Ranking linii lotniczych: Ryanair przegonił LOT

Przed kryzysem na polskim rynku lotniczym w rankingu przewozów międzynarodowych największy był Ryanair. Minimalnie za nim LOT — wynika z najnowszych danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Co ciekawe jednak maleje w polskim rynku udział linii niskokosztowych i działo się to z powodu ekspansji LOT-u.

Aktualizacja: 04.05.2020 13:14 Publikacja: 04.05.2020 12:02

Ranking linii lotniczych: Ryanair przegonił LOT

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

W całym 2019 LOT przewiózł mln pasażerów, o 1,4 mln więcej niż w 2018, a ten rok także miał być bardzo dobry. Z dwoma potwierdzonymi nowymi kierunkami do Stanów Zjednoczonych już w maju miały wystartować rejsy do Waszyngtonu, potem w sierpniu do San Francisco. Wiadomo również, że szykowany był także nowy kierunek azjatycki.

Polski przewoźnik swoim wzrostem odbierał wyraźnie pasażerów linii z Grupy Lufthansy (Lufthansa, Austrian Airlines, Swiss, Brussels Airlines) oraz British Airways i Air France. Z ich połączeń dalekiego zasięgu wcześniej chętnie korzystali Polacy. Natomiast powiększająca się siatka LOT zaczęła stanowić dobrą alternatywę dla podróży z przesiadkami we Frankfurcie, Monachium, Wiedniu, czy w Zurychu bądź Paryżu. Ale potrzeby polskich pasażerów potrafiły dobrze wyczuć holenderski KLM, które zaczęły latać także do innych polskich miast oraz katarskie Qatar Airways, które dodały drugą rotację na warszawskim lotnisku i skutecznie konkurują z dubajskimi Emirates, a także Finnair, który rozwijał swoją ofertę siatki azjatyckiej i amerykańskiej.

Największym portem lotniczym pozostaje warszawskie Lotnisko Chopina (18,8 mln pasażerów odprawionych w 2019), ale najszybciej rósł ruch na krakowskich Balicach. Wszystkie polskie lotniska obsłużyły ponad 49 mln pasażerów, co oznacza wzrost w wysokości 7 proc. i był on jednym z najbardziej dynamicznych w Europie.

Minimalnie zmalał udział w polskim rynku przewozów pasażerskich udział linii niskokosztowych – z 55,94 proc. w 2018 do 54,99 w 2019. Stało się to przede wszystkim z powodu spadku udziału w całym rynku Ryanaira z 28,71 proc. do 27,28 proc. przy wzroście przewozów o niespełna 400 tys. Trzeci na liście największych linii lotniczych węgierski Wizz Air praktycznie utrzymał udział rynkowy (zmniejszył się on o 0,02 pkt proc. przy wzroście przewozów o ok 800 tys.).

Największy sukces odniósł jednak drugi polski przewoźnik — Enter Air. W 2019 roku ta prywatna polska linia przewiozła 917 tys. pasażerów wobec 610,3 tys. w 2018. Tym samym jej udział w rynku polskim zwiększył się o 0,57 pkt proc. do 2,09, a Enter umocnił się na pozycji największej linii czarterowej w Polsce.

Tych pasażerów w Enterze, tak samo zresztą, jak i w LOT byłoby jeszcze więcej, gdyby nie kryzys związany z uziemieniem B737 MAX. Enter odebrał dwie takie maszyny, a LOT – pięć sztuk. Wszystkie siedem stoją teraz uziemione na lotniskach w Warszawie i Lublinie. Zresztą uziemione są razem z większością floty obu przewoźników, którzy podzielili los innych linii europejskich i większości światowych, w które uderzyła pandemia Covid-19.

Wiadomo również, że z pierwszego półrocza 2020 przynajmniej 5 miesięcy będzie straconych, bo rejsy repatriacyjne i cargo są dla nich jedynie finansową kroplówką.

W całym 2019 LOT przewiózł mln pasażerów, o 1,4 mln więcej niż w 2018, a ten rok także miał być bardzo dobry. Z dwoma potwierdzonymi nowymi kierunkami do Stanów Zjednoczonych już w maju miały wystartować rejsy do Waszyngtonu, potem w sierpniu do San Francisco. Wiadomo również, że szykowany był także nowy kierunek azjatycki.

Polski przewoźnik swoim wzrostem odbierał wyraźnie pasażerów linii z Grupy Lufthansy (Lufthansa, Austrian Airlines, Swiss, Brussels Airlines) oraz British Airways i Air France. Z ich połączeń dalekiego zasięgu wcześniej chętnie korzystali Polacy. Natomiast powiększająca się siatka LOT zaczęła stanowić dobrą alternatywę dla podróży z przesiadkami we Frankfurcie, Monachium, Wiedniu, czy w Zurychu bądź Paryżu. Ale potrzeby polskich pasażerów potrafiły dobrze wyczuć holenderski KLM, które zaczęły latać także do innych polskich miast oraz katarskie Qatar Airways, które dodały drugą rotację na warszawskim lotnisku i skutecznie konkurują z dubajskimi Emirates, a także Finnair, który rozwijał swoją ofertę siatki azjatyckiej i amerykańskiej.

Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru