Ryanair wygrywa po raz drugi spór o pomoc publiczną

We środę, 9 czerwca irlandzki przewoźnik niskokosztowy Ryanair odniósł kolejne zwycięstwo w Sądzie Unii Europejskiej. Tym razem zaskarżył pomoc publiczną dla niemieckiego Condora w wysokości 550 mln euro. I unijny sąd przyznał mu rację.

Aktualizacja: 09.06.2021 14:20 Publikacja: 09.06.2021 14:14

Ryanair wygrywa po raz drugi spór o pomoc publiczną

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Ciekawostką jest jednak to, że Ryanair sam z pomocy publicznej skorzystał w czasie kryzysu wywołanego pandemią COVID-19.

Irlandczycy nie bardzo mają co świętować, bo sąd uznał jedynie, że wyjaśnienia Komisji Europejskiej dotyczące pomocy dla Condora „były nieadekwatne”, a sędziowie biorąc pod uwagę obecną sytuację na rynku lotniczym nie nakazali Niemcom natychmiastowego zwrotu publicznych pieniędzy, tylko polecili po raz kolejny przeanalizować sytuację. Na dzisiaj jedno jest pewne. Publiczna pomoc dla Condora pozwoliła tej linii przetrwać najtrudniejsze czasy w trakcie pandemii, kiedy loty z pasażerami zostały w Europie administracyjnie uziemione. Ze swojej strony Komisja Europejska poinformowała, że bardzo dokładnie przeanalizuje wyrok sądu i potem podejmie odpowiednie kroki.

Wcześniej Irlandczycy zaskarżyli i wygrali w tym samym sądzie pomoc dla portugalskich linii TAP, które otrzymały od państwa wsparcie w wysokości 1,6 mld euro.

Podczas kryzysu wywołanego pandemią COVID-19 europejscy przewoźnicy dostali od Komisji Europejskiej zgodę na wsparcie odbudowy w wysokości ponad 30 mld euro. Skorzystały z niej Air France KLM (14,5 mld euro), Grupa Lufthansa (11 mld euro), Alitalia (3,5 mld euro), SAS (1,3 mld), Finnair (1,2 mld), Norwegian (0,8 mld), LOT (0,65 mld) oraz Air Europa (0,5 mld). Te wszystkie wsparcia, które składają się z bezpośrednich zastrzyków gotówki i linii kredytowych i muszą zostać spłacone w wyznaczonym czasie, otrzymały zgodę Komisji Europejskiej i zostały zaskarżone przez Ryanaira.

Przy tym Irlandczycy ze swojej strony także skorzystali z publicznych pieniędzy. Na początku kryzysu Ryanair otrzymał w Wielkiej Brytanii wsparcie w wysokości ponad pół miliarda funtów kredytu gwarantowane go przez Bank Anglii.

— Większość linii lotniczych w całej Europie korzysta z systemów wsparcia płac. Popieramy tę pomoc państwa, która jest przejrzysta i udostępniana wszystkim firmom i konkurentom w równym stopniu, jak program pożyczek w Wielkiej Brytanii. Kwalifikujemy się do programu pożyczek w Wielkiej Brytanii, ponieważ jesteśmy największym przewoźnikiem pasażerskim w Wielkiej Brytanii i mamy rating kredytowy „Potrójne B” — tłumaczył w maju 2020 prezes Grupy Ryanaira, Michael O’Leary.

Teraz Sąd Unii Europejskiej anulował zgodę Komisji Europejskiej zezwalającej rządowi niemieckiemu na udzielenie pomocy publicznej Condorowi w kwietniu 2020 roku w wysokości 550 mln euro. Wcześniej, również za zgodą KE, Condor otrzymał od rządu niemieckiego 380 mln euro po tym, jak jesienią 2019 zbankrutował jego właściciel touroperator Thomas Cook. W styczniu 2020 chęć przejęcia Condora wyraziła Polska Grupa Lotnicza (PGL). Tę transakcję uniemożliwiła pandemia i Condor ,po raz kolejny był zagrożony bankructwem. Teraz dla linii znalazł się inwestor niemiecki, który wyraził chęć przejęcia 51 proc. akcji, a w dalszej przeszłości wszystkich aktywów tej linii.

W tej sytuacji Ryanair uznał, że druga runda pomocy publicznej dla Condora była nieuzasadniona i ją zaskarżył. — Pomoc rządu niemieckiego dla firmy Condor – zarówno w 2019 r., jak i 2020 r. – była sprzeczna z podstawowymi zasadami prawa UE i zniekształciła rynek ze szkodą dla konsumentów. Dzisiejsze orzeczenie to ważne zwycięstwo konsumentów i konkurencji — powiedział rzecznik Ryanaira cytowany w komunikacie przewoźnika. Jak wyliczył Ryanair podczas pandemii Covid-19 zostało przekazanych przewoźnikom narodowym w krajach Unii Europejskiej ponad 30 miliardów euro „dyskryminujących dotacji państwowych ”. — O ile nie zostaną one zatrzymane przez sądy UE zgodnie z dzisiejszym orzeczeniem, skutki zakłócenia rynku spowodowane tą pomocą państwa będą odczuwalne przez dziesięciolecia. Jeśli Europa ma wyjść z tego kryzysu z funkcjonującym jednolitym rynkiem, Komisja Europejska musi przeciwstawić się rządom krajowym i powstrzymać dyskryminującą pomoc państwa dla nieefektywnych krajowych linii lotniczych — podkreślił rzecznik irlandzkiego przewoźnika.

Ze swojej strony Ryanair sam ma sądowe kłopoty. Tym razem w Wielkiej Brytanii, gdzie urząd ds. konkurencji (CMA) poinformował w środę, że wszczyna egzekucję przeciwko Ryanairowi i British Airways w związku z niewykonaniem obowiązku zwrotu pieniędzy pasażerom, którym zabroniono wykonywania lotów podczas lockdownu.

Podczas blokad COVID-19 w Wielkiej Brytanii zamiast oferować zwrot pieniędzy osobom, które z przyczyn od siebie niezależnych nie mogły podróżować, British Airways oferowały kupony lub zmianę rezerwacji, a Ryanair tylko zmianę rezerwacji. W tej sytuacji urząd uznał, że linie lotnicze naruszyły prawo konsumenckie i wszczął przeciwko nim postępowania egzekucyjne.

— Trudne warunki, w jakich dzisiaj funkcjonują linie lotnicze, nie usprawiedliwiają traktowania pasażerów niezgodnie z prawem — powiedział prezes CMA, Andrea Costelli.

Ciekawostką jest jednak to, że Ryanair sam z pomocy publicznej skorzystał w czasie kryzysu wywołanego pandemią COVID-19.

Irlandczycy nie bardzo mają co świętować, bo sąd uznał jedynie, że wyjaśnienia Komisji Europejskiej dotyczące pomocy dla Condora „były nieadekwatne”, a sędziowie biorąc pod uwagę obecną sytuację na rynku lotniczym nie nakazali Niemcom natychmiastowego zwrotu publicznych pieniędzy, tylko polecili po raz kolejny przeanalizować sytuację. Na dzisiaj jedno jest pewne. Publiczna pomoc dla Condora pozwoliła tej linii przetrwać najtrudniejsze czasy w trakcie pandemii, kiedy loty z pasażerami zostały w Europie administracyjnie uziemione. Ze swojej strony Komisja Europejska poinformowała, że bardzo dokładnie przeanalizuje wyrok sądu i potem podejmie odpowiednie kroki.

Pozostało 84% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru