Rozwiązaniem ciągnących się bez końca negocjacji może być mechanizm dostosowanych cen, pozwalający kupującemu obniżyć cenę kupna Autostrade per l'Italia (ASPI) o wcześniej uzgodnioną sumę na pokrycie przyszłych roszczeń o odszkodowania związane z zawaleniem się mostu w Genui. Taki sam mechanizm zastosowany do ASPI uwzględni także potencjalne zmiany w planie finansowo-gospodarczym filii, który w dalszym ciągu musi zostać oceniony przez włoskie władze odpowiadające za transport.
Atlantia podjęła z CDP rozmowy na zasadzie wyłączności trwające do 18 października i jest gotowa rozważyć potencjalną ofertę tej instytucji i innych inwestorów przejęcia od niej 88 proc. udziałów w Autostrade. Ta informacja wywołała na giełdzie w Mediolanie skok akcji Atlantii o ponad 10 proc. w związku z oczekiwaniami, że rozmowy sam na sam doprowadzą do pozytywnego wyniku po 2 latach przepychanek z rządem — podał Reuter.
„Porozumienie z CDP o sprzedaży Autostrade usunie ryzyko polityczne, rozwiąże problem długu w spółce holdingowej, przyspieszy powrót Atlantii do ratingu podmiotu inwestycyjnego i zapewni jej elastyczność finansową”— stwierdziła w nocie dla klientów firma brokerska Equita.
Oczekuje się teraz, że CDP i inni inwestorzy złożą Atlantii ofertę na jej 88 proc. w ASPI, a zarząd na posiedzeniu 19 października oceni ją. W negocjacjach przewidziano okres do 10 tygodni zapoznawania się z księgami finansowymi (due dilligence), CDP nie zamierza przejmować całego długu Atlantii —podał jeden z informatorów. Trzech innych dodało, że fundusze inwestycyjne Blackstone i Macquarie mogą dołączyć do oferty CDP, ale rozmowy w tej sprawie są na wstępnym etapie. O roli obu funduszy podały jako pierwsze „La Repubblica”’ i „Il Messaggero”. Mówi się też o dołączeniu włoskiego funduszu infrastruktury F2i.