Są to dwie największe inwestycje drogowe związane z powstaniem centralnego węzła komunikacyjnego w Polsce.
CPK i GDDKiA będą prowadzić inwestycje we wspólnych korytarzach, koordynować prace i synchronizować harmonogramy. Obie firmy zobowiązały się do wymiany danych, np. dokumentacji technicznej i stałego kontaktu zespołów roboczych realizujących prace planistyczne, projektowe i budowlane. – Żeby powstał nowy port lotniczy i związany z nim układ drogowy, potrzebne będzie współdziałanie, czyli codzienna praca i nieustanny przepływ informacji miedzy CPK i GDDKiA – powiedział Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury.
– CPK będzie wymagał dostosowania spójnego komponentu drogowego, a Polska potrzebuje spójnego systemu komunikacyjnego. Rolą GDDKiA jest tworzenie spójności połączeń drogowych i szukanie nowych rozwiązań. Dziś patrzymy wspólnie na inwestycje, dzielimy się doświadczeniami i wiedzą z CPK, wyciągamy wnioski z popełnionych błędów i wspólnie komunikujmy Polskę, Europę i świat. Tylko wspólne patrzenie na transport, może dać nam to, czego wszyscy oczekują - szybko, sprawnie i bezpiecznie, od drzwi do drzwi – mówił Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Zdaniem Mikołaja Wilda prezesa CPK, mimo możliwości łatwego dojazdu koleją, pasażerowie odlatujący z centralnego lotniska i tak najczęściej będą tam docierać samochodami. – Dlatego współpraca CPK i GDDKiA wkracza na nowy etap. Możliwość prowadzenia inwestycji, np. we wspólnych korytarzach, to korzyść dla obu instytucji, a przede wszystkim dla mieszkańców, kierowców i pasażerów – stwierdził.
Rządowe założenia są takie, że w chwili uruchomienia Portu Lotniczego Solidarność, co nadal jest planowane na 2027 rok, autostrada A2 będzie już poszerzona na odcinku: Łódź Północ - Konotopa, czyli od skrzyżowania z autostradą A1 pod Łodzią do granic Warszawy. Na odcinku od węzła Łódź Północ do Pruszkowa GDDKiA dobuduje trzeci pas, a od Pruszkowa do Konotopy – czwarty pas ruchu w każdą stronę.