Podróże się wydłużą, ale bilety nie zdrożeją

Konflikt w Zatoce Perskiej nie utrudni życia pilotom. Większy wpływ na ich plany mają warunki atmosferyczne.

Aktualizacja: 09.01.2020 09:13 Publikacja: 08.01.2020 21:00

Podróże się wydłużą, ale bilety nie zdrożeją

Foto: shutterstock

Poszczególne trasy, które mogą wybrać piloci, mają zwykle podobną, ale nie identyczną długość. W przypadku LOT konieczność ominięcia Iranu w niektórych przypadkach może – ale nie musi – wydłużyć podróż do Azji Południowej i Południowo-Wschodniej o 15–20 minut. Np. trasa na Sri Lankę najczęściej przebiega przez terytorium Białorusi, Ukrainy, Uzbekistanu, Tadżykistanu, Afganistanu i Pakistanu, a potem nad Indiami.

Czytaj także: EasyJet ostro krytykowany za najkrótszy lot w Wielkiej Brytanii

Nie tylko LOT

LOT jako pierwszy już 4 stycznia poinformował o tym, że samoloty w rejsach do Azji Południowej i Południowo-Wschodniej nie będą latać nad Iranem. Chodzi o trasy do Singapuru, Delhi, na Sri Lankę i w rejsach czarterowych także do Bangkoku oraz Goa. – Nasze samoloty nie będą również korzystać z irańskich lotnisk, na których mogłyby lądować w jakiejś awaryjnej sytuacji – mówi Michał Czernicki, rzecznik LOT.

Taka polityka jest zrozumiała, zwłaszcza po katastrofie Boeinga 737 NG Ukraine Airlines International w Teheranie. W branży lotniczej panuje przekonanie, że jest bardzo małe prawdopodobieństwo, iż nowiutki Boeing – zaledwie po trzech latach eksploatacji i w dwa dni po generalnym przeglądzie – mógł nagle mieć awarię silnika. Panuje przekonanie, że to nie silnik zawinił, ale „pomógł ktoś z zewnątrz": maszyna mogła zostać przez pomyłkę zestrzelona. W tej chwili do Iraku latają Qatar Airways, ale jak informują te linie „uważnie przyglądają się rozwojowi sytuacji". Tyle że są one w wyjątkowo trudnej sytuacji, ponieważ często korzystały z irańskiej przestrzeni powietrznej (z powodu blokady ze strony Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratów Arabskich). Z kolei dubajski przewoźnik niskokosztowy flydubai zawiesił swoje rejsy do Bagdadu, ale nadal lata do Basry i Nadżafu.

Pustoszejące niebo

Rejsy do Iranu odwołały Air France i linie z Grupy Lufthansy. Nad Iranem i Irakiem nie polecą australijskie linie Qantas w rejsach z Perth do Londynu. W tym przypadku trasa przelotu się wydłuży i przewoźnik będzie mógł zabrać na pokład mniej pasażerów, bo potrzeba więcej paliwa – rejs potrwa o 40–50 minut dłużej.

Z kolei amerykańska Federalna Agencja Lotnictwa (FAA) i indyjski regulator ruchu lotniczego zakazali swoim liniom latania nie tylko nad Irakiem i Iranem, ale także nad pozostałymi krajami Zatoki. Rosjanie rozszerzyli ten zakaz także do przelotów nad Zatoką Omańską. Wiadomo już, że linie S7 latające z Nowosybirska do Dubaju polecą nową, dłuższą trasą, a Ural Airlines szuka alternatywnych tras w rejsach do Ras al-Chajma i Bahrajnu. Dwie linie z Kazachstanu – Air Astana i ACAT w ogóle odwołały wszystkie rejsy do tego regionu, a kazachski regulator rynku lotniczego zastanawia się, czy nie nakazać zawieszenia tych połączeń na dłużej.

Dłuższe rejsy w niektórych przypadkach nie oznaczają jednak, że drożej zapłacimy za podróże lotnicze do Azji Południowej i Południowo-Wschodniej. Paliwo nadal jest tańsze niż rok temu, a konkurencja między przewoźnikami nie pozwala na podnoszenie cen przelotów.

Trzeba się jednak liczyć z bardziej skrupulatną, czyli trwającą dłużej niż zazwyczaj, kontrolą bezpieczeństwa na lotniskach. Informowali już o tym Niemcy. – Na bieżąco monitorujemy sytuację geopolityczną i adekwatnie do tego dostosowujemy działania naszych służb – poinformowano „Rzeczpospolitą" na Lotnisku Chopina w Warszawie.

Poszczególne trasy, które mogą wybrać piloci, mają zwykle podobną, ale nie identyczną długość. W przypadku LOT konieczność ominięcia Iranu w niektórych przypadkach może – ale nie musi – wydłużyć podróż do Azji Południowej i Południowo-Wschodniej o 15–20 minut. Np. trasa na Sri Lankę najczęściej przebiega przez terytorium Białorusi, Ukrainy, Uzbekistanu, Tadżykistanu, Afganistanu i Pakistanu, a potem nad Indiami.

Czytaj także: EasyJet ostro krytykowany za najkrótszy lot w Wielkiej Brytanii

Pozostało 86% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru