Ciekawe jest, że o dotacje do rejsów wystąpiły (i otrzymały ją) Lufthansa, Swiss i Brussels Airlines, które tysiącami odwołują inne rejsy, ponieważ nie są w stanie poradzić sobie z brakami załóg i komplikacjami na lotniskach. Z tego powodu zrezygnowały z wystąpienia o słoweńskie pieniądze Air France i ich tania przybudówka Transavia, które w ubiegłym roku otrzymały od Słoweńców najwięcej pieniędzy. Oprócz Grupy Lufthansa i LOT nagrodę za latanie do Lublany otrzymają Air Serbia, Air Montenegro, Turkish Airlines, Wizz Air, oraz easyJet i Flydubai. Te dwie ostatnie linie aplikowały po raz pierwszy. Słoweńskie Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego i Technologii, które zajmie się podziałem pieniędzy nie informuje ile konkretnie dostanie każdy z przewoźników.
Czytaj więcej
Ponad milion złotych zarobił LOT latając do Słowenii. To pieniądze z dopłat, jakimi rząd w Lublanie zachęca przewoźników, żeby obsługiwali połączenia ze Słowenii po bankructwie narodowego przewoźnika Adrii.
Słoweński minister rozwoju gospodarczego i technologii Matjaž Han, przyznał, że w obecnej sytuacji, bez tych zachęt, mało który przewoźnik zdecydowałby się na utrzymanie połączeń do Lublany . — Dla Słowenii niezbędne jest pozostawanie w globalnych trendach. Jesteśmy krajem z gospodarką ukierunkowaną na eksport i możemy konkurować jedynie wówczas, kiedy przedstawiciele naszego biznesu bez problemów będą fizycznie obecni na świecie. A to mogą nam zapewnić jedynie regularne połączenia lotnicze. Natomiast podczas sezonu letniego chcielibyśmy przyjąć u siebie tak wielu zagranicznych turystów, ile tylko zechce do nas przyjechać — mówił Matjaž Han. Nie ukrywał jednocześnie, że umocnienie regularnych połączeń do Słowenii musi potrwać, więc na razie jego kraj zdecydował się na subsydia dla zagranicznych przewoźników.
Lotnisko w Lublanie znalazło się w wyjątkowo trudnej sytuacji po tym, jak narodowy przewoźnik, Adria Airways wystąpił we wrześniu 2019 roku o ochronę przed wierzycielami. Linia planowała restrukturyzację, ale na dobre uziemiła ją pandemia COVID-19. Słoweńcy próbowali w 2019 roku Adrię sprzedać, na ich liście był nawet LOT, zresztą zupełnie niezainteresowany taką transakcją. Słowenia została wtedy zdana wyłącznie na przewoźników zewnętrznych.
Czytaj więcej
Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał informację odnośnie do przewoźników, którzy będą obsługiwali priorytetowe połączenia z lotnisk w Warszawie. 19 z 32 przypadło Polskim Liniom Lotniczym LOT.