Trasa nie tylko mogłaby ożywić wschodnie województwa, ale także przyczynić się do zwiększenia wymiany gospodarczej z krajami południa i północy Europy. Zainteresowanie trasą wykazują nawet kraje Bliskiego Wschodu. Byłby to nowy korytarz, który zwiększyłby dla nich dostępność państw Europy i skalę wymiany handlowej między tymi częściami świata.
Kolejnym infrastrukturalnym projektem mającym wpływ na jakość życia mieszkańców Polski może być Rail Baltica. To część transeuropejskiego korytarza kolejowego, który w przyszłości połączy Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i Finlandię. Dzięki inwestycji komfort życia i podróżowania na Podlasiu znacząco się poprawi: pociągi pasażerskie przyspieszą do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Oznacza to większą liczbę połączeń w regionie i skrócenie czasu podróży. Trasę z Białegostoku do Warszawy będzie można pokonać w mniej niż dwie godziny.
Projekt Rail Baltica obejmie zaprojektowanie i wybudowanie systemu sterowania ruchem ERTMS/ETCS, który podniesie poziom bezpieczeństwa, zmniejszy ryzyko wypadków i pozwoli na bardziej elastyczne zarządzanie ruchem.
Przy rozbudowie infrastruktury transportowej Trójmorza należy także rozwijać wodny transport śródlądowy, który uchodzi za tani i ekologiczny. Tymczasem według opublikowanego w lipcu raportu GUS, udział transportu śródlądowego w przewozach ładunków ogółem w latach 2000–2018 zmniejszył się w Polsce z 0,8 proc. do 0,2 proc. Tylko w 2019 r. spadek przewozów ładunków w wodnym transporcie śródlądowym zmniejszył się w ujęciu r./r. o 11,6 proc. i okazał się prawie trzykrotnie większy niż spadek przewozów w całym transporcie krajowym.
Obecnie niezbędne jest udrożnienie Odry, by korzystać z transportu do portów na Bałtyku i portu w Szczecinie. Kolejnym krokiem ma być utworzenie połączenia kanałami do Dunaju. Jednym ze strategicznych projektów ma być także budowa Kanału Śląskiego. Inwestycja ma być powiązana z programem rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej i połączenia Odra–Dunaj–Łaba. Kanał przyczyniłby się lepszego wykorzystania wodnego transportu śródlądowego, zwłaszcza że udział dróg wodnych zapewniających odpowiednie parametry dla żeglugi transportowej nie zmienił się w ciągu ostatnich dziesięciu lat, a wymagania stawiane drogom o znaczeniu międzynarodowym spełnia w Polsce niecałe 6 proc. rzek.
Według raportu SpotData, w krajach Trójmorza wzrośnie zapotrzebowanie na finansowanie inwestycji infrastrukturalnych z udziałem kapitału prywatnego. Wynikać to będzie z ograniczenia w nadchodzącej perspektywie przeznaczanych na infrastrukturę funduszy unijnych. – Trójmorze potrzebuje nowych źródeł finansowania inwestycji infrastrukturalnych i w długim okresie powinno dążyć do struktury widocznej w krajach zachodnich – z ok. 30–40 proc. udziału sektora finansów publicznych i 60–70-procentowym udziałem finansowania rynkowego – przekonują autorzy raportu.