Nie ma pracy dla pilotów

Zanim wybuchła pandemia Covid-19 linie podkupowały sobie pilotów, a Rosjanie i Chińczycy gorączkowo szukali cudzoziemców, którzy usiądą w kokpitach ich samolotów. Tymczasem w kryzysie piloci i personel pokładowy tracą pracę jako pierwsi.

Publikacja: 03.05.2020 16:22

Nie ma pracy dla pilotów

Foto: AFP

Ze stron największych przewoźników zginęły oferty pracy i sześciocyfrowych zarobków. Przyjmowanie do pracy zostało wstrzymane do odwołania. Wcześniej mnożyły się propozycje szkoleń trwających kilkanaście miesięcy, a ich koszty chętni do pracy mieli zwracać w przyszłości ze swoich zarobków. Tymczasem nie ma dzisiaj linii lotniczej, która nie miałaby nadmiaru pracowników. I nadal nie wiadomo, kiedy w przyszłości będą oni potrzebni.

W brytyjskim niskokosztowym easyJecie zarząd przyznaje, że nie wie jeszcze co zrobi z pilotami, którzy przeszli szkolenia i za kilka miesięcy mieli być zdolni do podjęcia pracy. Jedyne, co słyszą teraz, to że kiedy wrócą normalne czasy, to ich zatrudnienie będzie dla przewoźnika priorytetowe.

—W czasach przedkryzysowych dostawaliśmy 25-30 tysięcy dolarów za znalezienie wykwalifikowanego pilota i uganialiśmy się za osobami, które mogłyby podjąć taką pracą. Teraz oni uganiają się za nami — mówi Andre Allard prezes AeroPersonnel, agencji zatrudniającej personel lotniczy w Montrealu.

Przed kryzysem nawet tak duże linie lotnicze, jak Emirates i australijski Qantas nie były w stanie wykorzystać całej swojej floty, ponieważ nie miały wystarczającej liczby pilotów. Dzisiaj na stronach obu przewoźników są informacje, że wszelka rekrutacja została wstrzymana, a piloci, którzy pracują w tych liniach pobierają 50 proc. wypłaty. W Emirates jest jeszcze wyjaśnienie, że taka sytuacja potrwa przynajmniej do czerwca 2020. Nie ma pracy także dla nowych pilotów w liniach amerykańskich, a szkoły kształcące załogi wstrzymały zajęcia i tak jak i przewoźnicy proponują wypełnienie testów online. W Air France jest praca dla pielęgniarki, lekarza i mechaników, którzy są potrzebni do obsługi uziemionych maszyn oraz dla pracowników działu kadr. W KLM informują o wstrzymaniu zatrudnienia i dyskusjach o cięciu etatów. Żadnych ofert pracy nie ma na stronach LOTu.

Thierry Dugrippe, dziekan kanadyjskiego centrum wyszkolenia pilotów Air Richelieu przyznaje, że jest coraz mniej chętnych do rozpoczynania nauki. Trwający 20 miesięcy kurs w Art Richelieu kosztuje od 60 tys. dolarów w górę. Zajęcia w szkołach amerykańskich zostały zawieszone z powodu pandemii. A jeszcze rok temu chętnych było mnóstwo i często porzucali oni wcześniejsze zawody, żeby spróbować sił w lotnictwie pasażerskim.

Teraz pozostała im tylko nadzieja, że pandemia spowoduje wycofanie się z zawodu starszych pracowników i kiedy tylko wróci popyt na podróże, pojawi się również i praca. W samych tylko Stanach Zjednoczonych w ciągu najbliższych 2 lat na emeryturę ma odejść 5 tys. pilotów. Co w takiej sytuacji mogą robić już wykształceni piloci ? Jeśli mają inne wykształcenie, najlepiej niech wrócą do poprzedniego zawodu. A jeśli koniecznie muszą latać, to niech się zapiszą do aeroklubów i tam przeczekają najgorszy czas— uważa Thierry Dugrippe. Tym bardziej, że w najbliższym czasie oczekuje się bankructw kolejnych przewoźników. Więc na rynku będzie nie tylko dużo wolnych świeżo wykształconych absolwentów szkól latania, jak i doświadczonych kapitanów.

Ze stron największych przewoźników zginęły oferty pracy i sześciocyfrowych zarobków. Przyjmowanie do pracy zostało wstrzymane do odwołania. Wcześniej mnożyły się propozycje szkoleń trwających kilkanaście miesięcy, a ich koszty chętni do pracy mieli zwracać w przyszłości ze swoich zarobków. Tymczasem nie ma dzisiaj linii lotniczej, która nie miałaby nadmiaru pracowników. I nadal nie wiadomo, kiedy w przyszłości będą oni potrzebni.

Pozostało 85% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru