Szef Ryanaira: „Wytrzemy podłogę innymi liniami lotniczymi”

Michael O’Leary obiecuje, że Ryanair będzie nadal dążyć do powiększania swojego udziału w rynku. I deklaruje, że „wytrze podłogę każdymi innymi liniami lotniczymi w Europie”.

Publikacja: 22.05.2023 16:08

Prezes Ryanaira Michael O'Leary

Prezes Ryanaira Michael O'Leary

Foto: Bloomberg

Ryanair opublikował roczne wyniki pasażerskie za rok obrachunkowy trwający od marca do marca. Irlandzki przewoźnik pod wszystkimi swoimi markami – Ryanair, Buzz, Lauda i Malta Air – przewiózł 168,6 mln pasażerów. To o 13 proc. więcej niż w ostatnim roku obrachunkowym przed pandemią. W stosunku do poprzedniego roku obrachunkowego, zakończonego w marcu 2022, wyniki wyglądają jeszcze bardziej imponująco (168,6 mln pasażerów wobec 97,1 mln rok wcześniej), ale warto pamiętać, że w owym okresie obowiązywały jeszcze pandemiczne restrykcje.

Czytaj więcej

Ryanair na wielkich zakupach. Wydaje u Boeinga 40 mld dolarów

Znakomite wyniki niskobudżetowego przewoźnika dały mu okazję do prognozowania, że w ciągu dekady Ryanair znacząco poprawi swój wynik przewozowy. Prognoza zarządu przewoźnika przewiduje, że do 2034 roku Ryanair podwoi liczbę przewiezionych pasażerów do 330 mln.

Michael O’Leary, szef irlandzkich linii lotniczych, jest bardzo pewny swego: - O ile nie zrobimy czegoś głupiego, co jest codziennym wyzwaniem w tej branży, to będziemy nadal wycierać podłogę każdymi innymi liniami lotniczymi w Europie - mówił O’Leary dziennikowi „Financial Times”.

Rozwój ma się odbywać, jak zauważa serwis Rynek Lotniczy, dzięki nowym rynkom. Ryanair wciąż ma relatywnie słabą w porównaniu do Europy Zachodniej ofertę w Europie Środkowo-Wschodniej. Irlandzki koncern chce więc rozszerzać ofertę w krajach, w których obecnie jest obecny w niewielkim stopniu (jak w Bułgarii) lub wkroczyć na zupełnie nowe rynki, jak Mołdawia.

Analitycy uważają, że tak duża ekspansja Ryanaira będzie musiała się odbić na zyskach, ale O’Leary uważa, że model biznesowy jego firmy jest „nie do pokonania”. Ryanair opiera się na jednolitej flocie samolotów - boeingów 737-800 (ma ich 410), B737 MAX (104) i jednej sztuki 737-700. Wyjątkiem są airbusy A320 leasingowane dla linii Lauda.

Przewoźnik regularnie odświeża swoją flotę, co utrzymuje w ryzach koszty serwisowania. Dodatkowo Ryanair ma najniższy czas „turnaround”, liczony od wylądowania do ponownego startu. Wynosi on tylko 25 minut.

Ryanair opublikował roczne wyniki pasażerskie za rok obrachunkowy trwający od marca do marca. Irlandzki przewoźnik pod wszystkimi swoimi markami – Ryanair, Buzz, Lauda i Malta Air – przewiózł 168,6 mln pasażerów. To o 13 proc. więcej niż w ostatnim roku obrachunkowym przed pandemią. W stosunku do poprzedniego roku obrachunkowego, zakończonego w marcu 2022, wyniki wyglądają jeszcze bardziej imponująco (168,6 mln pasażerów wobec 97,1 mln rok wcześniej), ale warto pamiętać, że w owym okresie obowiązywały jeszcze pandemiczne restrykcje.

Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru