W ostatnich miesiącach wiele mówi się i pisze o korzyściach wynikających z rozpoczęcia świadczenie usług w technologii 5G, podkreślając, że będzie to rewolucja technologiczna. Dla uruchomienie usług w technologii 5G konieczne jest rozdysponowanie częstotliwości w trybie postępowania aukcyjnego, które właśnie trwa. Do świadczenie usług w technologii 5G potrzebna jest także odpowiednia infrastruktura. We wszystkich dotychczas organizowanych postępowaniach selekcyjnych np. dotyczących technologii UMTS czy LTE, zmierzających do wyboru operatora, któremu przydzielone były częstotliwości niezbędne do świadczenia usług, nigdy nie były poruszana i regulowana kwestia związana z wyborem dostawcy infrastruktury niezbędnej do świadczenia usług telekomunikacyjnych. Po raz pierwszy, pojawiła się kwestia zapewnienia bezpieczeństwa technologii 5G w związku z tym z jakiego kraju pochodzi producent, którego sprzęt będzie wykorzystywany do budowy infrastruktury służącej do świadczenia usług w technologii 5G.
Na świecie infrastrukturę do technologii 5G dostarcza tylko kilku producentów (przykładowo w Europie - Nokia i Ericssona, a poza Europą chiński Huawei oraz ZTE, a także koreański Samsung). Odnośnie dostawców z Chin, toczy się obecnie dyskusja polityczna, czy sprzęt ten zapewnia bezpieczeństwo w korzystaniu z usług 5G przez obywateli i podmioty w UE, z uwagi na możliwy wpływ na ich producentów ze strony Chińskiego rządu. Niewątpliwie związane jest to z obecną sytuacją geopolityczną. Dotychczas jednak nie zostały przedstawione dowody, które wskazywałyby na sprzeczne z prawem czy zagrażające bezpieczeństwu postępowanie tych producentów. W związku z tym należy zauważyć, że dopóki konkretnemu producentowi infrastruktury nie zostanie udowodnione nieprawidłowego zachowania, będzie budzić poważne wątpliwości wprowadzanie ograniczeń dla sprzedaży jego produktów czy wręcz wykluczanie go z rynku, zarówno z punktu widzenia prawa unijnego, jak i międzynarodowego.
Czytaj też: Aukcja 5G ruszyła. Jak szybko powstaną nowe sieci komórkowe
W Polsce prowadzone są prace nad przepisami, które umożliwiałyby wykluczenia takich producentów z dostawy sprzętu dla operatorów świadczących usługi 5G. Powstaje pytanie o dopuszczalność takich regulacji z perspektywy prawa UE oraz umów międzynarodowych. W UE istotną wartością jest bezpieczeństwo, które powinno być zapewnione zarówno na dla UE, jak i dla poszczególnych obywateli (art. 67 ust. 3 Traktatu o Funkcjonowaniu UE). Chodzi także o bezpieczeństwo świadczonych usług telekomunikacyjnych. W zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w tym obszarze, obowiązuje w szczególności dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii (dyrektywa 2016/1148), a także rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 526/2013 (akt o cyberbezpieczeństwie) (rozporządzenie 2019/881).
Zgodnie z art. 1 ust. 3 dyrektywy 2016/1148, wymogi dotyczące bezpieczeństwa i zgłaszania incydentów przewidziane w niniejszej dyrektywie nie mają zastosowania do przedsiębiorstw, które podlegają wymogom art. 13a i 13b dyrektywy 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej (Dz. Urz. UE. L Nr 108, str. 33), ani do dostawców usług zaufania, którzy podlegają wymogom art. 19 rozporządzenia (UE) nr 910/2014. Postanowienia art. 13a i 13b dyrektywy 2002/21/WE zawarte są w rozdziale IIIa tej dyrektywy, który poświęcony jest właśnie bezpieczeństwu i integralności sieci i usług. Postanowienia rozdziału IIIa dyrektywy 2002/21/WE zostały zaimplementowane do nowego rozdziału VIIA polskiej ustawy Prawo telekomunikacyjne (p.t.) zatytułowanego Bezpieczeństwo i integralność sieci i usług telekomunikacyjnych. Ustawa z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012 r., poz. 1445) wprowadziła także w tym obszarze po art. 175 p.t. przepisy art. 175a-175e p.t.