Ośmiowagonowe składy o łącznej długości 200 metrów z możliwością ich wydłużenia do 16 wagonów zabierających ponad 1000 podróżnych są zmienioną wersją ETR 1000, które Hitachi i Bombardier produkują dla włoskiego klienta Trenitalia. Składy będą osiągać maksymalną prędkość 360 km/h, największą w Europie, większą od niektórych wersji Shinkansena. Ich dostawa zacznie się w 2025 r. Początkowo mają kursować na pierwszym odcinku magistrali z londyńskiej stacji Euston do Birmingham. W kolejnych etapach przewiduje się połączenia z innymi miastami, m.in. z Manchesterem, Liverpoolem i Glasgow. Nowoczesne pociągi o napędzie elektrycznym skrócą czas podróży, pozwolą zmniejszyć emisje spalin w transporcie zachęcając ludzi do korzystania z takiego transportu zamiast z samochodów czy samolotów.

Kontrakty pozwolą zachować albo zwiększyć zatrudnienie o 2500 miejsc pracy w dwóch największych brytyjskich zakładach kolejowych, w Litchurch Lane w Derby prowadzonym przez Alstoma i w nowszym Newton Aycliffe Hitachi na północnym wschodzie kraju. Montaż 432 wagonów i wstępne wyposażenie nastąpi w zakładzie Hitachi, w zakładzie Alstoma zostaną zrobione prace wykończeniowe i testy. Podwozia będą pochodzić z fabryki Alstoma w Crewe; da to pracę 500 ludziom i ok. 2 tys. w łańcuchu dostaw. Serwisowaniem pociągów zajmie się ponad 100 pracowników w Washwood Head w Birmingham.

Kontrakt miał być zawarty w 2019 r. - pisze Bloomberg - ale doszło do kolejnych opóźnień. Początkowo do przetargu stanęły Siemens i hiszpańska Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles. Francuzom bardzo zależało na zdobyciu całego zamówienia, proponowali warianty własnej rodziny składów TGV. Korzyści uzyskane przez spółkę z Hitachi o równych udziałach mogą być mniejsze, ale ta umowa jest dużym wsparciem dla firmy, która musiała odpisać miliard euro na problemy z realizacją zamówień przez Bombardier Transportation, odkupioną od Kanadyjczyków.

To pierwsze dla Hitachi zamówienie w Europie na dostawę superszybkich pociągów następnej generacji. Jest też największe od 2017 r., od dostawy 866 wagonów do brytyjskiej sieci międzymiastowej - odnotował dziennik „Nikkei”.