Estończycy chcą odbić Nordikę od LOT-u

Estoński minister gospodarki i infrastruktury, Taavi Aas powiedział portalowi news.er.ee, że LOT jest gotowy do pozbycia się 49 proc. udziałów w estońskiej firmie Regional Jet, właścicielu linii Nordica.

Aktualizacja: 17.06.2020 11:35 Publikacja: 17.06.2020 11:27

Estończycy chcą odbić Nordikę od LOT-u

Foto: materiały prasowe

Kwota, za którą polski przewoźnik ma być gotów je sprzedać, może według ministra wynieść niespełna milion euro. Nie wiadomo, za ile LOT kupił udziały w Regional Jet, polski przewoźnik zasłaniał się tajemnicą handlową. Minister Aas dodał, że ostateczna kwota zostanie ustalona w trakcie negocjacji. Nordica, tak samo jak wszystkie linie lotnicze na świecie, była zmuszona do uziemienia wszystkich swoich samolotów. Teraz rząd w Tallinie chce wesprzeć przewoźnika pomocą publiczną w wysokości 30 mln euro. W tej sprawie została już wysłana notyfikacja do Brukseli, a pozytywna odpowiedź jest oczekiwana w najbliższych dniach.

— W tej chwili LOT nie jest zainteresowany w inwestowanie w Nordikę i będzie się wycofywał z tej transakcji. W tej sytuacji, to estoński rząd przejmie udziały LOT-u. A kwota, jak zapłacimy, będzie niska, ponieważ jest uzależniona od wyników finansowych Nordiki za ostatni rok finansowy. A ten okres akurat nie był dla tej linii korzystny. Nie chcę tutaj spekulować, ale nie mówimy tutaj o milionach — mówi estoński minister.

Czytaj także: Znów można latać po Europie. Gdzie polecimy z Polski? 

Zapytany, czy może to być kwota poniżej miliona euro, odpowiedział, że zostanie ona określona podczas negocjacji, chociaż z drugiej strony nie wykluczył, że ostatecznie cała sprawa może znaleźć swój finał w sądzie.

Władze estońskie są zdeterminowane, aby Nordica jak najszybciej powróciła do działalności operacyjnej i przewoźnik jest w tej chwili gotowy do wykonywania lotów zagranicznych. Według ministra Aasa, istnienie własnej linii w Estonii tworzy presję na innych przewoźników i dlatego ceny biletów lotniczych nie są w tym kraju wysokie. — Jednakże decyzje dotyczące cen zawsze będą należały do Nordiki. Tym bardziej, że ten przewoźnik wcale nie musi otwierać wielu połączeń – podkreśla minister.

Okazuje się jednak, że LOT z Estonii nie zamierza się wycofywać. Na pytanie „Rzeczpospolitej” o plany wobec estońskiej spółki skierowane do biura prasowego LOT otrzymaliśmy odpowiedź. „Bardzo cenimy sobie dotychczasową czteroletnią współpracę z estońskim przewoźnikiem i naszą intencją jest jej kontynuacja. LOT, pracujący w chwili obecnej nad restrukturyzacją swoich operacji, analizuje opcje udziału w planowanym przez wspólników Regional Jet (X-Fly) podniesieniu kapitału".

Kwota, za którą polski przewoźnik ma być gotów je sprzedać, może według ministra wynieść niespełna milion euro. Nie wiadomo, za ile LOT kupił udziały w Regional Jet, polski przewoźnik zasłaniał się tajemnicą handlową. Minister Aas dodał, że ostateczna kwota zostanie ustalona w trakcie negocjacji. Nordica, tak samo jak wszystkie linie lotnicze na świecie, była zmuszona do uziemienia wszystkich swoich samolotów. Teraz rząd w Tallinie chce wesprzeć przewoźnika pomocą publiczną w wysokości 30 mln euro. W tej sprawie została już wysłana notyfikacja do Brukseli, a pozytywna odpowiedź jest oczekiwana w najbliższych dniach.

Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru