Olej słonecznikowy wypiera oliwę z hiszpańskich kuchni. Producenci alarmują

Olej słonecznikowy zdetronizował oliwę jako królową kuchni w Hiszpanii, największym na świecie producencie oliwy. Rosnące ceny zmuszają konsumentów do przejścia na tańsze opcje – informuje Reuters.

Publikacja: 24.08.2024 14:16

Olej słonecznikowy detronizuje oliwę

Olej słonecznikowy detronizuje oliwę

Foto: REUTERS/Jon Nazca

Hiszpanie kupili 107 milionów litrów różnych rodzajów oliwy w pierwszej połowie 2024 r. w porównaniu do 179 milionów litrów oleju słonecznikowego- według największego hiszpańskiego stowarzyszenia rozlewniczego oliwy, Anierac.

Czytaj więcej

Za oliwę zapłacimy krocie. Winne są zmiany klimatu

Do zeszłego roku oliwa była najpopularniejszym tłuszczem roślinnym do smażenia i gotowania w hiszpańskich gospodarstwach domowych, stanowiąc 62 proc. sprzedaży według objętości w 2023 r., podczas gdy olej słonecznikowy stanowił prawie 34 proc. – wynika z danych Ministerstwa Rolnictwa. Spożycie oliwy spada w Hiszpanii — przyznaje Primitivo Fernandez, rzecznik Anierac. „Są gospodarstwa domowe, które kupowały tylko oliwę, a teraz po raz pierwszy kupują olej słonecznikowy i oliwę” — powiedział.

Hiszpanów nie stać na dobrą oliwę

Sprzedaż oliwy według objętości spadła o 18 proc. w porównaniu z pierwszą połową 2023 r. Sprzedaż oleju słonecznikowego wzrosła o 25 proc. pod względem objętości w zeszłym roku, zgodnie z oficjalnymi danymi – informuje Reuters.

Butelka oleju słonecznikowego kosztowała średnio 1,86 euro (około 8 zł) za litr w zeszłym roku, podczas gdy droższe rodzaje oliwy kosztowały ponad 6 euro za litr (około 25 zł), o 50 proc. więcej niż w 2022 r.

Czytaj więcej

Susza w Hiszpanii. Ceny oliwy niedługo mocno skoczą w sklepach

Hiszpania zazwyczaj produkowała 40 proc. światowej oliwy, ale wiosenne fale upałów i przedłużająca się susza zmniejszyły zbiory oliwek w ciągu ostatnich dwóch lat, podwajając ceny oliwy do rekordowych poziomów. To sprawiło, że podstawowy składnik diety śródziemnomorskiej stał się niedostępny dla ubogich gospodarstw domowych w Hiszpanii, które przechodzą na tańszy olej słonecznikowy.

Oliwę kupują bogatsi, biedni wybierają olej słonecznikowy

Według raportu Ministerstwa Rolnictwa na temat trendów w spożyciu żywności w 2023 r. pod koniec ubiegłego roku oliwa była spożywana głównie przez gospodarstwa domowe klasy średniej i wyższej średniej. Jednolitrowe butelki oliwy z oliwek extra vergine (z pierwszego tłoczenia, najwyższej jakości) sprzedawały się w niektórych supermarketach za 14,5 euro (ponad 60 zł) w zeszłym roku, co plasuje je w kategorii produktów, które sprzedawcy detaliczni wyposażają w etykiety zabezpieczające.

Czytaj więcej

Kalmary czy jelita świni? Masowo fałszują żywność

W czerwcu tego roku hiszpański rząd obniżył podatek od wartości dodanej od oliwy, aby uczynić ją bardziej przystępną cenowo, mimo że ceny nieco spadły w tym roku. Największa hiszpańska sieć supermarketów Mercadona obniżyła w tym roku cenę oliwy o 25 proc., a w tym tygodniu oferuje butelki 1-litrowe w cenie poniżej 7 euro (około 30 zł), aby przyciągnąć klientów – informuje Reuters.

Hiszpanie kupili 107 milionów litrów różnych rodzajów oliwy w pierwszej połowie 2024 r. w porównaniu do 179 milionów litrów oleju słonecznikowego- według największego hiszpańskiego stowarzyszenia rozlewniczego oliwy, Anierac.

Do zeszłego roku oliwa była najpopularniejszym tłuszczem roślinnym do smażenia i gotowania w hiszpańskich gospodarstwach domowych, stanowiąc 62 proc. sprzedaży według objętości w 2023 r., podczas gdy olej słonecznikowy stanowił prawie 34 proc. – wynika z danych Ministerstwa Rolnictwa. Spożycie oliwy spada w Hiszpanii — przyznaje Primitivo Fernandez, rzecznik Anierac. „Są gospodarstwa domowe, które kupowały tylko oliwę, a teraz po raz pierwszy kupują olej słonecznikowy i oliwę” — powiedział.

Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd