Co dalej z CPK? Rząd w tym tygodniu pokaże koncepcję nowego lotniska

Z nieoficjalnych informacji wynika, że w nowym tygodniu rząd zaprezentuje koncepcję nowego lotniska oraz systemu transportowego w kraju. Nową inicjatywę mają też zwolennicy CPK – dotyczącą obywatelskiego projektu ustawy w tej sprawie.

Aktualizacja: 24.06.2024 07:24 Publikacja: 24.06.2024 04:30

Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, uważa, że tzw. komponent kolejowy jest nietrafiony.

Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, uważa, że tzw. komponent kolejowy jest nietrafiony.

Foto: Tomasz Jastrzebowski/REPORTER

Jeszcze przed wyborami do Parlamentu Europejskiego ze strony rządu padła deklaracja, że w czerwcu rząd ogłosi plan nowej infrastruktury transportowej w Polsce. Co zostanie ogłoszone? Kierunek zapowiedział już kilka tygodni temu w rozmowie z „Rzeczpospolitą” pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek, który ocenił na przykład, że koncepcja „piasty i szprych” wokół CPK  czyli kształt komponentu kolejowego  jest nietrafiona. I z naszych rozmów wynika, że właśnie zmiany w komponencie kolejowym będą najdalej idące. Rząd ma postawić tylko na tzw. linię Y (łączącą Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław) i jej budowę oraz pewną „optymalizację”, jeśli chodzi o sam projekt lotniska. Cały projekt ma też mieć zmienioną nazwę.

Ogłoszenie koncepcji nowego systemu transportowego Polski będzie też oczywiście etapem gorącej politycznej dyskusji w sprawie samego projektu CPK i rozwoju infrastruktury jako takiej, który toczy się od wyborów 15 X.  Na razie możemy tylko przypuszczać, jakie zmiany pojawią się w projekcie. Przez ostatnich siedem miesięcy nie odbyła się żadna dyskusja na temat przyszłości CPK na komisji infrastruktury (posiedzenia były przekładane na życzenie ministra Laska), nie odbyły się obiecywane audyty (na ten smutny serial z audytami warto już spuścić zasłonę milczenia). Najwyższa więc pora na konkrety. To, co w moim przekonaniu jest najważniejsze, to że nie można dopuścić do tego, by ten projekt, pod dotychczasową czy zmienioną nazwą, skupiał się tylko na największych aglomeracjach w Polsce. Polska to także miasta powiatowe, które też zasługują na rozwój i dostęp do szybkiej kolei, a to zapewniały planowane szprychy kolejowe  mówi nam posłanka partii Razem Paulina Matysiak. 

Obywatelski projekt o CPK 

W piątek 28 czerwca stowarzyszenie „Tak dla CPK” planuje pierwsze wydarzenie podczas akcji zbierania podpisów pod obywatelskim projektem ustawy zobowiązującym władze publiczne do budowy lotniska CPK oraz systemu kolejowego wokół lotniska. Miejscem wydarzenia ma być Giżycko na Mazurach. Dlaczego właśnie tam? System „piasty i szprych” zakładał m.in. budowę linii kolejowej na Mazurach na trasie Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko. To miałaby być właśnie jedna z 12 planowanych „szprych”. Dwudziestego czerwca Rada Miasta Giżycko przyjęła zresztą stanowisko w sprawie CPK.

Czytaj więcej

KDP z Warszawy do Łodzi zależy od audytów CPK

O co chodzi w projekcie?  Chcemy zobowiązać rząd, by projekt CPK był realizowany w pierwotnym kształcie. Oczywiście zdajemy sobie sprawę z koniecznych modyfikacji związanych z opóźnieniem wygenerowanym przez rządzących w tym roku. Projekt ustawy zobowiązuje władze do tego, by lotnisko CPK powstało do końca 2030 roku. W podobnym czasie ma powstać kolej szybkich prędkości Warszawa – Łódź. A zakres pozostałych elementów programu powinien być zachowany, tylko co najwyżej przesunięty w czasie  mówi nam wiceprezes stowarzyszenia „Tak dla CPK” Michał Czarnik.

Prezydent Andrzej Duda popiera i „pilnuje” CPK

Kwestie CPK i transportu pojawiły się nieoczekiwanie również w niedawno zakończonej kampanii do PE. Lotnisko poparł (sam przyznał  zmienił zdanie) lider Polski 2050 Szymona Hołowni, który mówił też o inwestycjach w transport regionalny i „Polskę 100-minutową”. Swoje poparcie dla rozwoju infrastruktury i „wielkich inwestycji” sygnalizował w ubiegłym tygodniu na Kongresie Infrastruktury Polskiej lider PSL, wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz. Sprawa jest o tyle istotna, że od 1 lipca pełnomocnik ds. CPK Maciej Lasek będzie umocowany w Ministerstwie Infrastruktury, którego szefem jest Dariusz Klimczak właśnie z PSL. O swoim poparciu dla CPK wielokrotnie mówił też prezydent Andrzej Duda, który zapowiedział, że będzie pilnował realizacji tego projektu.

Jeszcze przed wyborami do Parlamentu Europejskiego ze strony rządu padła deklaracja, że w czerwcu rząd ogłosi plan nowej infrastruktury transportowej w Polsce. Co zostanie ogłoszone? Kierunek zapowiedział już kilka tygodni temu w rozmowie z „Rzeczpospolitą” pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek, który ocenił na przykład, że koncepcja „piasty i szprych” wokół CPK  czyli kształt komponentu kolejowego  jest nietrafiona. I z naszych rozmów wynika, że właśnie zmiany w komponencie kolejowym będą najdalej idące. Rząd ma postawić tylko na tzw. linię Y (łączącą Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław) i jej budowę oraz pewną „optymalizację”, jeśli chodzi o sam projekt lotniska. Cały projekt ma też mieć zmienioną nazwę.

Pozostało 81% artykułu
Polityka
Hołownia po spotkaniach w Ankarze. Polska liczy na wojskową współpracę z Turcją
Polityka
Powódź w Polsce. Bogdan Zdrojewski: W niektórych miejcach zrobiono za mało, w niektórych - za dużo
Polityka
Prokuratura wznawia dochodzenie w sprawie „plecaków Beaty Kempy”
Polityka
Beata Kempa została nowym doradcą prezydenta Andrzeja Dudy
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Polityka
Rewolucja informatyczna w Senacie. Będą nowe maszynki dla senatorów