Szansa na więcej połączeń atlantyckich

Zapowiedź otwarcia krajów Unii Europejskiej na przylatujących ze Stanów Zjednoczonych została entuzjastycznie przyjęta przez linie lotnicze. To jest wstęp do uruchomienia połączeń nad północnym Atlantykiem, najbardziej dochodowych dla przewoźników z obu stron oceanu.

Aktualizacja: 27.04.2021 14:42 Publikacja: 27.04.2021 14:37

Szansa na więcej połączeń atlantyckich

Foto: AdobeStock

O takich planach poinformowała w wywiadzie dla „New York Timesa” Ursula van der Leyen w ostatnią niedzielę, 25 kwietnia.

— To świetny krok w dobrym kierunku. Nareszcie pojawiła się nadzieja, że wreszcie będzie można podróżować, spotkać się z tymi, których nie widzieliśmy wiele miesięcy, czy najzwyczajniej wrócić do pracy – mówił Willie Walsh, dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA).

Jego zdaniem jednak Bruksela powinna jak najszybciej skontaktować się z branżą lotnicza, tak aby przewoźnicy otrzymali konkretne wytyczne dla przewozu osób w pełni zaszczepionych i to nie tylko przylatujących ze Stanów Zjednoczonych, ale i z innych krajów, gdzie szczepienia wykonano preparatami zatwierdzonymi przez Europejską Agencję Leków (EMA).

— Ale potrzebujemy jeszcze czegoś: prostych i łatwych do odczytu zaświadczeń o przebytych szczepieniach i przeprowadzonych testach — mówił Willie Walsh. Nie ukrywał jednocześnie swoich nadziei związanych z tzw. Europejskim Zielonym Paszportem. — Ostatnią wypowiedź przewodniczącej von der Leyen odczytuję jako impuls do przyspieszenia tych prac — mówił szef IATA.

— Cieszymy się z tych informacji, bo widać szansę na choć częściową odbudowę połączeń atlantyckich tego lata — mówi Krzysztof Moczulski, rzecznik prasowy LOT. Polski przewoźnik lata w tej chwili na dwa lotniska amerykańskie – na nowojorskie JFK i do Chicago. Nieoficjalnie jednak wiadomo, że w miarę postępy szczepień i — co jest w tej chwili podstawowe — równoległe otwarcie rynku amerykańskiego LOT planuje stopniowe wznawianie rejsów także do innych amerykańskich portów. Przylatujący do Polski z tego kierunku nie mają obowiązku poddawania się kwarantannie, pod warunkiem, że zostali zaszczepieni dwukrotną dawką.

Zdaniem prezesa British Airways, Seana Doyle wkrótce powinna się pojawić zapowiedź otwarcia połączeń między Wielką Brytanią a Stanami Zjednoczonymi. — Bardzo potrzebujemy takich decyzji — mówił Doyle podczas wideokonferencji zorganizowanej 26 kwietnia przez prezesa Eurocontrol, Eamona Brennana. Jego zdaniem linie lotnicze powinny jak najszybciej zabrać się do integracji aplikacji, które pozwolą pasażerom korzystać z jednolitych rozwiązań.

Zdaniem IATA zaszczepienie się przeciwko COVID-19 nie może być jedyną przepustką do podróży lotniczych. Podobne prawo powinny dawać również negatywne wyniki testów, a rządy unijne powinny szerzej zalecieć uznawanie testów antygenowych, a nie tylko drogich testów PCR.

W tej chwili ze zbliżające się lata mogą się cieszyć przede wszystkim europejskie linie niskokosztowe. Ryanair już zapowiada, że na lato 2021 uruchomi 70 proc. swojej siatki. Wizz Air — jak zapowiedział prezes tego przewoźnika, Jozsef Varadi - pewnie reaktywuje ok. 60 procent. W przypadku przewoźników tradycyjnych, jak Air France, Lufthansa i LOT, będzie to ok. 50 proc., w każdym razie na początku sezonu, który w tym roku startuje z opóźnieniem, bo nie w kwietniu, a w maju.

O takich planach poinformowała w wywiadzie dla „New York Timesa” Ursula van der Leyen w ostatnią niedzielę, 25 kwietnia.

— To świetny krok w dobrym kierunku. Nareszcie pojawiła się nadzieja, że wreszcie będzie można podróżować, spotkać się z tymi, których nie widzieliśmy wiele miesięcy, czy najzwyczajniej wrócić do pracy – mówił Willie Walsh, dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA).

Pozostało 85% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru