Nasi czytelnicy sygnalizują, że podwyżki cen pakietów medycznych sięgają 15 proc. i więcej w stosunku do ceny obecnej. O ich przyczyny zapytaliśmy u źródła.
– Długo utrzymująca się wysoka inflacja, także ta medyczna, jak również wzrost popytu na specjalistyczne usługi diagnostyczne przy ograniczonej dostępności personelu medycznego, bo w Polsce na 1000 pacjentów przypada od ok. 3,3–3,4 lekarza, to główne czynniki, obok starzenia się społeczeństwa, które stoją za wzrostem kosztów działalności w całym sektorze ochrony zdrowia – mówi Artur Białkowski, dyrektor zarządzający pionem usług biznesowych, członek zarządu Medicover. – Dlatego jeśli chcemy odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie na usługi i zachować najwyższy standard leczenia pacjenta – co oznacza leczyć go przy użyciu nowoczesnych rozwiązań przez wykwalifikowaną i liczniejszą kadrę – musimy liczyć się ze zwiększonymi nakładami na działalność, która przekłada się na wycenę świadczeń – dodaje.
Czytaj więcej
NFZ planuje wydać na stomatologię w przyszłym roku o ponad 23 proc. więcej niż w tym roku. Eksperci twierdzą, że pacjenci w ogóle tego nie odczują.
Ceny pakietów medycznych nie do utrzymania
Artur Białkowski zwraca uwagę, że waloryzacja cen ze względu na inflację oraz podwyżki kosztów prowadzenia działalności w branży medycznej stanowi jeden z punktów umów zawieranych z Medicover. Firma wylicza, że biorąc pod uwagę inflację i obecne realia, cena pakietu w Medicover powinna być dziś nawet ponaddwukrotnie wyższa niż dziesięć lat temu, tymczasem, liczona jako odsetek kosztów zatrudnienia, z roku na rok maleje.
– Podwyżki cen pakietów medycznych trzeba rozpatrywać w dwóch kategoriach – mówi nam Magdalena Damasiewicz, dyrektor ds. relacji z klientem korporacyjnym, Centrum Medycznego ENEL-MED. – Z jednej strony jako przedsiębiorca mamy do czynienia z wyższymi kosztami prowadzenia działalności, wysoką inflacją, wzrostem cen energii elektrycznej, wzrostem płacy minimalnej, które mają znaczący wpływ na koszt wytworzenia usługi medycznej. Rynek od dłuższego czasu wskazuje wzrosty w usługach komercyjnych, a ceny pakietów medycznych historycznie nie ulegały podwyżkom. W usługach kierowanych do B2B z pewnością do takiej sytuacji przyczyniły się działy dbające o koszty, które usługi medyczne traktowały podobnie jak produkty biurowe czy produkty gospodarcze – im większa zniżka, tym większy sukces negocjacyjny. Z drugiej strony, beneficjentem usług medycznych w ramach pakietu jest konsument, który oczekuje szybkich terminów, możliwości wyboru, usługi blisko miejsca zamieszkania, możliwości wyboru najlepszych specjalistów – tłumaczy.