Drugi podręcznik do HiT z akceptacją ministerstwa

Drugi podręcznik do historii i teraźniejszości, który przygotowało Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, ma już komplet pozytywnych recenzji - podaje Onet.

Publikacja: 02.09.2022 13:22

Drugi podręcznik do HiT z akceptacją ministerstwa

Foto: WSiP / mat. pras.

adm

Jak dowiedział się nieoficjalnie Onet, drugi podręcznik do historii i teraźniejszości, przygotowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, ma komplet pozytywnych recenzji, co oznacza, że nie ma do niego merytorycznych uwag. Po publikacji stosownej informacji na stronie MEiN powinien zostać on dopuszczony do użytku.

Publikację przygotowały Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Autorami są Izabela Modzelewska-Rysak, Leszek Rysak, Adam Cisek i Karol Wilczyński. Jeśli książka faktycznie zyska akceptację Ministerstwa Edukacji i Nauki, będzie jedyną oficjalnie dostępną alternatywą wobec podręcznika prof. Wojciecha Roszkowskiego; jeśli nie, może ukazać się na rynku jako pomoc naukowa - pisze Onet, który zapoznał się z egzemplarzem testowym publikacji i zamieścił recenzję książki.

Jak podał wydawca, "Historia i teraźniejszość" dla uczniów klas pierwszych liceów i techników obejmuje trzy działy, w tym "wprowadzenie, które przedstawia i porządkuje wybrane zagadnienia oraz pojęcia (w tym z historii i WOS w klasach 4-szkoły podstawowej)", oraz działy dotyczące dziejów świata i Polski w latach 1945-1970. Podręcznik dla klas drugich obejmuje cztery działy dotyczące historii świata i Polski od 1970 roku do dwóch pierwszych dekad XXI wieku. "Zakres tematów zaplanowany jest na 27 jednostek lekcyjnych" - podało WSiP.

Czytaj więcej

Podręcznik do HiT zakazany w jednej ze szkół. Pierwsza taka decyzja

Podręcznik Roszkowskiego do HiT od momentu publikacji wywoływał wiele kontrowersji. Pedagodzy zarzucali mu, że ma formę eseju, przez co nie będzie rozumiany przez uczniów. Zarzucano także manipulowanie faktami i jego upolitycznienie poprzez nadmierne wyeksponowanie tematyki kluczowej dla rządzącej partii i urzędującego ministra edukacji.

Jak pisaliśmy w "Rzeczpospolitej", podręcznik zawierał też nieodpowiednie treści - zamieszczono w nim opis kontaktów pedofilskich jednego z francuskich polityków. Po fali oburzenia minister Czarnek poinformował, że problematyczny opis został mocno skrócony. Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek mówił też, że wzbudzający kontrowersje fragment dotyczący metody in vitro "mógłby rzeczywiście zniknąć, aby chronić dzieci poczęte metodą in vitro". Burmistrz Ustrzyk Dolnych Bartosz Romowicz oświadczył, że w szkole znajdującej się na terenie miasta zakazane będzie korzystanie z podręcznika do historii i teraźniejszości autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego.

Według Onetu, publikacja WSiP "zaczyna się zupełnie inaczej niż podręcznik prof. Roszkowskiego". "W tamtym przypadku autor od razu wrzuca nas w bilans II wojny światowej, tutaj mamy do czynienia z wprowadzeniem do pojęcia człowieka jako istoty społecznej, z odniesieniami do antyku, renesansu i oświecenia" - czytamy w recenzji. Według autora, autorzy "znakomicie i bez żadnego wartościowania" wyjaśnili "rozróżnienie pomiędzy patriotyzmem a nacjonalizmem”.

"Później dostajemy też wyjaśnienia innych postaw wobec pojęcia narodu: ksenofobii, szowinizmu, internacjonalizmu i kosmopolityzmu. Po meandrach niełatwych i silnie nacechowanych emocjonalnie pojęć autorzy przez cały podręcznik poruszają się z podobnym naukowym spokojem" - czytamy.

Czytaj więcej

Joanna Lichocka: Fragment o in vitro z podręcznika do HiT musi zostać usunięty

W tekście napisano, że w kolejnych częściach podręcznika do HiT autorzy "kontynuują chłodny, pozbawiony ocen wywód”.

Konferencje aliantów w Teheranie, Jałcie i Poczdamie nie noszą miana zdrady, uczniowie dostają natomiast jasne i klarowne stwierdzenie: "Podejmując decyzje podczas konferencji wielkiej trójki, alianci zachodni nie tylko ignorowali informacje o zbrodniach popełnianych na terenach zajmowanych przez Armię Czerwoną. W imię własnej racji stanu godzili się również z tym, że w Europie Środkowej i Wschodniej powstanie sowiecka strefa wpływów, a żyjącym tam społeczeństwom zostanie narzucony komunistyczny totalitaryzm”.

Zdaniem autora opublikowanej w Onecie recenzji, "największym brakiem podręcznika są sporadyczne jedynie nawiązania do teraźniejszości", a autorzy "niewiele miejsca" poświęcili także kulturze.

"Element, który u prof. Roszkowskiego pojawia się regularnie, czyli kwestie gender, osób LGBT+ i seksu w podręczniku WSiP prawie nie występują. Słowo gender nie pada chyba ani razu, kwestie praw osób homoseksualnych także nie są poruszone, a rewolucja seksualna została potraktowana rzeczową notatką w osobnej ramce, z podkreśleniem roli pigułki antykoncepcyjnej jako jej głównego katalizatora" - czytamy.

Jak dowiedział się nieoficjalnie Onet, drugi podręcznik do historii i teraźniejszości, przygotowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, ma komplet pozytywnych recenzji, co oznacza, że nie ma do niego merytorycznych uwag. Po publikacji stosownej informacji na stronie MEiN powinien zostać on dopuszczony do użytku.

Publikację przygotowały Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Autorami są Izabela Modzelewska-Rysak, Leszek Rysak, Adam Cisek i Karol Wilczyński. Jeśli książka faktycznie zyska akceptację Ministerstwa Edukacji i Nauki, będzie jedyną oficjalnie dostępną alternatywą wobec podręcznika prof. Wojciecha Roszkowskiego; jeśli nie, może ukazać się na rynku jako pomoc naukowa - pisze Onet, który zapoznał się z egzemplarzem testowym publikacji i zamieścił recenzję książki.

Pozostało 85% artykułu
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Jak powstają zdjęcia, które przechodzą do historii?
Kraj
Polscy seniorzy: czują się młodziej niż wskazuje metryka, chętnie korzystają z Internetu i boją się biedy, wykluczenia i niedołężności
Kraj
Ruszył nabór wniosków o świadczenia z programu Aktywny rodzic.
Kraj
Kongres miejsc pamięci jenieckiej: dziedzictwo i strategie dla przyszłości
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Kraj
Poznaliśmy laureatów konkursu Dobry Wzór 2024