Airbus: dostawy w październiku jak przed rokiem

Airbus przekazał w październiku klientom 72 samoloty, zbliżając się po raz pierwszy od początku pandemii do poziomu sprzed roku

Publikacja: 08.11.2020 15:33

Airbus: dostawy w październiku jak przed rokiem

Foto: Bloomberg

W październiku 2019 r. wydał 77 maszyn, więc obecna różnica wyniosła zaledwie 6,5 proc. Teraz dostarczył 43 maszyny wąskokadłubowe i 12 mniejszych A220, zmniejszając ich nadmiar do 21, wydał o 10 samolotów szerokokadłubowych więcej niż wyprodukował w miesiącu, zmniejszając do 135 sztuk nadmiar maszyn wszystkich typów, jakich nie był w stanie przekazać w czasie kryzysu. Po 10 miesiącach klienci odebrali 413 sztuk, o 36 proc. mniej niż rok temu. Dostawy powinny zmniejszyć niepokoje o stan rezerw gotówki, ale październik wyglądał na nietypowy miesiąc — uznał Sandy Morris z Jefferies.

Większość A220 trafiła do Delta Air Lines, przewoźnik stwierdził, że nie spieszy się z odbieraniem większych A330neo obciążonych karnym cłem przez Waszyngton w sporze o subwencje

Dostawy samolotów praktycznie ustały w kwietniu z powodu pandemii, pojawiły się znowu dzięki umowom o przetrzymywaniu ich z liniami, które nie mogą ich używać. Dostawy do Chin są jednak mniejsze do poziomu sprzed kryzysu. Według analityków, ich wielkość zależy od terminu dostępności szczepionki na COVID-19, od dostępu do gotówki przez linie i od ich zdolności przetrwania zimowego zastoju po kiepskim sezonie letnim, który pozbawił je tradycyjnego popytu na przewozy.

Grupa z Tuluzy sprzedała w październiku 11 odrzutowców, zasadniczo prywatnym operatorom, ale australijski bank inwestycyjny Macquarie zrezygnował z kupna trzech A220. Od początku roku sprzedała 381 samolotów, po rezygnacjach 308, wyprzedzając Boeinga pod względem dostaw i nowych zamówień, bo koncern czeka nadal na dopuszczenie jego MAXów do latania. Ma to nastąpić w listopadzie — pisze Reuter.

Airbus spodziewa się powrotu popytu do dawnego poziomu w latach 2023-25, ale kazał swym dostawcom przygotować się do zwiększenia produkcji samolotów z rodziny A320neo o 18 proc. do 47 co miesiąc w II półroczu 2021. Niektórzy dostawcy uprzedzili, że przy nowych lockdownach w Europie taki wzrost produkcji może nie nastąpić tak szybko.

Kłopot z dostawami do Chin

Chińscy przewoźnicy nie spieszą się z odbieraniem samolotów Airbusa, tłumaczą, że obawiają się zarażenia wirusem swych pracowników. Airbus chciał ich zmusić do odbioru samolotów, gdy krajowy rynek wrócił do poziomu sprzed pandemii, ale wiele linii wykorzystuje ją jako pretekst do odraczania odbioru. — Faktem jest, że na krajowym rynku nie ma w tej chwili braku samolotów — powiedziała osoba znająca sytuację.

Po 9 miesiącach Airbus dostarczył chińskim liniom 39 samolotów, w większości A320 z montowni w Tiencinie. Przy odbiorze większych maszyn linie muszą wysyłać swych pracowników do Europy — Air China wysłała w sierpniu do Tuluzy ekipę po A350, China Eastern do Hamburga po A321neo — ale robią to niechętnie, bo popyt na samoloty jest mały. Są też specjalne rozwiązania. Spring Airlines miała odebrać we wrześniu w Hamburgu A3231neo, ale z powodu komplikacji z przekraczaniem granic Airbus zorganizował lot tego samolotu do Tiencina. Według rzecznika linii, Zhang Wuana pasowało to obu stronom: — nasi ludzie nie musieli lecieć zagranicę, załoga Airbusa wróciła prosto do Europy po dostarczeniu samolotu.

W październiku 2019 r. wydał 77 maszyn, więc obecna różnica wyniosła zaledwie 6,5 proc. Teraz dostarczył 43 maszyny wąskokadłubowe i 12 mniejszych A220, zmniejszając ich nadmiar do 21, wydał o 10 samolotów szerokokadłubowych więcej niż wyprodukował w miesiącu, zmniejszając do 135 sztuk nadmiar maszyn wszystkich typów, jakich nie był w stanie przekazać w czasie kryzysu. Po 10 miesiącach klienci odebrali 413 sztuk, o 36 proc. mniej niż rok temu. Dostawy powinny zmniejszyć niepokoje o stan rezerw gotówki, ale październik wyglądał na nietypowy miesiąc — uznał Sandy Morris z Jefferies.

Pozostało 82% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru