Lego szuka nowości. Stawia na Fortnite i gry

W pandemii firma miała prawdziwe żniwa, ale późniejsze lata już nie mogły dać powtórzenia takich wyników. Jednak w 2023 roku, mimo ograniczania wydatków konsumenckich i kurczącego się rynku zabawek, Lego urosło.

Publikacja: 12.03.2024 12:41

Lego szuka nowości. Stawia na Fortnite i gry

Foto: Bloomberg

Według danych firmy Circana globalny przemysł produkcji i sprzedaży zabawek skurczył się w 2023 r. o 7 proc., co jest efektem ograniczania wydatków konsumenckich na skutek rosnących kosztów życia. Na tym tle Lego urosło o 2 proc., przychody osiągnęły w 2023 r. 65,9 miliarda koron duńskich, czyli około 9,65 mld dol.

- Ponownie urośliśmy mocniej niż rynek, o prawie 10 pkt. proc., tak jak to zrobiliśmy w ciągu ostatnich kilku lat. Naprawdę miło jest widzieć, że mogliśmy to zrobić w dobrych latach, ale możemy to zrobić także w złych latach – powiedział dyrektor generalny Lego Niels Christiansen.

Czytaj więcej

Żywność od kwietnia zdrożeje o 3-5 proc. Koniec z zerową stawką VAT

Lego znalazło się wśród firm, które odnotowały ogromne zyski podczas pandemii Covid-19 i nadal osiągają lepsze wyniki niż cała branża oraz zwiększają udział w rynku. Firma odnotowała wzrost sprzedaży o 27 proc. w 2021 r. i 17 proc. w 2022 r. - zamknięci w domach klienci chętniej kupowali klocki i to nie tylko dla dzieci.

Lego odpowiada na nowe trendy

Firma szuka nowych modeli współpracy, nawiązała ją z Epic Games i Fortnite, by odpowiadać na nowe trendy w rozrywce. Firma podała, że w 2023 r. zespół ekspertów cyfrowych Lego powiększył się o 27 proc., dążąc do poprawy doświadczeń online we wszystkich aspektach, od zakupów po treści telewizyjne i filmowe. Celem jest zawsze powiązanie cyfrowych punktów z grą fizyczną.

Lego w dalszym ciągu koncentruje się na ekspansji w Chinach, ponieważ sprzedaż w regionie spadła w ciągu roku. - Chińscy konsumenci naprawdę wstrzymują się z wydatkami – stwierdził Christiansen.

W ciągu ostatnich kilku lat Lego zwiększało obecność w Chinach, otwierając setki sklepów detalicznych. Chociaż klocki Lego po raz pierwszy pojawiły się w kraju w 1993 r., dopiero w ostatniej dekadzie Lego rozpoczęło masową ekspansję w regionie.

Spośród 147 nowych sklepów Lego otwartych w zeszłym roku 81 znajdowało się w Chinach. Chociaż Christiansen twierdzi, że liczba ta spadnie do około 40 nowych otwarć w 2024 r., w miarę ekspansji marki do mniejszych miast w Chinach głównym kierunkiem działalności będą sklepy stacjonarne.

Tańsze zestawy Lego

Ogółem do produktów, które w zeszłym roku osiągnęły najlepsze wyniki, należały Lego Icons, Lego Technic, Lego City, Lego Harry Potter i Lego Star Wars.

W 2023 roku firma miała 780 produktów, z czego około 50 proc. stanowiły nowości. To wynik porównywalny z poprzednimi latami i stanowi część strategii firmy mającej na celu dostarczanie świeżych i odpowiednich zestawów dla wszystkich konsumentów.

Oczywiście firma nie była odporna na presję makroekonomiczną, zwłaszcza gdy klienci ostrożniej wydają. Firma zauważyła, że w 2023 r. klienci przerzucili się na tańsze zestawy.

Zysk netto w 2023 r. wyniósł 13,1 miliarda koron duńskich, czyli około 1,92 mld dol., co oznacza spadek o prawie 5 proc. w porównaniu z rokiem 2022.

Według danych firmy Circana globalny przemysł produkcji i sprzedaży zabawek skurczył się w 2023 r. o 7 proc., co jest efektem ograniczania wydatków konsumenckich na skutek rosnących kosztów życia. Na tym tle Lego urosło o 2 proc., przychody osiągnęły w 2023 r. 65,9 miliarda koron duńskich, czyli około 9,65 mld dol.

- Ponownie urośliśmy mocniej niż rynek, o prawie 10 pkt. proc., tak jak to zrobiliśmy w ciągu ostatnich kilku lat. Naprawdę miło jest widzieć, że mogliśmy to zrobić w dobrych latach, ale możemy to zrobić także w złych latach – powiedział dyrektor generalny Lego Niels Christiansen.

Pozostało 81% artykułu
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd