IMO: światowa żegluga też ogranicza emisje spalin

Kraje należące do Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) przyjęły skorygowaną strategię w zakresie emisji gazów cieplarnianych przewidującą zerową netto emisję spalin w 2050 r. Organizacje ekologów skrytykowały nowe ustalenia jako bez żadnych ambicji

Publikacja: 09.07.2023 14:49

IMO: światowa żegluga też ogranicza emisje spalin

Foto: Bloomberg

Po kilku dniach rozmów w siedzibie IMO w Londynie, zorganizowanych przez komisję ochrony środowiska morskiego (MRPC) tej agendy ONZ przedstawiciele krajów członkowskich postanowili osiągnąć zerową netto emisję spalin „do połowy wieku albo w pobliżu czyli koło 2050 r. biorąc pod uwagę różne krajowe warunki”. Kitack Lim, sekretarz generalny IMO stwierdził, że jednogłośne poparcie wszystkich 175 członków jest „szczególnie znaczące”, a ta umowa otwiera „nowy rozdział ku dekarbonizacji żeglugi”.

Czytaj więcej

Unia nie zwalnia tempa w walce o klimat

Uczestnicy tego spotkania postanowili powołać „orientacyjne punkty kontrolne”, aby zmniejszyć  roczne emisje gazów cieplarnianych przez statki o co najmniej 20 proc., aby dojść do ich zmniejszenia o 30 proc. w 2030 r. w porównaniu z poziomem z 2008 r., a następnie zmniejszyć je o co najmniej 70, a docelowo o 80 proc. w 2040 r. Te normy są niższe od postulatów wielu krajów, także Unii Europejskiej

Unia Europejska żądała od początku spotkania bardziej ambitnego celu: zerowej netto emisji w 2050 r., z dwoma etapami pośrednimi: o 29 proc. w 2030 r. i o 83 proc. w 2040 r. Kraje wyspiarskie na Pacyfiku były jeszcze bardziej radykalne, postulowały redukcję emisji o 96 proc. w 2040 r. Organizacje pozarządowe były rozczarowane wynikami tych rozmów. Uważają za niedostateczne dostosowanie sektora żeglugi do ścieżki redukcji emisji według porozumienia paryskiego z 2015 r. Domagają się zmniejszenia tych emisji o połowę do 2030 r. i całkowitej neutralności węglowej w 2040 r.

Wielcy eksporterzy: Chiny, Brazylia, Argentyna i inne kraje były przeciwne wyśrubowanym progom, bo ich zdaniem skorzystałyby na tym kraje rozwinięte kosztem krajów rozwijających się. Delegacja Chin, największego truciciela na świecie, uznała za kamień milowy przyjęcie skorygowanej strategii. Wskazała też na „nierealne wizje i poziomy ambicji” dojścia do zerowej netto emisji gazów cieplarnianych najpóźniej do 2050 r.

Czytaj więcej

Transport morski zmniejszy ślad węglowy, ale za to zwiększy obszary głodu

Przytłaczającą większość ze 100 tys. statków towarowych na ciężki olej napędowy przewozi ok. 90 proc. światowego handlu i emituje prawie 3 proc. dwutlenku węgla na świecie. Ekolodzy i inwestorzy apelowali od dawna o podjęcie bardziej konkretnych działań, takie o wprowadzenie podatku od emisji spalin. Mimo różnych propozycji wprowadzenia takich opłat — zgłaszały jej kraje Unii Europejskiej i odrębnie kraje strefy Pacyfiku — obecnie uzgodniony tekst wskazał na działania dotyczące również „elementu ekonomicznego, na podstawie mechanizmu wyceny emisji gazów cieplarnianych na morzu”, których szczegóły zostaną wypracowane w najbliższym roku.

Ralph Regenvanu, minister klimatu Vanuatu, archipelagu na południowym Pacyfiku stwierdził, że wynik tej konferencji „jest daleki od doskonałości”, ale daje światu „zastrzyk o 1,5 stopnia Celsjusza”. Jego zdaniem, tylko podatek od emisji spalin jest jedynym sposobem utrzymania tych emisji poniżej ustalonego limitu, który według naukowców jest konieczny dla zapobieżenia najbardziej niszczycielskim konsekwencjom ocieplania klimatu.

Czytaj więcej

Armatorzy naciskani przez banki, by chronili klimat

Przedstawiciele branży uznali, że porozumienie daje im konkretne cele do pracy, niektórzy z nich domagali się także wprowadzenia opłat za emisje. Branża „zrobi wszystko co możliwe dla osiągnięcia tych celów”, także zmniejszenia wszystkich emisji gazów o 70-80 proc. do 2040 r. - powiedział Simon Bennett, wicesekretarz generalny Międzynarodowej Izby Żeglugi (ICS). — Ale to jest do osiągnięcia tylko wtedy, jeśli IMO uzgodni globalną opłatę od emisji gazów przez statki. Dodał,  że alternatywne paliwa używane w żegludze powinny być bardziej ekonomicznie opłacalne, a do przechodzenia na nie powinny istnieć zachęty.

Harjeet Singh z organizacji ekologów Climat Action Network International stwierdził, że na spotkaniu poruszono ważną kwestię opodatkowania żeglugi. -  „Niestety decyzję odroczono oddalając znów ten zasadniczy mechanizm finansowy” -  powiedział. John Maggs z Clean Shipping Coalition również skrytykował wynik spotkania w Londynie. „Poziom uzgodnionych ambicji jest daleki do tego, jaki jest potrzebny do zapewnienia ogrzewania się klimatu poniżej 1,5 stopnia”.

Po kilku dniach rozmów w siedzibie IMO w Londynie, zorganizowanych przez komisję ochrony środowiska morskiego (MRPC) tej agendy ONZ przedstawiciele krajów członkowskich postanowili osiągnąć zerową netto emisję spalin „do połowy wieku albo w pobliżu czyli koło 2050 r. biorąc pod uwagę różne krajowe warunki”. Kitack Lim, sekretarz generalny IMO stwierdził, że jednogłośne poparcie wszystkich 175 członków jest „szczególnie znaczące”, a ta umowa otwiera „nowy rozdział ku dekarbonizacji żeglugi”.

Pozostało 89% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru