American Airlines zamawia 450 samolotów

Największy w USA przewoźnik wziął najwyraźniej przykład z IndiGo oraz Air India i poinformował o zamówieniu 450 samolotów Airbusa, Boeinga i Embraera.

Publikacja: 05.03.2024 19:24

American Airlines zamawia 450 samolotów

Foto: AdobeStock

Największe od 2011 r. zamówienie America Airlines dotyczy potwierdzonego (zadatkowanego) kupna 260 maszyn (85 A3219neo, 85 największych B737 MAX 10 nie mających jeszcze certyfikacji i 90 brazylijskich E175) oraz opcji i praw kupna dalszych 193 sztuk.

- Popyt na podróże wrócił — powiedział prezes AA Robert Isom na konferencji dla inwestorów. Teraz przewoźnik ma zamówienia na 219 największych samolotów wąskokadłubowych z Tuluzy, w końcu stycznia 70 z nich już latało we flocie AA. Pierwszą sztukę A321 XLR o wydłużonym zasięgu odbierze w tym roku. Amerykańska linia będzie największym na świecie użytkownikiem samolotów A321 (ceo i neo).

Czytaj więcej

American Airlines testuje technologię Google i Gatesa. „Wyniki są obiecujące”

Pomocna dłoń dla Boeinga

Obecne zamówienie jest także wielkim wsparciem dla Boeinga, który od incydentu w powietrzu z zaślepką drzwi awaryjnych 5 stycznia znalazł się znów w głębokim kryzysie. AA jako pierwsza linia z USA zamówiła MAX-y 10, samoloty w największej wersji, które czekają na dopuszczenie ich do eksploatacji. AA nie tylko chce kupić 85 tych maszyn, ale ponadto zamieniła chęć kupna 30 B737 MAX 8 z poprzedniego zamówienia na „dziesiątki”.

Prezes BCA Stan Deal oświadczył w związku z tym, że koncern „ogromnie cieszy się z zaufania AA do Boeinga i do rodziny MAX-ów. Wybór „dziesiątki” pozwoli bardziej zwiększyć skuteczność, jednorodność i elastyczność światowej siatki i działalności tej linii” — powiedział.

Amerykanie postanowili wykorzystać najmniejsze samoloty Embraera do wzmocnienia floty maszyn regionalnych eksploatowanych przez ich filie.

Czytaj więcej

Niespodzianki dla pasażerów. Myszy na lotnisku, robaki w samolocie

W barwach American lata już blisko tysiąc samolotów 

Po odebraniu w ostatniej dekadzie 600 nowych samolotów AA ma obecnie w portfelu zamówień 440 nowych sztuk, więc ma zapewnione spokojne następne 10 lat. Obecna flota American liczy 965 samolotów, o 100 więcej niż w 2021 r., a do tego dochodzi ponad 550 maszyn regionalnych używanych przez filie.

— W ciągu ostatniej dekady zainwestowaliśmy dużo w modernizację i uproszczenie floty, która jest największa i najmłodsza wśród amerykańskich linii — oświadczył prezes Isom. Planom rozwoju towarzyszy program modernizacji eksploatowanych już A319 i A320, który zacznie się w 2025 r. Nowe samoloty pozwolą linii zwiększyć marżę zysku z planowanych 14 proc. w tym roku do 15-18 proc. w 2026 r. i wypracować przepływ wolnej gotówki ponad 3 mld dolarów.

Największe od 2011 r. zamówienie America Airlines dotyczy potwierdzonego (zadatkowanego) kupna 260 maszyn (85 A3219neo, 85 największych B737 MAX 10 nie mających jeszcze certyfikacji i 90 brazylijskich E175) oraz opcji i praw kupna dalszych 193 sztuk.

- Popyt na podróże wrócił — powiedział prezes AA Robert Isom na konferencji dla inwestorów. Teraz przewoźnik ma zamówienia na 219 największych samolotów wąskokadłubowych z Tuluzy, w końcu stycznia 70 z nich już latało we flocie AA. Pierwszą sztukę A321 XLR o wydłużonym zasięgu odbierze w tym roku. Amerykańska linia będzie największym na świecie użytkownikiem samolotów A321 (ceo i neo).

Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru