Wyniki Lotniska Chopina. Wraca tranzyt, rośnie cargo

Listopad jest tradycyjnie najtrudniejszym miesiącem dla linii lotniczych i lotnisk na naszej półkuli. Tymczasem wyniki Lotniska Chopina dowodzą, że ruch i pasażerski i cargo odbudowuje się szybciej, niż prognozowano.

Publikacja: 21.12.2021 13:13

Wyniki Lotniska Chopina. Wraca tranzyt, rośnie cargo

Foto: Adobe Stock

W listopadzie na warszawskim Lotnisku Chopina odprawiło się 714 tysięcy pasażerów. To znaczy, że wynik ostatniego miesiąca na Lotnisku Chopina był o ponad 310 proc. lepszy od zanotowanego w 2020, kiedy Polska zmagała się z II falą pandemii COVID-19. Od stycznia do listopada w stołecznym porcie odprawionych zostało 6,733 mln pasażerów.

W komunikacie prasowym Lotnisko Chopina podkreśla, że odbudowa ruchu w Warszawie jest szybsza, niż to prognozowano i rośnie bardziej dynamicznie niż np. w Barcelonie, Wiedniu, Pradze czy Frankfurcie.

Zdecydowana większość pasażerów korzystających ze stołecznego portu (ponad 73 proc.) wybierała linie tradycyjne. Linie niskokosztowe, wśród których szczególnie aktywny jest Wizz Air, przewiozły 18 proc. pasażerów, a czartery miały 9 proc. Procentowy rozkład pasażerów w ruchu tradycyjnym wyniósł w okresie od stycznia do końca listopada prawie 63 proc. Najpopularniejszym przewoźnikiem pozostaje LOT, który ma 53 proc. udziału w przewozach pasażerskich.

Czytaj więcej

Spóźniony o rok tunel pod Ursynowem oddany w ostatniej chwili

W przypadku narodowego przewoźnika, tak samo jak i dla lotniska, ważna jest jeszcze jedna informacja. W Warszawie rośnie ruch przesiadkowy, który był silną stroną LOT-u w czasach przed pandemią. Średnio w roku 2021 25 proc. pasażerów przesiadło się na inne połączenia, z tym że w listopadzie było to już 29 proc. Przed pandemią, w 2019 roku ten udział wyniósł 30 proc. I odbywa się to w sytuacji, kiedy rynek przewozów azjatyckich (poza przywróceniem Kolombo) jest bardzo mocno okrojony.

Ale powoli przywracana jest siatka amerykańska. Od 10 grudnia LOT ponownie lata Boeingami 787 już także do Miami. Polski przewoźnik chwali się także, że dzięki eksploatacji B737 MAX 8 oszczędził 8,3 tys. ton paliwa, co pozwoliłoby np. na przelot MAX-em 3 mln kilometrów. Obecna cena lotniczej kerozyny wynosi obecnie 667,6 dol. za tonę (dane IATA). LOT ma w tej chwili w swojej flocie 5 takich maszyn.

W pierwszej piątce najczęściej wybieranych kierunków na trasach regularnych z Warszawy znalazły się: Paryż, Londyn, Amsterdam, Frankfurt, Kijów. Jeśli chodzi o czartery: Hurghada, Marsa Alam i Antalya. W pierwszej piątce najchętniej wybieranych tras czarterowych według liczby pasażerów znalazły się również Punta Cana i Zanzibar, dokąd latają samoloty szerokokadłubowe przewożące większą liczbę pasażerów.

Natomiast przewozy cargo są już tak dobre jak przed pandemią. W okresie od stycznia do listopada włącznie, na Lotnisku Chopina odprawiono 88 069 ton cargo, co stanowi niemal 100 proc. wyniku sprzed pandemii. W samym listopadzie waga towarów wzrosła o 8 510 ton. Najpopularniejszymi kierunkami cargo pozostają Lipsk, Kolonia i Dubaj, a najbardziej znaczącym przewoźnikiem i w tym przypadku jest LOT, na drugim miejscu – DHL.

W listopadzie na warszawskim Lotnisku Chopina odprawiło się 714 tysięcy pasażerów. To znaczy, że wynik ostatniego miesiąca na Lotnisku Chopina był o ponad 310 proc. lepszy od zanotowanego w 2020, kiedy Polska zmagała się z II falą pandemii COVID-19. Od stycznia do listopada w stołecznym porcie odprawionych zostało 6,733 mln pasażerów.

W komunikacie prasowym Lotnisko Chopina podkreśla, że odbudowa ruchu w Warszawie jest szybsza, niż to prognozowano i rośnie bardziej dynamicznie niż np. w Barcelonie, Wiedniu, Pradze czy Frankfurcie.

Pozostało 83% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru