Nagrody za latanie do Lublany. LOT znów zarobi w Słowenii

Prawie dwa miliony euro przeznaczyły słoweńskie władze na subsydia dla przewoźników, którzy będą latać na lotnisko Jože Pučnik Airport w Lublanie. Wśród 10 linii lotniczych jest polski LOT, który za utrzymywanie połączenia z Warszawy do stolicy Słowenii zostanie nagrodzony po raz kolejny. W poprzednim rzucie ( 2020-2021) było to milion złotych.

Publikacja: 09.07.2022 11:51

Nagrody za latanie do Lublany. LOT znów zarobi w Słowenii

Foto: Adobe Stock

Ciekawe jest, że o dotacje do rejsów wystąpiły (i otrzymały ją) Lufthansa, Swiss i Brussels Airlines, które tysiącami odwołują inne rejsy, ponieważ nie są w stanie poradzić sobie z brakami załóg i komplikacjami na lotniskach. Z tego powodu zrezygnowały z wystąpienia o słoweńskie pieniądze Air France i ich tania przybudówka Transavia, które w ubiegłym roku otrzymały od Słoweńców najwięcej pieniędzy. Oprócz Grupy Lufthansa i LOT nagrodę za latanie do Lublany otrzymają Air Serbia, Air Montenegro, Turkish Airlines, Wizz Air, oraz easyJet i Flydubai. Te dwie ostatnie linie aplikowały po raz pierwszy. Słoweńskie Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego i Technologii, które zajmie się podziałem pieniędzy nie informuje ile konkretnie dostanie każdy z przewoźników.

Czytaj więcej

Solidne dopłaty dla LOT-u w Słowenii

Słoweński minister rozwoju gospodarczego i technologii Matjaž Han, przyznał, że w obecnej sytuacji, bez tych zachęt, mało który przewoźnik zdecydowałby się na utrzymanie połączeń do Lublany . — Dla Słowenii niezbędne jest pozostawanie w globalnych trendach. Jesteśmy krajem z gospodarką ukierunkowaną na eksport i możemy konkurować jedynie wówczas, kiedy przedstawiciele naszego biznesu bez problemów będą fizycznie obecni na świecie. A to mogą nam zapewnić jedynie regularne połączenia lotnicze. Natomiast podczas sezonu letniego chcielibyśmy przyjąć u siebie tak wielu zagranicznych turystów, ile tylko zechce do nas przyjechać — mówił Matjaž Han. Nie ukrywał jednocześnie, że umocnienie regularnych połączeń do Słowenii musi potrwać, więc na razie jego kraj zdecydował się na subsydia dla zagranicznych przewoźników.

Lotnisko w Lublanie znalazło się w wyjątkowo trudnej sytuacji po tym, jak narodowy przewoźnik, Adria Airways wystąpił we wrześniu 2019 roku o ochronę przed wierzycielami. Linia planowała restrukturyzację, ale na dobre uziemiła ją pandemia COVID-19. Słoweńcy próbowali w 2019 roku Adrię sprzedać, na ich liście był nawet LOT, zresztą zupełnie niezainteresowany taką transakcją. Słowenia została wtedy zdana wyłącznie na przewoźników zewnętrznych.

Czytaj więcej

Coraz mniej połączeń lotniczych w Warszawie. Jest lista priorytetowych tras

W tym roku w okresie od stycznia do maja Lublana była stolicą europejską najgorzej skomunikowaną w Europie. Teraz ma zagwarantowane połączenia z 13 miastami:Frankfurtem, Monachium, Zurychem, Brukselą, Belgradem, Nišem, Tivatem, Stambułem, Londynem Luton, Londynem Gatwick, Charleroi, Warszawą i Dubajem. Lotniskiem w Lublanie zarządza niemiecki Fraport, w którym Lufthansa ma 8,44 proc. udziałów.

Od końca września 2019 do 30 grudnia 2021 LOT zainkasował w Słowenii łącznie 233,2 tys. euro z państwowych dotacji wartych 3,735 mln euro. 45 proc. tej kwoty wypłacono liniom z Grupy Lufthansy — samej LH, Austrian Airlines, Brussels Airlines oraz Swissowi, mimo że ten ostatni przewoźnik nie spełnił wszystkich wymaganych warunków. Wśród nich kluczowa była liczba połączeń jakie wykonywała dana linia.

Adria zbankrutowała we wrześniu 2019 roku, czyli w czasie największego rozkwitu rynku lotniczego w Europie. Przed bankructwem żyła z dowożenia pasażerów do centrów przesiadkowych linii Grupy Lufthansa, a Lublana była wtedy jedynym lotniskiem, na które nie latała żadna linia z Grupy LH, nawet niskokosztowy Eurowings.

Ciekawe jest, że o dotacje do rejsów wystąpiły (i otrzymały ją) Lufthansa, Swiss i Brussels Airlines, które tysiącami odwołują inne rejsy, ponieważ nie są w stanie poradzić sobie z brakami załóg i komplikacjami na lotniskach. Z tego powodu zrezygnowały z wystąpienia o słoweńskie pieniądze Air France i ich tania przybudówka Transavia, które w ubiegłym roku otrzymały od Słoweńców najwięcej pieniędzy. Oprócz Grupy Lufthansa i LOT nagrodę za latanie do Lublany otrzymają Air Serbia, Air Montenegro, Turkish Airlines, Wizz Air, oraz easyJet i Flydubai. Te dwie ostatnie linie aplikowały po raz pierwszy. Słoweńskie Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego i Technologii, które zajmie się podziałem pieniędzy nie informuje ile konkretnie dostanie każdy z przewoźników.

Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru