ASPI należąca do grupy infrastruktury Atlantia mocno naraziła się rządowi po zawaleniu się wiaduktu autostrady w Genui w sierpniu 2018, gdy zginęły 43 osoby. Rząd uważa, że do katastrofy doszło z powodu zaniedbań w konserwacji wiaduktu, ASPI nie przyznaje się do winy.
Pani minister zapytana czy propozycja ASPI obniżenia stawek myta o 700 mln euro w ramach ugody z władzami wystarczyłaby odparła: Ta propozycja jest niedostateczna. Oczekiwalibyśmy znacznej redukcji stawek bez modyfikowania planu zwiększenia inwestycji w sieć dróg i w jej utrzymanie - cytuje Reuter.
De Micheli jest pod presją populistycznego Ruchu 5 Gwiazd z koalicji rządowej, który obstaje przy odebraniu koncesji. Centrolewicowy partner w rządzie, Partia Demokratyczna przeciwstawia się temu i argumentuje, że należy renegocjować z operatorem warunki koncesji.
Wypowiedź pani minister dla dziennika świadczy o usztywnianiu stanowiska przez PD, co mogłoby doprowadzić do anulowania koncesji dla Autostrade. Firma argumentuje z kolei, że to mogłoby doprowadzić do jej bankructwa, co zagroziłoby tysiącom miejsc pracy.
- Decyzja o odebraniu koncesji zależy od 2 punktów, prawnego i ekonomicznego. Oba należy rozważyć - powiedziała De Micheli.