Japoński producent tego regionalnego odrzutowca odraczał dotąd sześciokrotnie termin dostawy, bo zarówno, on jak i firma matka Mitsubishi Heavy Industries miały problemy z pracami projektowymi. Certyfikacja oznacza żeglowność danego rozwiązania technicznego albo typowego samolotu przeznaczonego do produkcji.
Przy okazji firma podała, że Yasuhiko Kawaguchi został głównym inżynierem ds. rozwiązań projektowych i typowej certyfikacji. Na razie ulegnie likwidacji stanowisko głównego projektanta, a Alex Bellamy, który je zajmował i kierował pracami nad projektem samolotu i późniejszym przygotowaniem produkcji, ustąpi ze stanowiska — poinformował rzecznik firmy.
W bieżącym roku finansowym Mitsubishi Aircraft skupi się na poprawieniu rozwiązań projektowych i na zatwierdzeniu danych uzyskanych z ponad 3900 godzin lotów próbnych. Zamiar starania się o typową certyfikację oznacza, że producent zrezygnuje z prac projektowych na świecie, a skupi się na własnej organizacji, aby łatwiej przetrwać kryzys sanitarny — stwierdził Reuter.
Mitsubishi Aircraft poinformował w maju, że zlikwiduje działalność zagraniczną, w której uczestniczyło kilkaset osób, może też zmniejszyć zatrudnienie u siebie po ograniczeniu przez firmę matkę budżetu na prace nad pierwszym od 100 lat samolotem cywilnym w Japonii. Agencja Kyodo podała nawet, że ponad połowa załogi liczącej 2 tys. ludzi zostanie zredukowana. Rzecznik firmy stwierdził, że nie może podać ostatecznej liczby, stwierdził jedynie, że należy spodziewać się istotnej zmiany.
Mitsubishi Aircraft zawiesiła też prace projektowe nad krótszą wersją, M100, ważną w zdobywaniu zamówień na atrakcyjnym rynku amerykańskim, gdzie konkurowałaby z Embraerem.