GDDKiA współpracuje z CPK. Lepsze drogi na megalotnisko

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisały 11 marca porozumienie w sprawie poszerzenia autostrady A2 między Warszawą i Łodzią oraz budowy Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.

Aktualizacja: 11.03.2020 09:44 Publikacja: 11.03.2020 09:36

GDDKiA współpracuje z CPK. Lepsze drogi na megalotnisko

Foto: Fotorzepa, Tomasz Jodłowski

Są to dwie największe inwestycje drogowe związane z powstaniem centralnego węzła komunikacyjnego w Polsce.

CPK i GDDKiA będą prowadzić inwestycje we wspólnych korytarzach, koordynować prace i synchronizować harmonogramy. Obie firmy zobowiązały się do wymiany danych, np. dokumentacji technicznej i stałego kontaktu zespołów roboczych realizujących prace planistyczne, projektowe i budowlane. – Żeby powstał nowy port lotniczy i związany z nim układ drogowy, potrzebne będzie współdziałanie, czyli codzienna praca i nieustanny przepływ informacji miedzy CPK i GDDKiA – powiedział Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury.

– CPK będzie wymagał dostosowania spójnego komponentu drogowego, a Polska potrzebuje spójnego systemu komunikacyjnego. Rolą GDDKiA jest tworzenie spójności połączeń drogowych i szukanie nowych rozwiązań. Dziś patrzymy wspólnie na inwestycje, dzielimy się doświadczeniami i wiedzą z CPK, wyciągamy wnioski z popełnionych błędów i wspólnie komunikujmy Polskę, Europę i świat. Tylko wspólne patrzenie na transport, może dać nam to, czego wszyscy oczekują - szybko, sprawnie i bezpiecznie, od drzwi do drzwi – mówił Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Zdaniem Mikołaja Wilda prezesa CPK, mimo możliwości łatwego dojazdu koleją, pasażerowie odlatujący z centralnego lotniska i tak najczęściej będą tam docierać samochodami. – Dlatego współpraca CPK i GDDKiA wkracza na nowy etap. Możliwość prowadzenia inwestycji, np. we wspólnych korytarzach, to korzyść dla obu instytucji, a przede wszystkim dla mieszkańców, kierowców i pasażerów – stwierdził.

Rządowe założenia są takie, że w chwili uruchomienia Portu Lotniczego Solidarność, co nadal jest planowane na 2027 rok, autostrada A2 będzie już poszerzona na odcinku: Łódź Północ - Konotopa, czyli od skrzyżowania z autostradą A1 pod Łodzią do granic Warszawy. Na odcinku od węzła Łódź Północ do Pruszkowa GDDKiA dobuduje trzeci pas, a od Pruszkowa do Konotopy – czwarty pas ruchu w każdą stronę.

GDDKiA będzie też odpowiadać za budowę Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW) w odległości ok. 40-50 km od stolicy. Na tę obwodnicę złożą się: autostrada A50 na południe od obecnej trasy A2 oraz trasa ekspresowa S50 łącząca teren północnego Mazowsza z nowym lotniskiem centralnym. Inwestycja pozwoli na przejęcie ruchu tranzytowego i odciążenie ruchu w rejonie Warszawy. Plany GDDKiA i CPK uwzględniają także węzeł drogowy do obsługi Portu Lotniczego Solidarność.

W ramach drogowych planów związanych z CPK jest też trasa ekspresowa S10 w kierunku Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej i CPK od strony Płocka i Torunia. Docelowo ta trasa połączy Warszawę ze Szczecinem.

Są to dwie największe inwestycje drogowe związane z powstaniem centralnego węzła komunikacyjnego w Polsce.

CPK i GDDKiA będą prowadzić inwestycje we wspólnych korytarzach, koordynować prace i synchronizować harmonogramy. Obie firmy zobowiązały się do wymiany danych, np. dokumentacji technicznej i stałego kontaktu zespołów roboczych realizujących prace planistyczne, projektowe i budowlane. – Żeby powstał nowy port lotniczy i związany z nim układ drogowy, potrzebne będzie współdziałanie, czyli codzienna praca i nieustanny przepływ informacji miedzy CPK i GDDKiA – powiedział Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury.

Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru