Kolej zapowiada obronę pociągów przed hakerami

Po fali włamań do kolejowego systemu Radio Stop PKP Polskie Linie Kolejowe chcą szybciej wymienić stare analogowe radia w pociągach na cyfrowe.

Aktualizacja: 30.08.2023 19:25 Publikacja: 30.08.2023 14:24

Kolej zapowiada obronę pociągów przed hakerami

Foto: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Narastająca w ostatnich dniach fala incydentów związanych z włamaniami do systemu kolejowej łączności i zatrzymaniem pociągów poprzez nadanie sygnału radio stop, wreszcie zmobilizowała kolejarzy. Kolej właśnie zapowiedziała przyspieszenie wymiany analogowego radia na cyfrowe. Jak poinformowała w środę zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK), zmiany mają objąć wszystkie podmioty zajmujące się ruchem kolejowym. – W ten sposób możliwość nadawania sygnału radio stop przez osoby niepowołane zostanie poważnie zredukowana – stwierdził prezes PLK Ireneusz Merchel, w wysłanym przez spółkę w południe komunikacie.

Odebranie sygnału radio-stop skutkuje natychmiastowym zatrzymaniem wszystkich pociągów, których radiotelefony pracują na danej częstotliwości. Powoduje on automatyczne zatrzymanie składów w danym rejonie.

Czytaj więcej

Pociągi ponownie stanęły. Nieuprawnione nadanie sygnału radio-stop

Tylko we wtorek odnotowano nieuprawnione nadanie dźwiękowego sygnału radio stop na liniach kolejowych w woj. łódzkim, mazowieckim, opolskim i pomorskim. Doprowadziło to do zatrzymania łącznie 25 pociągów. Dzień wcześniej białostocka policja zatrzymała dwóch mężczyzn, którzy nadawali sygnał, doprowadzając do zatrzymania ruchu kolejowego w różnych częściach Polski. Jeden z nich okazał się policjantem. W niedzielę w Białymstoku sygnał nadano trzykrotnie, natomiast w nocy z ostatniego piątku na sobotę radio stopu użyto w województwie zachodniopomorskim.

PLK przyznaje, że przypadki nieuzasadnionego użycia systemu radio stop zdarzają się często i obecna sytuacja nie jest precedensem. W poprzednich latach także do nich dochodziło, lecz nie były nagłaśniane. Teraz jednak mają być badane m.in. przez ABW, co jest związane z toczącą się wojną w Ukrainie i obawami przed próbami destabilizacji sytuacji w Polsce. Zwłaszcza, że w ub. tygodniu doszło do serii wypadków, choć niegroźnych w skutkach, jednak związanych z wykolejeniem składów.

PLK zapewnia, że przypadki użycia radio stopu przez nieuprawnione osoby nie powodują zagrożenia w ruchu kolejowym. - Najczęściej nie generują także utrudnień w ruchu. Opóźnienia pociągów pasażerskich wywołane nieuzasadnionym użyciem systemu radio stop wahają się od kilkudziesięciu sekund do kilkunastu minut – twierdzi prezes spółki. Jednak w piątek wieczorem nadanie radio stopu w Zachodniopomorskiem całkowicie wstrzymało ruch towarowy na dwie godziny.

Czytaj więcej

System łączności na kolei to dla intruzów łatwy łup

Zarządzająca infrastrukturą spółka od dłuższego czasu pracuje nad wprowadzeniem na sieci kolejowej systemu łączności GSM-R. Zaznacza, że jego wprowadzenie nie musi odbywać się jednocześnie z wymianą radioodbiorników z analogowych na cyfrowe. - Uznawaliśmy jednak do tej pory, że te prace powinny przebiegać równolegle. Tym bardziej, że jest to proces kosztowny, przede wszystkim dla przewoźników, a łączny koszt takiej inwestycji wynosi ok. 200 mln zł. W obecnej sytuacji podjęliśmy decyzję, że znacząco przyspieszymy trwający proces wymiany analogowych urządzeń nadawczo-odbiorczych na cyfrowe – tłumaczy PLK..

Tymczasem kolej ma kolejny kłopot: cyberprzestępcy w wysyłanych w ostatnich dniach wiadomościach mailowych podszywają się pod przewoźnika PKP Intercity i zachęcają do wypełnienia fikcyjnej ankiety zadowolenia z jego usług. Jak informuje Urząd Transportu Kolejowego, pod pretekstem otrzymania nagrody pieniężnej wyłudzają dane osobowo-finansowe użytkowników internetu, a następnie kradną pieniądze z kont bankowych. PKP Intercity ostrzega także przed kampaniami oszustów dotyczącymi sprzedaży pod jego marką rzekomych kart podróżnych w podejrzanie niskich cenach.

- Do 15 września trwa prowadzone przez Urząd Transportu Kolejowego badanie satysfakcji pasażerów. Wypełnienie naszej ankiety jest bezpłatne, a od podróżnych nie wymagamy podawania danych osobowo-finansowych i nie rozsyłamy w tej sprawie korespondencji e-mail – informuje urząd.

We wtorek po południu PKP PLK poinformowały „Rzeczpospolitą”, że do producentów telefonów wysyłane są zaproszenia do wstępnych konsultacji rynkowych celem przygotowania przetargu. Konsultacje mają ruszyc w najbliższych dniach. Wymienionych ma być ok 1 tys. radiotelefonów należących do PKP PLK działających w pociągach.

Na posterunkach ruchu, w ramach wdrożenia systemu GSM-R, zostaną zabudowane dodatkowe terminale FDS. Umożliwią one zastąpienie analogowej łączności pociągowej realizowanej obecnie w paśmie 150 MHz.

- Aby lokomotywy mogły prawidłowo funkcjonować w systemie GSM-R, obecnie zainstalowane w nich radiotelefony jednosystemowe pracujące w paśmie analogowym powinny zostać zastąpione radiotelefonami dwu systemowymi, które potrafią pracować zarówno w sieci GSM-R jak i w paśmie analogowym 150 MHz. Proces ten może się odbyć niezależnie od zabudowy systemu GSM - poinformował Karol Jakubowski, rzecznik PLK

Narastająca w ostatnich dniach fala incydentów związanych z włamaniami do systemu kolejowej łączności i zatrzymaniem pociągów poprzez nadanie sygnału radio stop, wreszcie zmobilizowała kolejarzy. Kolej właśnie zapowiedziała przyspieszenie wymiany analogowego radia na cyfrowe. Jak poinformowała w środę zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK), zmiany mają objąć wszystkie podmioty zajmujące się ruchem kolejowym. – W ten sposób możliwość nadawania sygnału radio stop przez osoby niepowołane zostanie poważnie zredukowana – stwierdził prezes PLK Ireneusz Merchel, w wysłanym przez spółkę w południe komunikacie.

Pozostało 88% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru