Dostawa do domu posiłków, prezentów, oddanych do pralni ubrań czy kluczy zostawionych w biurze – z takiej formy ułatwiania sobie życia korzysta coraz więcej osób. Zakupy i usługi bez wychodzenia z domu zyskują na popularności zwłaszcza w czasie pandemii. Z sondażu wykonanego na zlecenie aplikacji mobilnej Glovo do zamawiania zakupów wynika, że 40 proc. Polaków co najmniej raz w tygodniu zamawia jedzenie z dostawą.
Jak często Polacy kupują przez telefon, aplikację czy przez strony internetowe? Prawie 90 proc. zamawia posiłki z dostawą do domu czy pracy, a 80 proc. w ten sposób nabywa żywność i inne towary. Chociaż raz w tygodniu korzysta z tej możliwości co trzeci badany.
Bez wyjścia z domu zakupy nieco częściej robią mężczyźni niż kobiety – dominują młodzi. I tak: posiłki z dowozem zamawiają głównie ludzie do 34 lat – blisko połowa z nich co najmniej raz w tygodniu. Co czwarta osoba po 50. roku życia choć raz w tygodniu zamawia dania z restauracji.
– Dostawa do domu stała się normą i czasem koniecznością. Kojarzona wcześniej z wygodą, dziś jest powszechną usługą. A zamawiamy niemal wszystko – od pizzy do naparstka krawieckiego, bo usługa jest tania, a przy okazji daje także poczucie bezpieczeństwa, choć pozbawia nas emocji towarzyszących poszukiwaniu i dokonywaniu wyboru wśród innych konsumentów – mówi dr Tomasz Marcysiak, socjolog z Wyższej Szkoły Bankowej w Bydgoszczy.
– Natychmiast po wejściu w życie obostrzeń, wprowadziliśmy bezdotykową dostawę, która podniosła bezpieczeństwo klientów, kurierów i restauracji. Dało to wielu klientom pewność, że mogą nadal bez ryzyka korzystać z oferty restauracji i pomogło utrzymać niezmniejszoną liczbę zamówień – zaznacza Anna Bielecka z serwisu Pyszne.pl, przez który można zamawiać jedzenie już w blisko 9 tys. restauracji. Jak dodaje, w czasie zamknięcia wiele restauracji, cukierni czy nawet delikatesów spożywczych zaskoczyło swoim kreatywnym podejściem. – Dzięki nim od niedawna na Pyszne.pl pojawiły się na przykład świeże gofry z dowozem. Jednak wciąż najczęściej, i tak jest od lat, klienci zamawiają pizzę.