Nakładanie sankcji w związku z konfliktem rosyjsko-ukraińskim wywołuje pytanie o ich konstytucyjne podstawy. Niezależnie od okoliczności zewnętrznych Polska nie przestaje być państwem prawnym, a własność podlega konstytucyjnej ochronie. Czy zatem Konstytucja RP dopuszcza, by w trybie sankcji konfiskować rzeczy określonych podmiotów prawa prywatnego uznanych za powiązane z państwem napastniczym, czy też w tym celu niezbędna byłaby jej zmiana?
Przepada na zawsze
W związku z konfliktem rosyjsko-ukraińskim proponuje się pozbawiać własności określoną kategorię osób fizycznych i prawnych. Grupa posłów wniosła więc do Sejmu projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających oraz o zmianie kodeksu postępowania cywilnego. W art. 1 ust. 1 posłowie proponują, by przepadkowi na rzecz Skarbu Państwa podlegały znajdujące się na terytorium RP środki finansowe i zasoby gospodarcze, o których mowa w art. 2 rozporządzenia Rady (UE) Nr 269/2014 z 17 marca 2014 r. ws. środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających, pozostające w posiadaniu, w faktycznym władaniu lub pod kontrolą osób fizycznych lub powiązanych z nimi osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów, wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia.
Czytaj więcej:
Własność i inne prawa majątkowe jako dobra podstawowe człowieka, gwarancje jego wolności, są dobrami konstytucyjnie chronionymi (art. 21 w zw. z art. 64 konstytucji). Przewidziane są tam dwie formy odbierania własności: wywłaszczenie i przepadek rzeczy. Konstytucja dopuszcza wywłaszczenie z własności, ale jedynie na cele publiczne i za słusznym odszkodowaniem (art. 21 ust. 2), co w przypadku sankcji międzynarodowych nie ma zastosowania: przede wszystkim nie zamierza się wypłacać słusznego odszkodowania. Alternatywnie, zgodny z nią jest przepadek rzeczy, który może nastąpić po łącznym spełnieniu dwóch przesłanek: tylko w przypadkach określonych w ustawie i tylko na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu. Pozostaje do rozważenia możliwość stosowania sankcji w trybie przepadku rzeczy. Czy w konstytucyjnym (art. 46) rozumieniu przepadku rzeczy mieści się przepadek rzeczy (odpowiednio: konfiskata mienia) jako sankcja stosowana w związku z konfliktem międzynarodowym? W mojej ocenie – nie mieści się.
Różne znaczenia
Pojęcie „sankcje” ma zastosowanie w różnych dziedzinach prawa, w tym w prawie międzynarodowym publicznym (dalej: pmp), karnym czy cywilnym. Jest rozumiane w danej dziedzinie prawa, ze względu na istotę stosunku prawnego, w związku z którym ma zastosowanie. Wprowadzanie sankcji w związku z konfliktem międzynarodowym odnosi się do sankcji jako instytucji pmp. W analizowanym przypadku chodzi o tzw. sankcje nakierowane, czyli adresowane do konkretnych osób lub podmiotów gospodarczych uznanych za powiązane z państwem napastniczym. Pojęcia sankcji w pmp nie można utożsamiać z tym pojęciem w prawie krajowym ani używać analogii z prawa krajowego.