Włoski operator autostrad musi poprawić ofertę

Włoski operator płatnych autostrad Autostrade per l'Italia (ASPI) musi poprawić ofertę obniżenia stawek, jeśli chce uniknąć utraty tej koncesji - powiedziała minister transportu Paola De Micheli dziennikowi "La Repubblica"

Aktualizacja: 09.01.2020 18:15 Publikacja: 09.01.2020 17:15

Włoski operator autostrad musi poprawić ofertę

Foto: Adobe Stock

ASPI należąca do grupy infrastruktury Atlantia mocno naraziła się rządowi po zawaleniu się wiaduktu autostrady w Genui w sierpniu 2018, gdy zginęły 43 osoby. Rząd uważa, że do katastrofy doszło z powodu zaniedbań w konserwacji wiaduktu, ASPI nie przyznaje się do winy.

Pani minister zapytana czy propozycja ASPI obniżenia stawek myta o 700 mln euro w ramach ugody z władzami wystarczyłaby odparła: Ta propozycja jest niedostateczna. Oczekiwalibyśmy znacznej redukcji stawek bez modyfikowania planu zwiększenia inwestycji w sieć  dróg i w jej utrzymanie - cytuje Reuter.

De Micheli jest pod presją populistycznego Ruchu 5 Gwiazd z koalicji rządowej, który obstaje przy odebraniu koncesji. Centrolewicowy partner w rządzie, Partia Demokratyczna przeciwstawia się temu i argumentuje, że należy renegocjować z operatorem warunki koncesji.

Wypowiedź pani minister dla dziennika świadczy o usztywnianiu stanowiska przez PD, co mogłoby doprowadzić do anulowania koncesji dla Autostrade. Firma argumentuje z kolei, że to mogłoby doprowadzić do jej bankructwa, co zagroziłoby tysiącom miejsc pracy.

- Decyzja o odebraniu koncesji zależy od 2 punktów, prawnego i ekonomicznego. Oba należy rozważyć - powiedziała De Micheli.

PD i trzeci partner w rządzie, centrowa Italia Viva obawiają się, że odebranie koncesji kosztowałoby kilka miliardów euro odszkodowania dla Autostrade, wpędzając skarb państwa w długą batalię sądową i zaszkodziłoby wizerunkowi Włoch w opinii międzynarodowych inwestorów

Dowodem na utrzymywanie się rozdźwięków w rządzie w sprawie koncesji jest powtórzenie  we czwartek przez działaczy Ruchu, że ukaranie Autostrade nie wystarczy, koncesję na autostrady należy odebrać,  a stawki myta obniżyć.

Według informatorów z kół rządowych,  ASPI zaproponowała łącznie 2 mld euro na wyjście z impasu, ale oba ugrupowania, Ruch i PD uznały tę sumę za zbyt małą. - Słynne  2 mld proponowane przez Autostrade jako odszkodowanie oznaczałoby w istocie tylko 700 mln, bo 500 mln poszłoby na odbudowę wiaduktu, a dalsze 800 mln dla regionu Genui, a  rząd uważa te sumy za już przewidziane. 700 mln euro to nie dość, wszyscy w koalicji są zgodni co do tego - powiedział działacz PD.

ASPI należąca do grupy infrastruktury Atlantia mocno naraziła się rządowi po zawaleniu się wiaduktu autostrady w Genui w sierpniu 2018, gdy zginęły 43 osoby. Rząd uważa, że do katastrofy doszło z powodu zaniedbań w konserwacji wiaduktu, ASPI nie przyznaje się do winy.

Pani minister zapytana czy propozycja ASPI obniżenia stawek myta o 700 mln euro w ramach ugody z władzami wystarczyłaby odparła: Ta propozycja jest niedostateczna. Oczekiwalibyśmy znacznej redukcji stawek bez modyfikowania planu zwiększenia inwestycji w sieć  dróg i w jej utrzymanie - cytuje Reuter.

Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru