Rosną nadzieję Ryanaira na MAX-y, zmalały w Malezji

Tani irlandzki przewoźnik mógłby dostać pierwsze 10 uziemionych MAX-ów już w kwietniu — powiedział szef marketingu, Kenny Jacobs. Malaysia Airlines stracił nadzieję i zawiesił odbiór 25 tych maszyn.

Publikacja: 15.01.2020 12:53

Rosną nadzieję Ryanaira na MAX-y, zmalały w Malezji

Foto: Bloomberg

Prezes Ryanaira, Michael O'Leary powiedział Reuterowi kilka dni temu, że jego linia może nie dostać B737 MAX nawet do października. Irlandczycy zamówili 210 takich samolotów, ale dotąd nie dostali żadnego.

- Teraz myślimy, że dostaniemy je w marcu albo w kwietniu, wygląda to bardziej na kwiecień i sądzimy, że będzie to 10 sztuk — powiedział Jacobs na konferencji prasowej w Madrycie. — Może to być w dalszym ciągu mniej niż 10, data też może zmienić się, ostatnio zmieniała się często, nawet o kilka miesięcy. Nadal uważamy MAX-y za wspaniale samoloty. Chcemy podobnie jak Boeing, by znów zaczęły latać — dodał.

Malaysia Airlines postanowił z kolei, że „w związku ze wstrzymaniem redukcji i odroczonym powrotem MAX-ów do pracy zawiesza odbiór zamówionych samolotów". Nie podał, kiedy go wznowi, bo „skoro rożne organy nie mają jeszcze jasności, kiedy wrócą do pracy, to w dalszym ciągu prowadzimy nasz techniczny due dilligence" — głosi email przewoźnika z Kuala Lumpur.

Linia planowała wcześniej odebranie 5 MAX-ow w tym roku, pierwszy w lipcu. Jej prezes powiedział w 2019 r., że podjęcie przez te samoloty pracy może opóźnić się do po lipcu. Boeing przeprosił za zakłócenie dostaw MAX-ów dla tej linii.

Rząd Malezji szuka chętnego na mocno zadłużoną linię, która nadal nie wyszła ze skutków 2 tragicznych katastrof w 2014 r.: tajemniczego zaginięcia samolotu podczas lotu MH370 i i zestrzelenia MH17 nad Ukrainą.

Analitycy twierdzą, że takie linie jak MAS mające problemy z gotówką, które zamówiły zbyt dużo samolotów, mogą wykorzystać uziemienie MAX-ów do zmiany swych zamówień. Virgin Australia podała w 2019 r. o odroczeniu pierwszych dostaw MAX-ów o niemal 2 lata, filia leasingowa Norwegiana porozumiała się z Boeingiem o odroczeniu odbioru 14 samolotów początkowo planowanego w latach 2020-21.

Prezes Ryanaira, Michael O'Leary powiedział Reuterowi kilka dni temu, że jego linia może nie dostać B737 MAX nawet do października. Irlandczycy zamówili 210 takich samolotów, ale dotąd nie dostali żadnego.

- Teraz myślimy, że dostaniemy je w marcu albo w kwietniu, wygląda to bardziej na kwiecień i sądzimy, że będzie to 10 sztuk — powiedział Jacobs na konferencji prasowej w Madrycie. — Może to być w dalszym ciągu mniej niż 10, data też może zmienić się, ostatnio zmieniała się często, nawet o kilka miesięcy. Nadal uważamy MAX-y za wspaniale samoloty. Chcemy podobnie jak Boeing, by znów zaczęły latać — dodał.

Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru