Trzecia runda pomocy dla linii amerykańskich

Rząd amerykański chce powstrzymać zwolnienia w liniach lotniczych. Dlatego właśnie zatwierdzono trzecią rundę pomocy dla przewoźników.

Aktualizacja: 07.03.2021 17:48 Publikacja: 07.03.2021 16:40

Trzecia runda pomocy dla linii amerykańskich

Foto: Bloomberg

Na wsparcie dla linii lotniczych, konkretnie na wzmocnienie ich bilansu płatniczego i dopłaty do pensji, przeznaczono tym razem 14 mld dolarów. Czyli łącznie z dwoma poprzednimi programami wsparcia lotnictwa, amerykańscy przewoźnicy otrzymają w różnych formach 54 mld dol.

Pomoc została przegłosowana w ostatnią sobotę, 6 marca w ramach zatwierdzonego przez Senat USA „American Rescue Plan Act of 2021" . Wypłata ma nastąpić bardzo szybko, a przewoźnicy, którzy ubiegają się o taką pomoc będą musieli spełnić kilka warunków: nie będą mogli zwolnić ani czasowo urlopować pracowników, ani zmniejszać ich zarobków. Znacznie ograniczone zostały także możliwości jakichkolwiek podwyżek kadry zarządzającej. Te warunki obowiązują do 30 września 2021.

Czytaj także: Najgorszy rok dla linii lotniczych w USA od 36 lat

Informacje o nowej rundzie finansowania natychmiast dotarły do pracowników. „Dzięki temu nasze linie lotnicze będą mogły z powodzeniem rozwozić szczepionki i przyłożyć się do odbudowy gospodarki po tym, jak zacznie wygasać pandemia COVID-19. Inwestując w przyszłość linii lotniczych Kongres inwestuje także w przyszłość kraju" — napisał kapitan Eric Ferguson, przewodniczący związku zawodowego The Allied Pilots Association .

Pierwszą rundę pomocy amerykańskie linie lotnicze w wysokości 25 mld dolarów otrzymały już w marcu 2020 — wtedy w ramach wsparcia publicznego przewoźnicy mogli skorzystać z tanich kredytów i gwarancji kredytowych. Druga runda miała miejsce w grudniu 2020 i wtedy linie w USA miły dostęp do kolejnych 15 mld dolarów. W obu przypadkach, tak samo, jak jest i teraz, warunkiem skorzystania z pomocy były ograniczenia w zmniejszaniu personelu. I te warunki obowiązują jeszcze do końca marca 2021, a pieniądze nadal są wypłacane. Linie jednak ostrzegają, że przetrwanie kryzysu bez jakichkolwiek redukcji zatrudnienia nie jest możliwe. A jest to podstawowy warunek skorzystania z publicznych pieniędzy.

Jeszcze latem 2020 amerykańskie linie lotnicze odbudowały ruch krajowy i wtedy słychać było głosy, że jeśli będzie potrzebna druga runda pomocy, to z pewnością będzie ona ostatnia. Teraz powszechnie uważa się, że obecna będzie naprawdę ostatnia. Niektóre linie, w tym Delta Airlines zapowiadają, że już w tym roku mają szanse wyjść ze strat, a w każdym razie operacje letnie już będą na plusie. Ma wzrosnąć popyt na podróże lotnicze, zwłaszcza po tym, jak postępuje akcja szczepień przeciwko COVID-19.

Jak na razie jednak dane z rynku amerykańskiego są fatalne. Przewoźnicy z USA na trasach międzynarodowych latają z samolotami wypełnionymi w 42,9 proc., podczas gdy w lotach po Europie jest to 57,6 proc. Styczeń 2021 był gorszy od grudnia 2020, a poziom rezerwacji na kolejne miesiące spadł o 60,3 proc. w porównaniu z rokiem 2019, czyli ostatnim przed pandemią. I to zapewne było powodem, dla którego administracja amerykańska zdecydowała się pomóc branży lotniczej po raz trzeci.

Na wsparcie dla linii lotniczych, konkretnie na wzmocnienie ich bilansu płatniczego i dopłaty do pensji, przeznaczono tym razem 14 mld dolarów. Czyli łącznie z dwoma poprzednimi programami wsparcia lotnictwa, amerykańscy przewoźnicy otrzymają w różnych formach 54 mld dol.

Pomoc została przegłosowana w ostatnią sobotę, 6 marca w ramach zatwierdzonego przez Senat USA „American Rescue Plan Act of 2021" . Wypłata ma nastąpić bardzo szybko, a przewoźnicy, którzy ubiegają się o taką pomoc będą musieli spełnić kilka warunków: nie będą mogli zwolnić ani czasowo urlopować pracowników, ani zmniejszać ich zarobków. Znacznie ograniczone zostały także możliwości jakichkolwiek podwyżek kadry zarządzającej. Te warunki obowiązują do 30 września 2021.

Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru