Izraelczycy chcą przejąć dużą linię czarterową, której samoloty latają z Polski

Izraelska linia wakacyjna Israir chce rozwijać się w Europie Środkowej. Od listopada prowadzi negocjacje w sprawie przejęcia dużej czeskiej linii czarterowej. Informuje, że rozmowy są na ostatniej prostej.

Publikacja: 11.04.2023 13:12

Izraelczycy chcą przejąć dużą linię czarterową, której samoloty latają z Polski

Foto: PAP/EPA

„Jesteśmy na ostatnim etapie intensywnych negocjacji z właścicielami czeskich linii Smartwings. Naszym celem jest przejęcie tej linii” — czytamy w komunikacie Israir. Smartwings ze swojej strony potwierdza, że „rozmowy są na bardzo zaawansowanym etapie”, ale informuje jednocześnie, że Izraelczycy nie są jedynymi zainteresowanymi przejęciem czeskiego przewoźnika.

Czytaj więcej

Pierwsze nowe lotnisko w Izraelu

Większościowymi udziałowcami Smartwings, do których należy 50,08 proc. udziałów w linii, są dwaj Czesi Roman Vik i Jiri Simane, reszta jest własnością CITIC państwowego chińskiego holdingu inwestycyjnego należącego do Ministerstwa Gospodarki.

Izraelska grupa oferuje za Smartwings 44 mln euro. W tym 8 mln za kupno akcji i 12 mln za spłacenie najpilniejszych pożyczek. Pozostałe 24 mln euro mają posłużyć na pokrycie zadłużenia długoterminowe. Czesi operują 40. samolotami, w 2022 roku przewiozły nimi 5,8 mln pasażerów, a ich bazy znajdują się w Warszawie, Pradze Budapeszcie i Paryżu.

Israir Group w 2022 roku wypracowała zysk netto w wysokości 20,6 mln dol., przy przychodach w wysokości 358 mln dol. W 2021 była to strata na poziomie 34,6 mln dol. W tym roku ogłosiła, że „całkowicie podniosła się po covidowym kryzysie, mimo 50 procentowego wzrostu cen paliw”. Nie informuje jednak, że ma nieustanne kłopoty z jakością usług i zażaleń ze strony pasażerów, a jej samoloty permanentnie się spóźniają. 60.2 proc. Israir należy do dwóch Izraelczyków Ramiego Levy i Shaloma Haima, reszta jest państwowa.

W 2022 roku liniami Smartwings z Polski na pokładach ich boeingów 737 MAX na wakacje poleciało 785 tys. podróżnych. Centrum operacyjnym czeskiego przewoźnika jest Praga, skąd wykonuje loty w 70. kierunkach.

Linia, podobnie jak LOT ubiega się o odszkodowanie za konieczność uziemienia B737 MAX. Jak na razie bezskutecznie. Przewoźnik ma siedem takich maszyn w swojej flocie.

„Jesteśmy na ostatnim etapie intensywnych negocjacji z właścicielami czeskich linii Smartwings. Naszym celem jest przejęcie tej linii” — czytamy w komunikacie Israir. Smartwings ze swojej strony potwierdza, że „rozmowy są na bardzo zaawansowanym etapie”, ale informuje jednocześnie, że Izraelczycy nie są jedynymi zainteresowanymi przejęciem czeskiego przewoźnika.

Większościowymi udziałowcami Smartwings, do których należy 50,08 proc. udziałów w linii, są dwaj Czesi Roman Vik i Jiri Simane, reszta jest własnością CITIC państwowego chińskiego holdingu inwestycyjnego należącego do Ministerstwa Gospodarki.

Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru