Niemal darmowy transport publiczny odblokował niemieckie drogi

Zakorkowane niemieckie drogi odblokowały się zaledwie kilka tygodni po tym jak rząd wprowadził drastycznie niskie opłaty za transport publiczny.

Publikacja: 22.07.2022 10:44

Niemiecki bilet za 9 euro okazał się sukcesem

Niemiecki bilet za 9 euro okazał się sukcesem

Foto: Bloomberg

Oficjalne dane pokazują, że eksperyment największej europejskiej gospodarki, mający na celu zwalczanie silnego uzależnienie obywateli od samochodów, może odnieść sukces – pisze Reuters. Od początku czerwca w Niemczech wprowadzono bilet miesięczny za 9 euro (około 43 złotych), który uprawnia do nieograniczonych przejazdów w całej krajowej sieci transportu publicznego. Bilet, który będzie można kupić także w sierpniu miał pomóc w złagodzeniu gwałtownej inflacji a także pomóc w ograniczeniu emisji spalin.

Czytaj więcej

Niemcy szturmują pociągi – sukces taniego biletu wakacyjnego

Dane zebrane przez firmę nawigacyjną TomTom dla Reutera sugerują, że polityka jednego biletu może przynosić efekty. Z danych tych wynika, że w tygodniu rozpoczynającym się 20 czerwca w 23 z 26 niemieckich miast natężenie ruchu w godzinach szczytu spadło w porównaniu z tygodniem 16 maja, czyli przed wprowadzeniem biletu za 9 euro. TomTom wybrał te dwa tygodnie, ponieważ oba były jeszcze w okresie przedwakacyjnym. „Spadek ten jest związany z wprowadzeniem biletu o wartości 9 euro” – uważa specjalista ds. ruchu drogowego TomTom, Ralf-Peter Schaefer. Jednak także inne czynniki mogą również odgrywać rolę w redukcji natężenia ruchu, takie jak wysokie ceny paliw i związane z pandemią trendy związane z pracą w domu.

Jednak dane TomTom za cały czerwiec pokazują również mniejsze korki w porównaniu z majem tego roku i czerwcem 2019 r., przed pandemią. Natężenie ruchu zmniejszyło się w 24 z 26 miast w czerwcu od mają oraz w 21 z 26 miast w porównaniu z czerwcem 2019 r.

Jak podaje niemiecki urząd statystyczny, tani bilet zachęcił również do korzystania z pociągów, które w czerwcu zwiększyło się o 42 procent w porównaniu z tym samym miesiącem w 2019 roku. Najbardziej widoczne było to w weekendy i okazało się, że niemiecka kolej nie jest przygotowana na tak dużą ilość pasażerów.

W 2020 roku Luksemburg stał się pierwszym krajem, który zdecydował się na całkowicie darmowy transport publiczny. Tamtejsi urzędnicy poinformowali o zwiększonym wykorzystaniu tramwajów, a dane TomTom pokazują, że korki na ulicach w ostatnich miesiącach spadło w porównaniu z poziomem sprzed pandemii.

Czytaj więcej

W Niemczech zmotoryzowani przesiedli się do pociągów

Oficjalne dane pokazują, że eksperyment największej europejskiej gospodarki, mający na celu zwalczanie silnego uzależnienie obywateli od samochodów, może odnieść sukces – pisze Reuters. Od początku czerwca w Niemczech wprowadzono bilet miesięczny za 9 euro (około 43 złotych), który uprawnia do nieograniczonych przejazdów w całej krajowej sieci transportu publicznego. Bilet, który będzie można kupić także w sierpniu miał pomóc w złagodzeniu gwałtownej inflacji a także pomóc w ograniczeniu emisji spalin.

Pozostało 80% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru