Lego szuka nowości. Stawia na Fortnite i gry

W pandemii firma miała prawdziwe żniwa, ale późniejsze lata już nie mogły dać powtórzenia takich wyników. Jednak w 2023 roku, mimo ograniczania wydatków konsumenckich i kurczącego się rynku zabawek, Lego urosło.

Publikacja: 12.03.2024 12:41

Lego szuka nowości. Stawia na Fortnite i gry

Foto: Bloomberg

Według danych firmy Circana globalny przemysł produkcji i sprzedaży zabawek skurczył się w 2023 r. o 7 proc., co jest efektem ograniczania wydatków konsumenckich na skutek rosnących kosztów życia. Na tym tle Lego urosło o 2 proc., przychody osiągnęły w 2023 r. 65,9 miliarda koron duńskich, czyli około 9,65 mld dol.

- Ponownie urośliśmy mocniej niż rynek, o prawie 10 pkt. proc., tak jak to zrobiliśmy w ciągu ostatnich kilku lat. Naprawdę miło jest widzieć, że mogliśmy to zrobić w dobrych latach, ale możemy to zrobić także w złych latach – powiedział dyrektor generalny Lego Niels Christiansen.

Czytaj więcej

Żywność od kwietnia zdrożeje o 3-5 proc. Koniec z zerową stawką VAT

Lego znalazło się wśród firm, które odnotowały ogromne zyski podczas pandemii Covid-19 i nadal osiągają lepsze wyniki niż cała branża oraz zwiększają udział w rynku. Firma odnotowała wzrost sprzedaży o 27 proc. w 2021 r. i 17 proc. w 2022 r. - zamknięci w domach klienci chętniej kupowali klocki i to nie tylko dla dzieci.

Lego odpowiada na nowe trendy

Firma szuka nowych modeli współpracy, nawiązała ją z Epic Games i Fortnite, by odpowiadać na nowe trendy w rozrywce. Firma podała, że w 2023 r. zespół ekspertów cyfrowych Lego powiększył się o 27 proc., dążąc do poprawy doświadczeń online we wszystkich aspektach, od zakupów po treści telewizyjne i filmowe. Celem jest zawsze powiązanie cyfrowych punktów z grą fizyczną.

Lego w dalszym ciągu koncentruje się na ekspansji w Chinach, ponieważ sprzedaż w regionie spadła w ciągu roku. - Chińscy konsumenci naprawdę wstrzymują się z wydatkami – stwierdził Christiansen.

W ciągu ostatnich kilku lat Lego zwiększało obecność w Chinach, otwierając setki sklepów detalicznych. Chociaż klocki Lego po raz pierwszy pojawiły się w kraju w 1993 r., dopiero w ostatniej dekadzie Lego rozpoczęło masową ekspansję w regionie.

Spośród 147 nowych sklepów Lego otwartych w zeszłym roku 81 znajdowało się w Chinach. Chociaż Christiansen twierdzi, że liczba ta spadnie do około 40 nowych otwarć w 2024 r., w miarę ekspansji marki do mniejszych miast w Chinach głównym kierunkiem działalności będą sklepy stacjonarne.

Tańsze zestawy Lego

Ogółem do produktów, które w zeszłym roku osiągnęły najlepsze wyniki, należały Lego Icons, Lego Technic, Lego City, Lego Harry Potter i Lego Star Wars.

W 2023 roku firma miała 780 produktów, z czego około 50 proc. stanowiły nowości. To wynik porównywalny z poprzednimi latami i stanowi część strategii firmy mającej na celu dostarczanie świeżych i odpowiednich zestawów dla wszystkich konsumentów.

Oczywiście firma nie była odporna na presję makroekonomiczną, zwłaszcza gdy klienci ostrożniej wydają. Firma zauważyła, że w 2023 r. klienci przerzucili się na tańsze zestawy.

Zysk netto w 2023 r. wyniósł 13,1 miliarda koron duńskich, czyli około 1,92 mld dol., co oznacza spadek o prawie 5 proc. w porównaniu z rokiem 2022.

Według danych firmy Circana globalny przemysł produkcji i sprzedaży zabawek skurczył się w 2023 r. o 7 proc., co jest efektem ograniczania wydatków konsumenckich na skutek rosnących kosztów życia. Na tym tle Lego urosło o 2 proc., przychody osiągnęły w 2023 r. 65,9 miliarda koron duńskich, czyli około 9,65 mld dol.

- Ponownie urośliśmy mocniej niż rynek, o prawie 10 pkt. proc., tak jak to zrobiliśmy w ciągu ostatnich kilku lat. Naprawdę miło jest widzieć, że mogliśmy to zrobić w dobrych latach, ale możemy to zrobić także w złych latach – powiedział dyrektor generalny Lego Niels Christiansen.

Pozostało 81% artykułu
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Handel
Przez rosnące ceny zyskują programy lojalnościowe. Czym przyciągają sklepy?
Handel
Będą tysiące nowych sklepów. Żabka przedstawiła ambitne plany rozwojowe
Handel
Ekspresowy koniec sprzedaży mentolowych wkładów tytoniowych?
Handel
Koniec z alkotubkami. Producent wstrzymuje natychmiast ich produkcję