Odsuwa się rozbudowa A2 pomiędzy Warszawą i Łodzią

Z zaplanowanych na 2022 r. przetargów na budowę 475 km dróg mniej niż połowa ma obecnie zagwarantowane finansowanie. Poszerzenie autostrady A2 będzie na razie konsultowane.

Publikacja: 06.01.2022 21:00

Autostrada A2 ma strategiczny charakter, ponieważ stanowi korytarz tranzytowy dla ruchu  z Warszawy

Autostrada A2 ma strategiczny charakter, ponieważ stanowi korytarz tranzytowy dla ruchu z Warszawy w stronę Poznania i Niemiec, a poprzez A1 – w stronę Trójmiasta, Katowic, Wrocławia

Foto: materiały prasowe

W tym roku do ruchu ma być włączonych 345 kilometrów nowych dróg. To mniej niż w 2021 r., w którym oddano 425 km. Powinno być za to sporo przetargów: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zadeklarowała gotowość ogłoszenia postępowań na budowę prawie 475 km szybkich tras, które mają kosztować blisko 22,5 mld zł.

Problem w tym, że mniej niż połowa tych planów – niecałe 150 km – ma zagwarantowane finansowanie. Na jego zapewnienie czeka aż 10 inwestycji przewidzianych do realizacji w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK), a także duża budowa nieujęta w PBDK: poszerzenie o trzeci pas ruchu blisko 90-kilometrowego odcinka autostrady A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią.

Przetarg z poślizgiem

Ta ostatnia inwestycja ma strategicznych charakter, gdyż to wyjątkowo mocno obciążona ruchem część A2, stanowiąca tranzytowy korytarz dla ruchu z Warszawy w stronę Poznania i granicy z Niemcami, a poprzez połączenie z autostradą A1 pod Łodzią – także w stronę Trójmiasta, Katowic czy Wrocławia.

Czas nagli, bo zbudowana w 2012 r. trasa coraz bardziej się zatyka: codziennie odcinkiem pomiędzy węzłami Konotopa i Łódź Północ (na tym fragmencie trasy jest 13 węzłów) przejeżdża średnio 75 tys. pojazdów. Tymczasem rozpoczęcie budowy wydaje się odsuwać. Przetarg na poszerzenie trasy miał się odbyć już w trzecim kwartale 2021 r. Teraz okazuje się, że GDDKiA będzie dopiero konsultować realizację przedsięwzięcia z firmami budowlanymi. – Taki projekt, gdzie będziemy dobudowywali pasy pod dużym ruchem, mamy pierwszy raz w Polsce. Chcemy się do tego jak najlepiej przygotować – tłumaczy Tomasz Żuchowski, p.o. generalnego dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Czytaj więcej

Ruch na drogach Mazowsza większy o jedną czwartą

Pod koniec przyszłego tygodnia ma się zakończyć nabór zgłoszeń, a konsultacje miałyby się zakończyć w połowie roku. Dopiero po konsultacjach i po uzyskaniu finansowania ma być ogłoszony przetarg.

Zapewnionego finansowania brakuje również dla dwóch odcinków drogi ekspresowej S7 (Czosnów – Kiełpin oraz Kiełpin – Warszawa), odcinka trasy S10 Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo, ponadto dla dwóch odcinków S11 (Kępno – granica województw opolskiego i wielkopolskiego oraz Bobolice – Szczecinek), dwóch na S16 (Olsztyn Wschód – Barczewo i Barczewo – Biskupiec), a także dla trzech kawałków drogi S74 (Cedzyna – Łagów, Łagów – Tomaszów i granica województw łódzkiego i świętokrzyskiego – Przełom/Mniów). Kiedy znajdą się pieniądze na zapowiadane budowy – na razie nie wiadomo. GDDKiA w wydanym komunikacie nadmienia, że jest na to szansa w ciągu 12 miesięcy.

Wschodni priorytet

Zagwarantowane finansowanie ma natomiast budowa trzech fragmentów S12, trzech odcinków S17 i trzech S19. W przypadku S12, biegnącej od strony Lublina w kierunku granicy, to odcinki o łącznej długości 61 km: Piaski – Dorohucza, Dorohucza – Chełm oraz Chełm – Dorohusk. Na S17 przetargi obejmą odcinki: Piaski Wschód – Łopiennik, Krasnystaw Północ – Izbica oraz Izbica – Zamość Sitaniec (w sumie ponad 45 km), a na S19: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz oraz Domaradz – Iskrzynia. Są także pieniądze na budowę odcinka S74 pod Kielcami oraz trzech dróg krajowych: DK11 pod Kołobrzegiem oraz obwodnic DK28 wokół Zatora i DK79 wokół Zabierzowa.

W tym roku zakończy się m.in. budowa dwóch kolejnych odcinków trasy ekspresowej S7 z Warszawy w stronę Gdańska: Napierki – Mława i Pieńki – Płońsk, a w kierunku południowym: Warszawa Lotnisko – Lesznowola i Lesznowola – Tarczyn Północ. Na małopolskim odcinku tej ekspresówki gotowy powinien być tunel na zakopiance, a trasa S19 wydłuży się o 28 km na odcinkach Niedrzwica Duża – Kraśnik i Zdziary – Rudnik nad Sanem. Z kolei dzięki oddaniu odcinka A1 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem będzie można przejechać pełną szerokością autostrady od Gdańska do granicy z Czechami.

GDDKiA zapowiedziała także połączenie autostrady A1 z Bydgoszczą, Poznaniem i Wrocławiem poprzez drogę ekspresową S5, oddanie trzech odcinków S6, kawałka autostrady A18, części zachodniej obwodnicy Łodzi i kilku obwodnic, mających wyprowadzić z miast ruch tranzytowy.

Czytaj więcej

Spóźniony o rok tunel pod Ursynowem oddany w ostatniej chwili

W tym roku do ruchu ma być włączonych 345 kilometrów nowych dróg. To mniej niż w 2021 r., w którym oddano 425 km. Powinno być za to sporo przetargów: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zadeklarowała gotowość ogłoszenia postępowań na budowę prawie 475 km szybkich tras, które mają kosztować blisko 22,5 mld zł.

Problem w tym, że mniej niż połowa tych planów – niecałe 150 km – ma zagwarantowane finansowanie. Na jego zapewnienie czeka aż 10 inwestycji przewidzianych do realizacji w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK), a także duża budowa nieujęta w PBDK: poszerzenie o trzeci pas ruchu blisko 90-kilometrowego odcinka autostrady A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią.

Pozostało 85% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru