Słowenia nie ma własnego przewoźnika od czasu bankructwa Adrii w 2019 roku. Z kolei COVID-19 na jakiś czas praktycznie odciął ten kraj od jakichkolwiek połączeń lotniczych. Na subsydia dla przewoźników wydzielono łącznie 4,7 mln euro, a pierwsza transza ma wartość 1,2 mld euro i jak widać z podziału, nie zostanie wypłacona w całości.
Najwięcej otrzyma niemiecka Lufthansa (371 tys. euro), po niej Air France (176,16 tys. euro), Turkish Airlines (148,53 tys.), Air Serbia (98,13 tys.), Wizz Air Hungary (80,34 tys.), Montenegro Airlines (45,45 tys.), LOT (43,62 tys.) i Swiss, który miał nie kwalifikować się do tej pomocy (22,05 tys. euro). A warunkami było utrzymanie połączeń z Lublaną przynajmniej przez 2 miesiące w okresie pomiędzy 30 marca i 30 września 2020. Maksymalna wysokość tego wsparcia, to 30 euro za każdego pasażera przywiezionego do Słowenii.
I zasada była taka, że im więcej jakaś linia połączeń oferowała, tym większa pula wsparcia zostanie jej wypłacona. Jednocześnie ministerstwo ujawniło, że pieniądze dla Swissa i Wizz Aira zostały przyznane warunkowo, a wypłaty mogą zostać wstrzymane, jeśli te linie nie dostarczą wystarczającej dokumentacji. Nie wyjaśniono jednocześnie dlaczego z listy beneficjentów został wykreślony easyJet, ale nieoficjalnie wiadomo, że w trakcie trwania przetargu na te subsydia zmieniono zasady kwalifikacji, które wcześniej miały dotyczyć utrzymania połączeń latem 2020, a potem dodano, że mogą je zaoferować również latem 2021. Czyli ten nowy warunek pozwolił zakwalifikować się SWISS-owi.
Słoweńskie subsydia mają za zadanie zachęcenie przewoźników do wykonywania połączeń do tego kraju oraz zaoferowanie takich kierunków, które zostały opuszczone przez innych przewoźników. Zdaniem ministerstwa utrzymanie łączności lotniczej jest dla tego kraju niesłychanie ważne i to nie tylko dla jego obywateli, ale i dla turystów oraz biznesu.
Te 1,2 mln euro nie jest całkowitą kwotą, jaką Słoweńcy przeznaczyli na lotnicze zachęty. Łącznie na ten cel zostało przeznaczonych 4,7 mln euro, więc 2,3 mln euro zostanie wypłacone tym liniom, które w okresie między 1 października 2020 a 31 maja 2021. I LOT zamierza się ubiegać o słoweńskie subsydia, a połączenia (od 2 do czterech w tygodniu) planuje wznowić w grudniu 2021. Trzecia transza słoweńskich subsydiów (1,2 mln euro) zostanie natomiast podzielona między te linie, które pomiędzy 28 marcem a 30 września 2021 będą latały do Lublany przynajmniej przez 2 miesiące i nie rzadziej niż dwa razy w tygodniu.