Podróże lotnicze w czasach Omikrona. Jak zmniejszyć ryzyko

Przez prawie dwa lata od czasu wybuchu pandemii COVID-19 stwierdzono 64 udokumentowane przypadki zarażenia się podczas podróży lotniczej. W tym czasie linie lotnicze przewiozły ponad 4 mld pasażerów.

Publikacja: 04.01.2022 17:59

Podróże lotnicze w czasach Omikrona. Jak zmniejszyć ryzyko

Foto: Adobe Stock

Czy równie małe ryzyko zarażenia się w samolocie jest w przypadku mutacji Omikron? Otóż nie. Jest ono znacznie większe. Zdaniem Davida Powella, lekarza i doradcy Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) to ryzyko jest przynajmniej 2-3 razy większe, niż w przypadku mutacji Delta, która dominowała latem i wczesną jesienią 2021. Czyli jest takie samo, jakie grozi nam na ziemi.

I tak samo, jak na ziemi, można je zmniejszyć.

•Po pierwsze: szczepiąc się przeciwko COVID-19 i zawsze, kiedy jest to możliwe i po odpowiednim czasie, postarać się o dawkę przypominającą.

• Po drugie: od momentu wejścia na lotnisko do chwili wyjścia z portu docelowego, przez cały czas zasłaniać nos i usta maską. Szczelnie zasłaniać, bez wystawiania nosa „żeby się lepiej oddychało”. Francja jest pierwszym krajem, gdzie nawet małe dzieci mają obowiązek noszenia przynajmniej masek chirurgicznych. Nie są dozwolone, mniej skuteczne, maski ze zwykłego materiału. Zresztą w takiej masce na przykład nie wejdziemy na pokład niemieckiej Lufthansy. Ale wszystkie linie lotnicze traktują rygorystycznie obowiązek prawidłowego noszenia masek. A niesforni pasażerowie, którzy nie podporządkowują się obowiązującym przepisom, najczęściej albo nie docieają do miejsca przeznaczenia, albo czeka tam na nich policja.

Jeśli w samolocie chcemy się napić, albo coś zjeść, to warto poczekać, kiedy skończą to robić nasi sąsiedzi i ponownie zakryją usta i nos maską. Jak wykazały badania „Journal of Travel Medicine”, zdjęcie maski na godzinę, po to żeby zjeść posiłek i się napić podczas 12-godzinnego rejsu zwiększa ryzyko zakażenia o 59 proc. Autorzy tych badań zalecają również, aby pozostawić maskę także podczas wizyty w toalecie.

• Po trzecie: liniom lotniczym sugeruje się, aby na czas pandemii, ograniczyły wielkość i liczbę bagażu podręcznego. Wkładanie toreb i plecaków do schowków nad głowami, bądź upychanie ich pod poprzedzającym fotelem trwa i utrudnia utrzymanie dystansu społecznego.

* Po czwarte : kiedy wchodzimy do samolotu, utrzymajmy dystans aż do momentu zajęcia fotela. Przestrzeganie zasad wyjątkowej ostrożności, bo sytuacja jest także wyjątkowa, jest wskazane także na lotniskach.

Po piąte: nad głowami pasażerów we wszystkich nowoczesnych samolotach znajdują się wentylatory. Czy mogą nam pomóc w zmniejszeniu zagrożenia? Zdania są podzielone. Brazylijski Embraer zdecydowanie rekomenduje, żeby mieć strumień powietrza z wentylatora skierowany na siebie, bo w ten sposób zmniejsza się ryzyko przeniesienia wirusa pomiędzy rzędami. To powietrze jest zasysane przez specjalny system zamontowany w podłodze samolotów.

Czy równie małe ryzyko zarażenia się w samolocie jest w przypadku mutacji Omikron? Otóż nie. Jest ono znacznie większe. Zdaniem Davida Powella, lekarza i doradcy Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) to ryzyko jest przynajmniej 2-3 razy większe, niż w przypadku mutacji Delta, która dominowała latem i wczesną jesienią 2021. Czyli jest takie samo, jakie grozi nam na ziemi.

I tak samo, jak na ziemi, można je zmniejszyć.

Pozostało 83% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru