Autostrady A1, A2 i A4 będą poszerzane o trzeci pas ruchu

Drogi coraz bardziej się zatykają, więc trzeba je rozbudować. Zapowiadane dodatkowe pasy pojawią się nie tylko na A2 między Warszawą i Łodzią oraz na A1 od Torunia do Włocławka, ale również na autostradzie A4.

Aktualizacja: 07.11.2023 06:32 Publikacja: 07.11.2023 03:00

Autostrady A1, A2 i A4 będą poszerzane o trzeci pas ruchu

Foto: GDDKiA

Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło program rozbudowy autostrady A4 pomiędzy Katowicami a granicą województwa opolskiego. – Ze względu na bardzo duże obciążenie ruchem, od ponad 60 tys. do ponad 100 tys. pojazdów na dobę, istniejący przekrój autostrady jest niewystarczający – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Dodatkowy pas ruchu powstanie na długości 60 km. Wraz z jego dobudową trzeba będzie przebudować 11 węzłów drogowych, 6 miejsc obsługi podróżnych oraz m.in. 119 wiaduktów. Na początku przyszłego roku ma być ogłoszony przetarg na przygotowanie tzw. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, a cały etap przygotowawczy powinien być zakończony w ciągu pięciu lat. Na prace budowlane poczekamy do początku przyszłej dekady.

Rozbudowany zostanie także fragment A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem, który jeszcze do 2027 r. zarządzany będzie przez koncesjonariusza – spółkę Stalexport Autostrada Małopolska. Poszerzenie autostrady będzie polegało na dobudowaniu trzeciego i czwartego pasa na odcinkach pomiędzy węzłem Murckowska i węzłem Byczyna oraz od węzła Byczyna do węzła Balice. W sumie rozbudowa trasy, już po przejęciu jej przez Skarb Państwa, obejmie 60 km.

Czytaj więcej

Koniec remontu na Trasie Łazienkowskiej. Wąskie gardło zlikwidowane

Obie inwestycje zostały zaplanowane do realizacji w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), który zakłada poszerzenie A4 na długości od Wrocławia do Tarnowa. Na decyzję środowiskową czeka także plan poszerzenia dolnośląskiego fragmentu A4 – 35 kilometrów trasy od Krzyżowej do Legnicy.

Jeszcze w pierwszej połowie tego roku resort infrastruktury zdecydował o rozbudowie o trzeci pas 35-kilometrowego odcinka A1 pomiędzy Toruniem a Włocławkiem. Powodem jest spodziewany większy ruch wskutek prognozowanego przejęcia pojazdów ze szlaku budowanej ekspresówki S10 – od Bydgoszczy do Torunia oraz pomiędzy Włocławkiem a obwodnicą warszawskiej aglomeracji. Prace budowlane mają ruszyć ok. 2027 r.

Najpilniejsza jest jednak rozbudowa autostrady A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią. Pomiędzy węzłami Łódź Północ i Pruszków natężenie ruchu przekracza 50 tys. pojazdów na dobę. Od Pruszkowa do Konotopy jest dwa razy większe, trasę zatykaja niekończące się sznury tirów.

Dodatkowe pasy ruchu mają powstać na odcinku od węzła Łódź Północ do granicy województw łódzkiego i mazowieckiego, a także od granicy województw do węzła Konotopa. W sumie 88 km. Będzie to pierwsze na taką skalę przedsięwzięcie realizowane pod ruchem – dodatkowe pasy zostaną dobudowane w miejsce szerokiego pasa zieleni dzielącego jezdnie. Docelowo A2 będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków dwie jezdnie po cztery pasy ruchu, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ będzie posiadał dwie jezdnie po trzy pasy ruchu.

Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło program rozbudowy autostrady A4 pomiędzy Katowicami a granicą województwa opolskiego. – Ze względu na bardzo duże obciążenie ruchem, od ponad 60 tys. do ponad 100 tys. pojazdów na dobę, istniejący przekrój autostrady jest niewystarczający – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Dodatkowy pas ruchu powstanie na długości 60 km. Wraz z jego dobudową trzeba będzie przebudować 11 węzłów drogowych, 6 miejsc obsługi podróżnych oraz m.in. 119 wiaduktów. Na początku przyszłego roku ma być ogłoszony przetarg na przygotowanie tzw. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, a cały etap przygotowawczy powinien być zakończony w ciągu pięciu lat. Na prace budowlane poczekamy do początku przyszłej dekady.

Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru