Dostawa pierwszego japońskiego samolotu pasażerskiego na 70-90 miejsc od ponad 50 lat była odraczana sześciokrotnie, bo producent Mitsubishi Aircraft i jego główny udziałowiec, konglomerat Mitsubishi Heavy Industries mieli wiele problemów z rozwiązaniami projektowymi. Samolot ma być spełnieniem lotniczych ambicji Japonii, której po przegranej II wojnie światowej nie wolno było długo myśleć od odbudowie przemysłu lotniczego. Samolot o wcześniejszej nazwie MRJ miał zacząć latać w barwach ANA Holding w 2013 r. — przypomniał Reuter.
- To początek próbnych lotów na certyfikację pierwszego samolotu SpaceJet M90 w ostatecznej konfiguracji przygotowanej do homologacji — oświadczył szef działu projektowania w Mitsubishi Aircraft, Alex Bellamy. Samolot wejdzie do eksploatacji dopiero po marcu 2022, kiedy będzie musiał konkurować z regionalnymi odrzutowcami następnej generacji brazylijskiego Embraera. Producent ma zamówienia na 167 sztuk i opcje na 180 dalszych.