Sztuczna inteligencja kieruje myśliwcami. „Nie powinna decydować o życiu ludzi”

Eksperymentalny lot myśliwcem F-16 kierowanym przez sztuczną inteligencję odbył sekretarz Sił Powietrznych Frank Kendall. „Brak takich rozwiązań w naszej armii to ryzyko dla naszego bezpieczeństwa” – skomentował.

Publikacja: 03.05.2024 20:05

Myśliwiec F-16 kierowany przez sztuczną inteligencję

Myśliwiec F-16 kierowany przez sztuczną inteligencję

Foto: Lockheed Martin

Sterowany przez sztuczną inteligencję F-16 zwany Vista wykonywał z Kendallem na pokładzie błyskawiczne manewry z prędkością ponad 800 km na godzinę, wywierając na jego ciało nacisk pięciokrotnie większy niż siła grawitacji. Zbliżył się niemal nos w nos z drugim F-16, pilotowanym przez człowieka. Obydwa samoloty pędziły w odległości 300 metrów od siebie, skręcając i zapętlając się oraz próbując zmusić przeciwnika do zajęcia mniej korzystnej pozycji.

Pod zakończeniu godzinnego lotu Kendall wyszedł z kokpitu, uśmiechając się. Jak powiedział, podczas swojego lotu widział wystarczająco dużo, aby zaufać tej wciąż uczącej się sztucznej inteligencji, która potrafi zdecydować, czy wystrzelić broń, czy nie.

Obawy przed decyzjami sztucznej inteligencji dotyczącymi zabijania ludzi

Rozwiązanie budzi jednak kontrowersje. Eksperci ds. kontroli zbrojeń i grupy humanitarne wyrażają zaniepokojenie faktem, że pewnego dnia sztuczna inteligencja będzie w stanie samodzielnie zrzucać bomby, które spowodują ofiary w ludziach, bez żadnych konsultacji z ludźmi. Domagają się wprowadzenia większych ograniczeń w jej stosowaniu.

„Istnieją powszechne i poważne obawy dotyczące przekazywania decyzji dotyczących życia i śmierci czujnikom i oprogramowaniu” – ostrzegł Międzynarodowy Komitet Czerwonego Krzyża. Zdaniem organizacji broń autonomiczna „jest bezpośrednim powodem do niepokoju i wymaga pilnej, międzynarodowej reakcji politycznej”.

„Istnieją powszechne i poważne obawy dotyczące przekazywania decyzji dotyczących życia i śmierci czujnikom i oprogramowaniu”

Międzynarodowy Komitet Czerwonego Krzyża

Przejście wojska na samoloty wyposażone w sztuczną inteligencję wynika z bezpieczeństwa, kosztów i możliwości strategicznych. Jeśli rywalizacja USA i Chin zakończy się konfliktem, dzisiejsza flota Sił Powietrznych złożona z drogich, załogowych myśliwców będzie bezbronna ze względu na koszty po obu stronach w zakresie walki elektronicznej, przestrzeni kosmicznej i systemów obrony powietrznej. Chińskie siły powietrzne są na dobrej drodze, aby przewyższyć liczebnie sprzęt USA. Gromadzą także flotę latającej broni bezzałogowej.

Sztuczna inteligencja stanowi jeden z największych postępów w lotnictwie wojskowym od czasu wprowadzenia technologii stealth na początku lat 90. XX wieku, a Siły Powietrzne się w to włączyły. Chociaż technologia nie jest w pełni rozwinięta, planuje się uruchomić flotę ponad 1000 bezzałogowych samolotów bojowych obsługujących sztuczną inteligencję do 2028 r.

– Brak takich rozwiązań stanowi ryzyko dla bezpieczeństwa. W tym momencie musimy je mieć – powiedział Kendall po wylądowaniu.

Ataki bezzałogowych statków powietrznych w scenariuszach  wojny z Chinami

Scenariusze przyszłej wojny przewidują udział amerykańskich bezzałogowych statków powietrznych zapewniających atak z wyprzedzeniem na obronę wroga, aby zapewnić Stanom Zjednoczonym zdolność do penetracji przestrzeni powietrznej bez ryzyka dla życia pilotów. Siły Powietrzne nadal borykają się z opóźnieniami w produkcji myśliwca F-35 Joint Strike Fighter, którego koszt szacuje się na 1,7 biliona dolarów.

Kendall stwierdził, że ​​przyszłością są mniejsze i tańsze bezzałogowe odrzutowce sterowane przez sztuczną inteligencję.

Czytaj więcej

Tysiąc samolotów bezzałogowych wesprze F-35. Pentagon ruszył z wielkim projektem

Operatorzy wojskowi Vista twierdzą, że żaden inny kraj na świecie nie ma takiego odrzutowca AI, którego oprogramowanie uczy się najpierw na milionach danych w symulatorze, a następnie weryfikuje swoją wiedzę podczas rzeczywistych lotów. Rzeczywiste dane dotyczące wydajności są następnie umieszczane z powrotem w symulatorze, gdzie sztuczna inteligencja przetwarza je, aby dowiedzieć się więcej.

Vista odbyła swoją pierwszą walkę powietrzną kontrolowaną przez sztuczną inteligencję we wrześniu 2023 r. Od tego czasu odbyło się zaledwie dwadzieścia podobnych lotów. Jednak programy uczą się po każdym starciu tak szybko, że niektóre wersje sztucznej inteligencji testowane w systemie Vista już pokonują ludzkich pilotów w walce powietrze-powietrze.

Sterowany przez sztuczną inteligencję F-16 zwany Vista wykonywał z Kendallem na pokładzie błyskawiczne manewry z prędkością ponad 800 km na godzinę, wywierając na jego ciało nacisk pięciokrotnie większy niż siła grawitacji. Zbliżył się niemal nos w nos z drugim F-16, pilotowanym przez człowieka. Obydwa samoloty pędziły w odległości 300 metrów od siebie, skręcając i zapętlając się oraz próbując zmusić przeciwnika do zajęcia mniej korzystnej pozycji.

Pozostało 87% artykułu
Konflikty zbrojne
Stany Zjednoczone wiedziały o ataku Rosji. Moskwa wysłała ostrzeżenie
Konflikty zbrojne
Putin w orędziu do narodu: Rosja uderzyła w Ukrainę najnowszym systemem rakietowym
Konflikty zbrojne
Wojna w Ukrainie: Rakietowe uderzenia na obwód kurski i mściwy szantaż Putina
Konflikty zbrojne
Atak rakietowy na Dniepr. Rosja nie użyła pocisku balistycznego ICBM?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Konflikty zbrojne
Ukraina zaatakowana przez Rosję pociskiem międzykontynentalnym