Prawo do odszkodowania za niezgodne z prawem działanie władzy publicznej zostało ustanowione w art. 77 ust. 1 Konstytucji RP. Jednym z przykładów takiego działania jest wydanie decyzji administracyjnej z rażącym naruszeniem prawa. Uchwalona 24 czerwca 2021 r. ustawa o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego pozbawia, a niekiedy istotnie ogranicza możliwość dochodzenia roszczeń odszkodowawczych, choć nie taki był jej pierwotny projekt. Nowelizacja miała dostosować przepisy do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 12 maja 2015 r., sygn. P 46/13. Wprowadzone poprawki idą jednak znacznie dalej, niż wskazał TK.
Zacznijmy od tego, że obecnie co do zasady nie ma ograniczenia czasowego dla stwierdzenia nieważności decyzji wydanej z rażącym naruszeniem prawa na podstawie art. 156 kodeksu postępowania administracyjnego. W celu uzyskania odszkodowania, zgodnie z art. 417[1] § 2 kodeksu cywilnego, konieczne jest stwierdzenie we właściwym postępowaniu niezgodności z prawem decyzji wyrządzającej szkodę. Dodać należy, że do odszkodowań za decyzje wydane przed 1 września 2004 r. stosuje się nieobowiązujący już art. 160 k.p.a.
Dopiero po stwierdzeniu nieważności decyzji lub że decyzja została wydana z naruszeniem prawa, w tzw. decyzji nadzorczej zaczyna biec termin przedawniania roszczenia odszkodowawczego.
Z tych powodów odszkodowań można dochodzić także za decyzje wydane jeszcze w czasach PRL, których nieważność stwierdzona zostanie dopiero teraz. Po stwierdzeniu nieważności np. decyzji wywłaszczeniowej strona odzyskuje w naturze nieruchomość, a wówczas mogą nie powstać dodatkowe roszczenia odszkodowawcze.
Nie „po znacznym upływie czasu"
W powołanym wyroku Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 156 § 2 k.p.a., gdy od wydania decyzji nastąpił znaczny upływ czasu, a decyzja była podstawą nabycia prawa lub ekspektatywy, jest niezgodny z art. 2 Konstytucji RP. Wskazane pominięcie prawodawcze powinien zatem uzupełnić ustawodawca, wprowadzając ograniczenie możliwości stwierdzania nieważności tak „starych" decyzji.