych – to przykłady działań, które w długim terminie przynoszą wymierne korzyści i mogą poprawić pozycję konkurencyjną firmy. To, jakie działania będzie ona podejmować, w dużej mierze zależy od jej własnych uwarunkowań, m.in. branży, regulacji prawnych, struktury właścicielskiej i organizacyjnej. Ale można znaleźć wspólny mianownik: niezależnie od różnych uwarunkowań w każdej firmie strategia zrównoważonego rozwoju powinna być powiązana z biznesową. W przeciwnym wypadku nie przyniesienie wartości dodanej, a jej zapisy zostaną tylko na papierze.