Marka Ritter Sport od lat reklamuje się hasłem „Quadratisch. Praktisch. Gut." (Kwadratowa. Praktyczna. Dobra.). Charakterystyczny kształt tabliczek jest rozpoznawalny dla każdego miłośnika dobrej czekolady. Marka Milka chciała przełamać monopol na kwadratowe tabliczki, jednak wyrok Federalnego Trybunału Sprawiedliwości w Karlsruhe nie pozostawia wątpliwości – kwadratowa czekolada może być w Niemczech tylko jedna.
Według „Die Welt" argumentacja sądu dowodzi, że co prawda marka nie może sobie rościć ochrony w sytuacji, w której podstawą jest wyłącznie forma, ale w przypadku Ritter Sport sytuacja przedstawia się inaczej. Tu kształt tabliczki sugeruje pochodzenie wyrobu i wpływa na oczekiwania co do jakości (o którą rodzinna niemiecka firma dba od lat). Forma jako taka nie wpływa na różnice cenowe. Prawnicy Rittera dowodzili, że klienci nie kupują czekolady tylko ze względu na kształt, a chodzi im o jakość czy skład. Z kolei Milka argumentowała, że to właśnie slogan reklamowy i kształt są podstawami sukcesu czekolady firmy Alfred Ritter. Sąd uznał racje rodziny Ritterów i zakończył dziesięcioletnią prawną batalię.
Charakterystyczny kształt i nazwę Ritter Sport produkty Alfred Ritter przybrały w 1932 roku, gdy współzałożycielka firmy Clara Ritter wpadła na pomysł, że tabliczka czekolady powinna się bez żadnych dodatkowych kombinacji mieścić w kieszeni popularnych wówczas kurtek sportowych. Od lat 90. XX wieku firma skupia się nie tylko na samej sprzedaży czekolady, ale również na dbaniu o to, by surowce pochodziły ze zrównoważonych źródeł. Aktualnie wszystkie produkty firmy wytwarzane są z surowców o certyfikowanym pochodzeniu. Do tego firma od 2002 roku w całości zaspokaja swoje potrzeby energetyczne energią z odnawialnych źródeł.