Airbus otwiera nowy dział. Ambitne plany koncernu

Airbus w ramach reformy struktury przywrócił pełnoprawny dział samolotów cywilnych, a jego szefem mianował Christiana Scherera, dotąd wiceprezesa ds. sprzedaży. Prezes Guillaume Faury zajmie się dostosowaniem Airbusa do zmian klimatycznych.

Publikacja: 27.09.2023 16:18

Airbus otwiera nowy dział. Ambitne plany koncernu

Foto: Bloomberg

Cztery lata po połączeniu kierownictwa grupy Airbus i działu samolotów cywilnych koncern utworzył nowy niezależny dział — samolotów cywilnych Airbus Commercial Aircraft, a na jego czele postawił Christiana Scherera, w ostatnich czterech latach wiceprezesa grupy ds. sprzedaży, wcześniej prezesa spółki Airbusa i Leonardo, producenta samolotów regionalnych ATR. Od 1 stycznia 2024 ACA będzie pełnoprawnym działem grupy, na równi z Airbus Helicopters, Airbus Defence & Space i Airbus Atlantis.

Scherer będzie podlegać Guillaume Faury, który pozostaje szefem całej grupy, w nowym układzie będzie mieć „więcej czasu na zajęcie się kierowaniem grupą w złożonej sytuacji na świecie ulegającym szybkiej ewolucji”. Prezes Faury skupi się na zagadnieniach strategicznych i na przekształceniach dotyczących grupy z Tuluzy.

Christian Schereer jest od dawna związany z Airbusem. Jego zadaniem na nowym stanowisku będzie doprowadzenie do zwiększenia rytmu produkcji samolotów z rodziny A320neo do 75 miesięcznie w 2026 r. i umocnienie pozycji Airbusa jako największego na świecie producenta samolotów.

Air France zamawia A350

Informacja o nominacji Scherera zbiegła się z potwierdzeniem przez Air France-KLM planu zakupu 50 samolotów A350-900 i -1000 z opcją kupna dalszych 40 na kilka dni przed 90. rocznicą istnienia Air France, przypadającą 7 października. Wartość kontraktu przekracza 16 mld dolarów w cenach katalogowych, wartość opcji to prawie 13 mld. Dostawy nastąpią w latach 2026-30. Nowe maszyny zastąpią wysłużone A330 i starsze B777. Nowe zamówienie jest niezależne od poprzedniego dotyczącego 41 A350-900 dla Air France, z których 22 zostały już dostarczone. Po realizacji obu zamówień AF-KLM będzie posiadać flotę 99 A350, stanie się największym na świecie operatorem tych samolotów.

Model 350-900 jest obecnie oferowany w dwóch konfiguracjach. Pierwsza dostarczana od 2019 r. ma 324 miejsca, druga dostępna od lipca 2023 - 292 miejsca.

Prezes przewoźnika Ben Smith powiedział dziennikarzom po ogłoszeniu zamówienia: - Zakładamy. że zakaz przelotów nad Rosją będzie dla nas przynajmniej średnioterminowy.

Wyjaśnił też, że A350 wygrały z odpowiednimi wersjami B787 pod względem zasięgu albo wielkości ze względu na kształt sieci połączeń z pominięciem Ukrainy, a większy samolot Boeinga B777X nie uzyskał jeszcze certyfikacji i nie będzie dostępny w czasie wymaganym przez AF-KLM.. Obiecał jednak przyjrzeć się nowej maszynie z USA, która ma zabierać 400 podróżnych i zastąpi B777-300ER.

AF-KLM chce doprowadzić do tego, by do 2028 r. jej 64 proc. samolotów było nowej generacji. Zamówił dotąd 60 najmniejszych A220 i sto A320neo, ma do wymiany 33 B777-200 i flotę A330 pierwszej generacji: 15 w Air France i 11 w KLM. Wymiana 59 B777-300ER musi trochę poczekać, bo przewoźnik wydłużył z 20 do 25 lat okres ich amortyzacji. Jego flota ma też 33 B787, ale obie wersje (-9 i -10) są mniej atrakcyjne od A50 pod względem nośności.

Cztery lata po połączeniu kierownictwa grupy Airbus i działu samolotów cywilnych koncern utworzył nowy niezależny dział — samolotów cywilnych Airbus Commercial Aircraft, a na jego czele postawił Christiana Scherera, w ostatnich czterech latach wiceprezesa grupy ds. sprzedaży, wcześniej prezesa spółki Airbusa i Leonardo, producenta samolotów regionalnych ATR. Od 1 stycznia 2024 ACA będzie pełnoprawnym działem grupy, na równi z Airbus Helicopters, Airbus Defence & Space i Airbus Atlantis.

Pozostało 84% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru