Dziś wnioski o wydanie nowego dowodu, jeśli stary np. stracił ważność, można składać także online. Jednak sytuacja diametralnie się zmieni od sierpnia, kiedy wejdą ostrzejsze unijne regulacje dotyczące nowo wyrabianych dokumentów – odtąd w każdym dowodzie będą musiały figurować odciski palców.
Już teraz trwają przygotowania, by na czas wyposażyć urzędy w sprzęt – skanery odcisków palców wraz z licencjami, i laptopy dla gmin, które „pilotują" wnioski.
„Obecnie trwają procedury zakupowe w celu wyposażenia urzędów w niezbędny sprzęt umożliwiający pobranie i weryfikację odcisków palców dla gmin miejskich do obsługi dowodów w miejscu pobytu obywatela" – potwierdza nam Wydział Promocji Polityki Cyfrowej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Od 2 sierpnia wniosek o nowy dowód będzie można złożyć tylko osobiście w urzędzie. W warstwie elektronicznej dowodów będą bowiem odciski palców, a w graficznej – tak jak kiedyś, podpis właściciela (to wymóg unijnego rozporządzenia z 20 czerwca 2019 r.). Po to, by zmniejszyć ryzyko fałszerstwa.
Już dziś wiadomo, że będzie to wyzwanie dla urzędów, które w pandemii pracują na zwolnionych obrotach.