Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia właśnie ogłosiła przetarg na zakup 1435 ton paliwa wodorowego z opcją na kolejne 880 ton i wydłużeniem dostaw o następne trzy lata. Kilka dni wcześniej przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej w Tychach i Świerklańcu podpisały z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowy na dofinansowanie budowy stacji tankowania wodoru.
Wodorowe autobusy zaczną kursować w katowickiej aglomeracji w pierwszej połowie przyszłego roku. Trwa przetarg mający wyłonić dostawcę pojazdów. Będą mogły przejechać na jednym tankowaniu nawet 400 km. 20 autobusów ma kosztować ponad 110 mln zł, z czego 81 mln zł stanowić będzie wsparcie NFOŚiGW.
Do wykorzystania wodorowych autobusów szykuje się więcej miast. Jak podaje branżowy serwis InfoBus, mobilna stacja wodorowa działa już w Krakowie. Kolejna komercyjna powstaje w Rybniku, którego samorząd kupuje 20 autobusów wodorowych. Stacja ma być gotowa do połowy obecnego roku. Będzie jedną z pięciu, jakie z wykorzystaniem państwowego wsparcia ma postawić spółka grupy ZE PAK. Początkowo planowane jest wykorzystanie około 30 proc. przepustowości każdej z pięciu stacji, co ma przekładać się na ponad 10 tys. tankowań. Wraz z rozwojem rynku wodoru w Polsce wykorzystanie takich stacji będzie rosło i w perspektywie roku 2032 miałoby osiągnąć poziom około 85 proc.
Czytaj więcej
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisał ze spółką PAK-PCE Stacje H2 umowę na dofinansowanie budowy 5 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru.
Wszystko będzie jednak zależeć od liczby pojazdów zasilanych takim paliwem. W połowie ubiegłego roku wodorowy autobus został wprowadzony do regularnej komunikacji miejskiej w Koninie. Natomiast jeszcze w tym roku pierwsze z 25 zamówionych takich autobusów mają być dostarczone do Poznania. Tamtejszy miejski przewoźnik – MPK Poznań – kupił 25 Solarisów Urbino 12 hydrogen. Po zrealizowaniu zamówienia bezemisyjne autobusy (wraz z elektrycznymi) będą stanowić jedną czwartą autobusowego taboru.