Odbierają samoloty Rosjanom. Leasingodawcy aresztują swoje maszyny

Siedemdziesiąt osiem samolotów należących do zachodnich firm leasingowych zostało aresztowanych na zagranicznych lotniskach - przyznał rosyjski minister transportu, Witali Sawieljew. Zostało jeszcze ponad 700 maszyn

Publikacja: 22.03.2022 16:12

Odbierają samoloty Rosjanom. Leasingodawcy aresztują swoje maszyny

Foto: Bloomberg

Minister przyznał, że skuteczne akcje przejęcia przez właścicieli maszyn eksploatowanych przez rosyjskich przewoźników miały miejsce na lotniskach w ponad 30 krajach. Prezydent Rosji, Władimir Putin jeszcze 8 marca zakazał rosyjskim przewoźnikom wykonywania zagranicznych rejsów, poza lotami na Białoruś. Aeroflot i inne rosyjskie linie pojawiały się jednak sporadycznie na lotniskach w krajach arabskich, w Izraelu oraz w Turcji. I tam były przejmowane przez właścicieli, którzy teoretycznie mają czas na ich odzyskanie do 28 marca. W momencie inwazji rosyjskiej na Ukrainę wartość maszyn wyleasingowanych Rosjanom miała wartość 10 mld dolarów.

Jak ujawnił rosyjski minister w momencie, kiedy zostały wprowadzone sankcje, czyli 26 lutego Rosjanie mieli 1367 maszyn. 78 z nich już nie wróci do kraju. - Dokonaliśmy transferu do rosyjskiego rejestru prawie 800 maszyn. I ubezpieczyliśmy je w rosyjskich firmach ubezpieczeniowych - mówił minister podczas posiedzenia Komitetu Polityki Gospodarczej w rosyjskim senacie - poinformowała agencja TASS.

Czytaj więcej

Zajęte przez Rosjan samoloty staną się latającymi trumnami

Rosjanie w odwecie za sankcje, które zostały nałożone na eksport do tego kraju samolotów i części zamiennych do nich, oraz zamknięcie nieba dla rosyjskich przewoźników przez większość krajów europejskich, Australię, Japonię, Kanadę i Stany Zjednoczone odpowiedziała zakazem wlotu linii lotniczych z 36 krajów. A na cofnięcie certyfikacji przez regulatora lotniczego na Bermudach, gdzie była zarejestrowana ze względów podatkowych większość rosyjskiej floty, odpowiedziała nacjonalizacją maszyn i zarejestrowaniem ich u siebie. - To grabież dokonana przez państwo - ocenia Alex Macheras, komentator lotniczy BBC.

Witali Sawieljew przyznał, że w tej chwili nie jest w stanie podać jakiejkolwiek prognozy dla rosyjskiego lotnictwa pasażerskiego. - Na razie jest to niemożliwe. Jak długo będzie niemożliwe? Tego nie wiem. Zajmiemy się tym po zakończeniu specjalnej misji wojskowej - powiedział.

Nie jestem w stanie też powiedzieć ile pasażerów będą w stanie w tym roku przewieźć nasze linie, ale powinno być to ok 90 milionów, a jeśli wpuszczą nas Egipcjanie i Turcy, to może być to nawet 100 milionów - wyliczał. W roku 2021 było to 111 mln.

To bardzo optymistyczne prognozy w sytuacji, kiedy w tej chwili rosyjskie lotniska zaczęły się zwijać, bo ruch drastycznie spadł. Największe z nich, moskiewskie Szeremietievo w poniedziałek, 21 marca poinformowało, że było zmuszone do odesłania 7 tysięcy pracowników na częściowo płatne urlopy i wyłączeniu z operacji trzech terminali i jednego pasa startowego. Podobne ograniczenia wprowadza drugi stołeczny port - Domodiedowo.

Minister przyznał, że skuteczne akcje przejęcia przez właścicieli maszyn eksploatowanych przez rosyjskich przewoźników miały miejsce na lotniskach w ponad 30 krajach. Prezydent Rosji, Władimir Putin jeszcze 8 marca zakazał rosyjskim przewoźnikom wykonywania zagranicznych rejsów, poza lotami na Białoruś. Aeroflot i inne rosyjskie linie pojawiały się jednak sporadycznie na lotniskach w krajach arabskich, w Izraelu oraz w Turcji. I tam były przejmowane przez właścicieli, którzy teoretycznie mają czas na ich odzyskanie do 28 marca. W momencie inwazji rosyjskiej na Ukrainę wartość maszyn wyleasingowanych Rosjanom miała wartość 10 mld dolarów.

Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru